2024-04-22, 14:51
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast om vi ska lita på M:s uppgifter så var det en destruktiv relation där båda parter bidrog till att göra den väldigt ostabil? Du har inte funderat över om M kan ha talat sanning om det där med dammsugarrör och trasiga rutor?

Det märks att du inte har läst FUP och domarna från exempelvis TR.

Kan inte också M ha befunnit sig i en väldigt jobbig situation? Ingen tror väl att han tyckte det var kul med all osämja i relationen? M har uppgett att han tänkte kontakta mansjouren, varför tror du hade hyste dessa tankar?

Eftersom du ifrågasätter samtliga skribenter i denna tråd och vägrar acceptera fakta, bevis och den slutgiltiga dom som har fallit i Högsta Domstolen, så känns det som du borde byta miljö.

Varför inte logga ut och ta med dig frågelådan och njuta av den kommande vårsolen på ett kalhygge någonstans i Sverige. Du kanske kan få de svaren du vill ha från skalbaggar, myror och kanske barkborrar.... Dessutom får du massor av frisk luft!

Ps..Har påtalat för våra moderatorer om den strida ström av trams-inlägg som finns i denna tråd.
Senast redigerad av MrBubs 2024-04-22 kl. 15:11.
Citera
2024-04-22, 15:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Nej, kan jag inte hålla med om. HD är vårt högsta domstol organ, spelar ingen roll vad du tycker.
Tycker du inte M borde fått ett fängelsestraff för att han slog ihjäl J.?
Han tycker nog att Mikael ska få medalj av kungen för att han slog ihjäl Jeanette verkar det som.
En kvinna mindre att hata... och att dra upp HR domen om och om igen tyder bara på idioti.
Ser bara en enda person som tycker att HR domen var rätt som inte har läst FUP ordentligt.

Högsta domstolen har rättat HR domen och den är glasklar precis som domen i Tingsrätten.
Mikael mördade Jeanette med ett bestialiskt våld och inget annat än livstid är rätt straff.
Senast redigerad av Timeout 2024-04-22 kl. 15:24.
Citera
2024-04-22, 16:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Nej, kan jag inte hålla med om. HD är vårt högsta domstol organ, spelar ingen roll vad du tycker.

Tack men samtidigt kan vi givetvis diskutera domarna och då speciellt hovrättens dom.

En rätt så känd författare och journalist har väl dessutom tidigare uttryckt (i samband med hovrättens dom) att han förstod varför hovrätten resonerade som de gjorde?

Du kan inte förneka att det verkar finnas vitt skilda åsikter kring det här fallet?

Det går också att notera att HD har fått kritik när det gäller helt andra mål.
Citera
2024-04-22, 16:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag skrev ju att du kunde få plocka fram statistik om hur många mördare som kommit ut efter 20 år när dom är dömda till livstid.

Varför ska jag göra det och till vilken nytta?

M sitter där han sitter just nu och kommer inte ut på ett antal år, däremot så kan han väl ansöka om tidsbestämt straff efter 10 års fängelse, kanske kommer han att komma ut redan efter 18 år pga gott uppförande?

Sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så kostar det pengar att ha interner inlåsta år efter år, M kan väl istället göra nytta i samhället efter avtjänat straff på exempelvis 18 år, har han inte skulder att betala?
Citera
2024-04-22, 17:01
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra det och till vilken nytta?

M sitter där han sitter just nu och kommer inte ut på ett antal år, däremot så kan han väl ansöka om tidsbestämt straff efter 10 års fängelse, kanske kommer han att komma ut redan efter 18 år pga gott uppförande?

Sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv så kostar det pengar att ha interner inlåsta år efter år, M kan väl istället göra nytta i samhället efter avtjänat straff på exempelvis 18 år, har han inte skulder att betala?

Du bjäbbar på alla att ta fram bevis för vad dom skriver och nu bad jag dig göra samma men icke.
Jag upprepar, ta fram statisk för hur många som dömts till livstid för mord som kommit ut efter 18 år.

Ja som du vet så har han skadestånd att betala men det får kronofogden lösa.
Han är en kvinnomördare och ska sitta där han sitter.
Citera
2024-04-22, 19:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag upprepar, ta fram statisk för hur många som dömts till livstid för mord som kommit ut efter 18 år.

Lugna ner dig lite. Om det fetade i länken nedanför stämmer så innebär det väl att en livstidsdömd fånge som M tex sitter i fängelse i genomsnitt 16 år?

Det borde väl öppna upp för möjligheten att M:s straff kan bli kortare än vad som har förutspåtts i tråden?

"Livstids fängelse i Sverige är den svenska lagens strängaste straff, och innebär att den dömda frihetsberövas i fängelse. Livstids fängelse är inte tidsbestämt, alltså vet inte den dömda hur länge han eller hon kommer att sitta i fängelse. I Sverige är det praxis att en livstidsdömd fånge kan få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff efter att ha suttit en viss tid i fängelse, ansökt om nåd samt fått ansökan beviljad. I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år, vilket innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige
Citera
2024-04-22, 20:01
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Lugna ner dig lite. Om det fetade i länken nedanför stämmer så innebär det väl att en livstidsdömd fånge som M tex sitter i fängelse i genomsnitt 16 år?

Det borde väl öppna upp för möjligheten att M:s straff kan bli kortare än vad som har förutspåtts i tråden?

"Livstids fängelse i Sverige är den svenska lagens strängaste straff, och innebär att den dömda frihetsberövas i fängelse. Livstids fängelse är inte tidsbestämt, alltså vet inte den dömda hur länge han eller hon kommer att sitta i fängelse. I Sverige är det praxis att en livstidsdömd fånge kan få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff efter att ha suttit en viss tid i fängelse, ansökt om nåd samt fått ansökan beviljad. I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år, vilket innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige

Har du kollat ålder på källan? Det har jag. Den är från januari 2017 och avser alltså livstidsdomar som tidsbestämdes innan detta datum.
Praxis har skärpts under de 7 år som förflutit sedan dess.

Bl.a. har medelstrafftiden ökat med 30 procent sedan dess, enligt kriminalvårdens egen statistik.
Jag har svårt att tro att Örebro tingsrätt skulle gå mot strömmen.

https://www.kriminalvarden.se/globalassets/forskning_statistik/kos-2022-kriminalvard-och-statistik.pdf
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-22 kl. 20:12.
Citera
2024-04-22, 20:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Har du kollat ålder på källan? Det har jag. Den är från januari 2017 och avser alltså livstidsdomar som tidsbestämdes innan detta datum.
Praxis har skärpts under de 7 år som förflutit sedan dess.

Tack för uppdatering men det där låter ju inte speciellt bra om vi ser det hela ur M:s synvinkel?

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Bl.a. har medelstrafftiden ökat med 30 procent sedan dess, enligt kriminalvårdens egen statistik.
Jag har svårt att tro att Örebro tingsrätt skulle gå mot strömmen.

https://www.kriminalvarden.se/globalassets/forskning_statistik/kos-2022-kriminalvard-och-statistik.pdf

Du menar alltså att chanserna är obefintliga
att M kan kvala in på exempelvis 16 års fängelse?
Citera
2024-04-22, 20:37
Medlem
Gold94s avatar
Sedan 2022 får ett livstidsstraff aldrig understiga 18 år och då blir det ett tidsbestämt straff på 25 år om jag har fattat rätt?

Och regeringen planerar att skärpa lagstiftningen ännu mer som det ser ut i dagsläget.
Citera
2024-04-22, 20:37
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Tack för uppdatering men det där låter ju inte speciellt bra om vi ser det hela ur M:s synvinkel?

Ja.
Citera
2024-04-22, 20:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Möjligheten finns väl forfarande i teorin. Svårt att gissa hur Örebro tingsrätt kommer att resonera om 8-9 år.
Men den allmänna trenden är att straffen skärps.
Mikaels ålder talar för att han inte kommer att sitta extremt länge.
Han kan påverka sitt straff själv genom att sköta sig och få bukt med sitt alkoholmissbruk.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-22 kl. 21:13.
Citera
2024-04-22, 20:45
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Sedan 2022 får ett livstidsstraff aldrig understiga 18 år och då blir det ett tidsbestämt straff på 25 år om jag har fattat rätt?

Och regeringen planerar att skärpa lagstiftningen ännu mer som det ser ut i dagsläget.

Nej alltså ett livstidsstraff får aldrig understiga 18 år och då räknar man in hela strafftiden (inklusive villkorlig del).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in