2024-04-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om Ukraina kapitulerar kommer de ligga under Moskvas stövel.
Vad får dig att tro att EU skulle betala krigsskadestånd till Ryssland i det väldigt osannolika scenariot?

Du tänker på när Sovjetunionen invaderade och ockuperade det fattiga grannlandet Afghanistan varpå landet kollapsade inifrån och de tvingades lämna med svansen mellan benen?
Ja, risken är överväldigande att den historien upprepas.
Vissa har svårt att lära av historien.

Afghanistan är inte Ryssland.
USA lämnade också Afghanistan med svansen mellan benen och dessutom 85 miljarder dollar i materiell.
Citera
2024-04-23, 00:28
Medlem
Kaptagons avatar
Nu ska England skicka ett stödpaketet på 580 € till Ukraina.

Citat:
⚡️The UK will send a big, new military aid package to Ukraine worth €580 million. It includes additional Storm Shadow missiles, 4 million rounds of ammunition, over 1600 strike- and air defense missiles, 160 Husky patrol vehicles, 162 armoured carriers, 78 all-terrain vehicles and 60 boats, including offshore raiding craft, rigid raiding craft and dive boats as well as maritime guns.

https://twitter.com/NOELreports/status/1782526548202897781?s=19
Citera
2024-04-23, 00:32
Avslutad
Intressant YouTube-klipp från Defense Tv om Iskander-missilen. Enligt klippet tillverkades 30 missiler per månad under 2023, och i början av året slog man ut ett Patriot-system.

https://youtu.be/wRXX637JW6Y?si=qB39JedE-mpqzPN7
Citera
2024-04-23, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Här förstår jag inte riktigt, vill du vara vänlig att utveckla.

Järnridån 2.0?

Situationen är den att Europa och Nato kommer att förlora konflikten med Ryssland.

Förutom kärnvapenkrig finns inga andra alternativ än att Europa måste krypa till korset.

Det kommer dock inte hända med nuvarande politiker i Europa utan de måste bytas ut.

Europa satsade allt på fel häst.
Nu är det bara att gilla läget och byta ut de som sponsrat kriget i Ukraina.
Citera
2024-04-23, 00:55
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Girkin har ju erkänt att han iscensatte det lågintensiva kriget i östra Ukraina. Varför fortsätter ni med alla lögner. Nej, svara inte, jag vet
Även Prigozjin sa det innan man mördade honom, men som du också förstår är det ingen idé att komma med fakta till vatniksen.
Citera
2024-04-23, 00:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryktas att mycket av materielen redan är i Europa i väntan på klartecken att skickas in i Ukraina. Rysk statlig propaganda-TV är deprimerade. Det börjar sjunka in för ryssarna att deras lilla fördel de hade där de långsamt tagit nya byar med stora förluster snart är över. Och F16 kommer snart.

Ahh.., då är jag hemma efter semestern och kan ta mig tid att skriva lite mer.., än en rad..

Jo-o, det är nog troligt så att det som det är störst brist på finns alleredan på plats i Polen, redo att skickas över direkt när Bidens underskrift kommer på pappret. Sedan..och nu spekulerar jag lite..så skulle jag inte ha blivit förvånad att han skulle ha skickat de över iallafall om kongressen fortsatte att trilskas. Då om läget skulle blivit riktigt akut. Han skall ha en form av "executive-order" som kan användas i absoluta, riktigt absoluta nödfall..(men det skall inte vara populärt att göra så)

Annars har jag förstått att detta paket "räddar" Ukraina till årets slut.., så alleredan i höst kommer det säkert att börja gnällas igen. Det är bäst att Eu fortsätter att visa framfötterna med "givarglädje", så att man visar Washington att dessa sista månader inte var mera en "en gångs grej".

Gillar inte detta från ikväll :

EU-land nøler med å love Patriot-batterier til Ukraina

Flere EU-land synes å nøle med å sende sine Patriot-batterier til Ukraina, selv om både EUs utenrikssjef og Natos generalsekretær ber om mer luftvern.

Senest på EU-toppmøtet i forrige uke ble det lovet mer luftvern til Ukraina, men de første reaksjonene fra hovedstedene er ennå litt nølende. Flere medlemsland sier de først og fremst vil sikre finansiering av flere typer luftvernsystemer og droner, og at eventuelle avståelser av egne Patriot-batterier må vurderes nøye.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/04/22/195997224/eu-land-noler-med-a-love-patriot-batterier-til-ukraina

Detta är en brist ifrån Eu. Varför kan inte Bryssel fråga vad Washington skall ha för några patriot-system ? Är lite rädd för att Bryssel enbart tänker köpa vapen ifrån Eu.., för dessa system kommer att behövas i ännu större grad när F16 kommer in. Då för att skydda flygplatserna mot ryssarnas kinzal och de andra vad de har.., för de är nog en prioritet 1 för ryssarna.

Tror annars att F16 inte kommer att göra ett alltför stort väsen av sig år, utan först nästa år tidigast. När det börjar bli några fler..
Citera
2024-04-23, 01:24
Medlem
Katastrofal utveckling för Ukraina senaste månaderna, luftvärnet är i princip obefintligt.

Skynda in med materialet från USA nu!
Citera
2024-04-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vi försökte vara vänliga mot ryssen efter Sovjets fall. Vi investerade massvis i Ryssland. Till och med jag trodde Putin skulle vara bra för ryssen och dra dem västerut mot oss de goda krafterna i värden sen började putte med sina invasioner av grannländer påtryckning och döda politiska motståndare. Då visste man att ryssen är detsamma som sovjet. En hög med skit som behöver brännas.

Putin har en uppgift som Rysslands högsta ledare. Man måste förstå att det är hans primära uppgift att bevara Ryssland.
Jag förstår att han stoppade Nato vid Ukraina. Inga konstigheter.
Det krävs en riktig man att bevara ett gigantiskt territorium som Ryssland.
Det finns inga sådana ledare i Europa…
Citera
2024-04-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så….
Å ena sidan skulle Europa vara snälla mot Ryssland. (Vet inte vad Europa gjort som kan föranleda ett krig från Ryssland, mot Ukraina)
Å andra sidan så har USA, nu tagit kontrollen över Europa.

Hmm, den logiken var absurd.
Vi i Europa….
Men nu har USA…

Knäpp logik som egentligen handlar om din antipati av USA.

Om man är MAGA och emot krig och död så är det helt logiskt.
Citera
2024-04-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Intressant YouTube-klipp från Defense Tv om Iskander-missilen. Enligt klippet tillverkades 30 missiler per månad under 2023, och i början av året slog man ut ett Patriot-system.

https://youtu.be/wRXX637JW6Y?si=qB39JedE-mpqzPN7

Det var en "launcher" inte hela systemet.
Citera
2024-04-23, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Den här gången är det inte tala om att invadera Ryssland, bara få dom ut ur Ukraina.

Alla förstår att det bara handlar om Ryssland. Ingen bryr sig om Ukraina.
Citera
2024-04-23, 01:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Putin har en uppgift som Rysslands högsta ledare. Man måste förstå att det är hans primära uppgift att bevara Ryssland.
Jag förstår att han stoppade Nato vid Ukraina. Inga konstigheter.
Det krävs en riktig man att bevara ett gigantiskt territorium som Ryssland.
Det finns inga sådana ledare i Europa…

"Bevara Ryssland".., jo kyss katten..

Putin har störtat "sitt" Ryssland i fördärvet med sitt krig. Istället för att bygga universitet, infrastruktur och få industrin att förädla råvarorna istället för att kränga iväg råvaror.., kort sagt hade han chansen att leda landet in i 21 århundradet och få statyer, torg namngivet efter sig. Att faktiskt bli den där "landsfadern", få den där beundran han så suktar efter..

Ryska historiker kommer inte att vara nådiga med Putin.., detta är inte över än men dyrt kommer det att bli, samt minskat inflytande i -stan länder och att sätta framtiden i Xi`s famn.

Och det säger jag oavsett hur kriget än slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in