Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ryktas att mycket av materielen redan är i Europa i väntan på klartecken att skickas in i Ukraina. Rysk statlig propaganda-TV är deprimerade. Det börjar sjunka in för ryssarna att deras lilla fördel de hade där de långsamt tagit nya byar med stora förluster snart är över. Och F16 kommer snart.
Ahh.., då är jag hemma efter semestern och kan ta mig tid att skriva lite mer.., än en rad..
Jo-o, det är nog troligt så att det som det är störst brist på finns alleredan på plats i Polen, redo att skickas över direkt när Bidens underskrift kommer på pappret. Sedan..och nu spekulerar jag lite..så skulle jag inte ha blivit förvånad att han skulle ha skickat de över iallafall om kongressen fortsatte att trilskas. Då
om läget skulle blivit riktigt akut. Han skall ha en form av "executive-order" som kan användas i absoluta, riktigt absoluta nödfall..(men det skall inte vara populärt att göra så)
Annars har jag förstått att detta paket "räddar" Ukraina till årets slut.., så alleredan i höst kommer det säkert att börja gnällas igen. Det är bäst att Eu
fortsätter att visa framfötterna med "givarglädje", så att man visar Washington att dessa sista månader inte var mera en "en gångs grej".
Gillar inte detta från ikväll :
EU-land nøler med å love Patriot-batterier til Ukraina
Flere EU-land synes å nøle med å sende sine Patriot-batterier til Ukraina, selv om både EUs utenrikssjef og Natos generalsekretær ber om mer luftvern.
Senest på EU-toppmøtet i forrige uke ble det lovet mer luftvern til Ukraina, men de første reaksjonene fra hovedstedene er ennå litt nølende. Flere medlemsland sier de først og fremst vil sikre finansiering av flere typer luftvernsystemer og droner, og at eventuelle avståelser av egne Patriot-batterier må vurderes nøye.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/04/22/195997224/eu-land-noler-med-a-love-patriot-batterier-til-ukraina
Detta är en brist ifrån Eu. Varför kan inte Bryssel
fråga vad Washington skall ha för några patriot-system ? Är lite rädd för att Bryssel
enbart tänker köpa vapen ifrån Eu.., för dessa system kommer att behövas i
ännu större grad när F16 kommer in. Då för att skydda flygplatserna mot ryssarnas kinzal och de andra vad de har.., för de är nog en prioritet 1 för ryssarna.
Tror annars att F16 inte kommer att göra ett alltför stort väsen av sig år, utan först nästa år tidigast. När det börjar bli några fler..