2024-04-22, 14:46
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Var kom den regeln ifrån?
Kamp och vinst hänger ihop.
Det är livets regel.
Människor skrev inte reglerna.

Citat:
Det kostar ju lite att vinna.
Inget är gratis.

Det handlar bara om att tycka det ena eller det andra. Jag tycker en evig kamp med lite vinster titt som tätt och slutligen ett evigt och tomt slut är ganska håglöst men jag tvingar inte andra att tycka likadant.
Citera
2024-04-22, 14:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej det kan jag uppenbarligen inte eftersom jag inte sitter inne med några svar, mitt svar var baserat på den info som framkommer genom NDEs framförallt, som jag antar att du känner till. Men nu tror jag inte det finns något efterliv så det känns lite onödigt att skriva en essä utifrån den infon.

Men min uppfattning generellt är som Redox, hade allt varit tipp topp så hade det inte behövts något särskilt syfte.

Du bör kunna besvara en hypotetisk fråga i alla fall.
Vad skulle ett efterliv göra för skillnad?
Citera
2024-04-22, 14:50
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. Och vad har han för glädje av den sedan. Jag var enligt en barnmorska salens vackraste barn som nyfödd, och många trodde att jag var en flicka för mitt långa blonda hår när jag var runt 3, men vad hjälper det nu, när jag är en halvskallig gubbe.

Vinsten är bara som en liten liten fin topp på ett isberg med en enormt massa underliggande mörda och lidande. Men vi människor drivs av prestationer och att smörja våra egon.
Citera
2024-04-22, 14:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo om man skall gå som sagt efter NDEs så minns många att dom faktiskt frivilligt valde att födas på jorden. Nu tror jag dock fortfarande att NDEs är hjärnprodukt tills motsatsen bevisas genom vetenskapligt verifierade OBEs exempelvis.

Då behöver vi inte diskutera det.

Begreppet mening har betydelse för människan oavsett.
Citera
2024-04-22, 14:51
Medlem
Citat:
Du bör kunna besvara en hypotetisk fråga i alla fall.
Vad skulle ett efterliv göra för skillnad?

Den har jag redan besvarat i mitt svar på DeletedUsers inlägg. Finns det ingen fortsättning att utvecklas vidare och framförallt att minnas så blir det aldrig meningsfullt.
Citera
2024-04-22, 14:53
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Precis, resonemanget kräver ett efterliv där sådant som karaktärsutveckling, visdom och större djup och förmåga till empati får sitt resultat. Är det lights out så är ju sådant helt meningslöst.

Måhända att det låter lite naivt men ett pris för sitt lidande i ett efterliv är det enda som skulle få detta livet meningsfullt ja.
Det är nog ganska låga odds på att så är fallet men aldrig ska man säga aldrig haha
Citera
2024-04-22, 14:53
Medlem
Citat:
Då behöver vi inte diskutera det.

Begreppet mening har betydelse för människan oavsett.

Jovisst, man kan ju se det kortsiktigt såklart, och då kan handlingar ha tillfällig mening.

Men som vi också varit inne på tidigare i tråden, så skall jag inte sticka under stol med att det är subjektivt till syvende og sist. Jag kan förstå din och andras syn att det finns mening här och nu och kommande år framöver fram till döden. Det kan jag uppleva också till viss del. Saker spelar ju roll här och nu oavsett om mitt liv tar slut en dag. Men jag kan inte se någon som helst mening i att starta ett nytt liv från intet till intet.
Senast redigerad av Tandan 2024-04-22 kl. 15:01.
Citera
2024-04-22, 14:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det handlar bara om att tycka det ena eller det andra. Jag tycker en evig kamp med lite vinster titt som tätt och slutligen ett evigt och tomt slut är ganska håglöst men jag tvingar inte andra att tycka likadant.

Tyckande är att tycka att livet är meningslöst.
Det är en smaksak.

Objektiv mening utan tyckande är att blomman söker sig till ljuset.
Om blomman kunde prata skulle den säga att ljuset är mening.

Där har du en objektiv koppling mellan begrepp och handling.

Problemet är att människor är så långt ifrån sitt ursprung nu och tycker en massa saker utan att förstå något.
Citera
2024-04-22, 15:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Den har jag redan besvarat i mitt svar på DeletedUsers inlägg. Finns det ingen fortsättning att utvecklas vidare och framförallt att minnas så blir det aldrig meningsfullt.

Så för att ett efterliv ska vara meningsfullt krävs det ett efter-efterliv enligt dig?
Citera
2024-04-22, 15:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jovisst, man kan ju se det kortsiktigt såklart, och då kan handlingar ha tillfällig mening.

Allt i världen är "tillfälligt".
Om mening krävde något annat så skulle begreppet inte existera.
Människor övertänker tills det blir fel.
Det är priset vi betalar för vår magnifika hjärna.
Citera
2024-04-22, 15:04
Medlem
Citat:
Så för att ett efterliv ska vara meningsfullt krävs det ett efter-efterliv enligt dig?

Rent hypotetiskt så hade jag kunnat tänka mig en verkligt bra tillvaro med ändlös variation på upplevelser som var evig men som man kunde avsluta om man skulle vilja. Men allt sådant här blir så spekulativt så det är snudd på poänglöst. Men den här korta helvetesresan från noll till noll är hursomhelst inte meningsfull.
Senast redigerad av Tandan 2024-04-22 kl. 15:07.
Citera
2024-04-22, 15:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser

Alla tycker olika, men livets regler har inget med tyckande att göra.
Om livet tenderar att överleva och begreppen vi använder har uppstått ur detta faktum så spelar det ingen roll om vi hatar det. Det är vad det är.
Om mening är synonymt med liv så är det naturen du ska förbanna.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in