Citat:
Ursprungligen postat av
VizslaSilver
Om vi leker med tanken att Ukraina spränger den där jäkla bron. Putin skyller på NATO och bombar sönder Öresundsbron som svar? Kan det hända?
Det här är en extremt mycket bättre fråga än vad du kommer få cred för här på FB.
Det är inte speciellt troligt att de skulle bomba sönder Öresundsbron öppet då det är någonting som omedelbart triggar igång article 5.
Då Ryssland hela tiden säger "det finns en gräns och går ni över den" så är det ju bara snack och signalpolitik.
Varje beslut de tar måste de ju väga av och räkna konsekvenser på och so far så har de inte gjort någonting av allt de de sa de skulle göra då det kommer till konsekvenser av militärt stöd till Ukraina.
Vad som däremot inte är omöjligt (men inte heller kanske troligt) skulle ju vara någon from av clandestine operation mot bron som de
inte skulle ta cred för men som alla i Ryssland antagligen ändå skulle känna positivt för och så klart gissa att Ryssland faktiskt ligger bakom även om det inte går att bevisa.
Om vi nu ändå utgår från att det var någon annan är ryssen som sprängde Northstream så börjar det ju bli lite av ett möjligt mål att ta "hämd" på om det också är NATOS stöd som får Krim-bron att slutligt försvinna.
Men då helt klart i en hemlig aktion där ingen säkert kan veta vem som gjorde det.
Det betyder att om det sker så är det nog med begränsad effekt (kan vara rätt seriöst ändå).
Ett stort fartyg som "styr fel och tar en av de små pylonerna"...eller en sån där lastbil som på Krim-bron och så skyller man på ISIS eller Ukrainarna! Extremt osannolikt med Iskander och kryssningsmissiler. Det är en krigsförklaring mot NATO hur man än vrider och vänder på det.
Nu kör jag en extrem killgissning här men jag har för mig att de stora pylonerna inte går att nå vattenvägen för de ligger sandbankar runt dem så en mindre pylon eller aktion mot undervattensdelen är det som skulle kunna hända i så fall, alternativt bomb i lastbil.
Bedömning: Inte troligt. Men jag hoppas att de som jobbar med att säkra Sverige och Danmark från hot ändå har satt bedömningen "möjligt" på det och därmed har tilldelade resurser för att säkra bron från externa hot.
En sak som talar emot är att det finns andra infrastrukturobjekt som inte ligger i Sverige eller på vår gräns som kanske är ännu intressantare att ta sin "hämd" på i en hemlig operation.
Danmark donerar ju stridsflyg som var en "red line" och Stora Bält har ju exakt samma effekt då det är samma väg med samma funktion bara att den ligger mellan två Danska öar.
Dunkar man av tre små skitbroar i Polen så finns det egentligen bara en enda rimlig landväg kvar att få in saker till Ukraina via marktransporter och där kan man ju dels sätta in Polska bönder och dels bekämpa på ukrainska sidan då det blir enklare att få en överblick över transporter.
Så man behöver nog inte måla upp en bild av att Ryssland kommer straffa sverige för att de skulle se oss som någon form av symbol för europeiskt motstånd I Ukraina men jag hoppas att någon ändå är paranoid nog inom säkerhetsapparaten så att de tar även ett litet hot på allvar.