2024-04-21, 20:40
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Problemet är folk som TS som tänker att man inte kan bli rik på aktier och således aldrig investerar.
De som förstår att investera över lång tid kommer generera mycket pengar i slutänden.
Citera
2024-04-21, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Du har fel i mycket.Självklart kan nästan ingen spara ihop till en miljon på något år.
Det är också fel att de går att bli miljonär på några år.
De krävs hög inkomst och låga utgifter för att klara av de.
Tvivlar på att så många låginkomsttagare kan spara ihop till en miljon på 10 år.
Nu har man ju aldrig några hundraprocentiga garantier på börsen, men om vi räknar på 7% avkastning så är du där om du sparar 6000 i månaden. Och om du bara kan spara halva det beloppet, dvs 3000/mån så misströsta inte. Då är du uppe i en mille om 16 år.

Det kanske inte är möjligt att bli miljonär på tio år om du har väldigt låg inkomst, men hög inkomst krävs verkligen inte. Medianlönen ligger på ca 31k, vilket ger strax över 24k efter skatt. Jag kollade upp lite hyror i Karlstad. Tänkte att det kunde få vara ett mått på en medelstor stad. Jag kikade på tvåor, och de fanns i spannet 6k till 10k. Så om vi tar den högsta hyran 10k och räknar på medianlönen så har du då alltså 8k som ska räcka till allt förutom hyra och sparande. Det är 2k över existensminimum. Inte superfett men knappast någon svårighet om man vill. Budgetförslag draget ur röven:

Mat 3000
Försäkringar 500
Mobilabonnemang 500
Kläder 1000
Gymkort 500
Transport 1000
Diverse 500
Några öl på krogen 500
2 pizzor och 2 uteluncher 500
Citera
2024-04-21, 20:53
Medlem
Att spara i aktier eller fonder är på sikt bästa sättet att låta ditt sparande växa.
Citera
2024-04-21, 21:08
Avslutad
Håller helt med TS. Vi kommer få en eller flera generationer som bränt sina pengar. Förr var det svårare med aktier och fonder, nu i takt med internetbankens intrång har det blivit enklare för gemene man och dam, men vi kommer se att fler blivit brända. Problemet är att de inte förstår det nu utan vägrar se skogen för alla träden.

Det är i regel för dyrt med enskilda aktier för den som skall spara med hjälp av sin månadslön. Fonder finns det ett för stort utbud av och kunskapen hos den enskilde spararen är låg, men de vägrar oftast inse det. En stor del av spararna är för dumma för att ens överväga att spara i aktier eller fonder, men skall likväl envisas med det eftersom det är ”inne” och hippt idag.

Tvinga alla mellan 18 år och 70 år att avlägga ett test och liknande examina om de vill köpa aktier eller spara i fonder. Annars skall de inte vara kvalificerade för det. Vi kommer ha en hel del utslagna i framtiden pga att de envisats med att hålla fast vid usla sparformer under arbetslivet för att de gått med i hypen.

Detta är min genuina åsikt och inget jag skriver för att djävlas.
Citera
2024-04-21, 21:16
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Håller helt med TS. Vi kommer få en eller flera generationer som bränt sina pengar. Förr var det svårare med aktier och fonder, nu i takt med internetbankens intrång har det blivit enklare för gemene man och dam, men vi kommer se att fler blivit brända. Problemet är att de inte förstår det nu utan vägrar se skogen för alla träden.

Det är i regel för dyrt med enskilda aktier för den som skall spara med hjälp av sin månadslön. Fonder finns det ett för stort utbud av och kunskapen hos den enskilde spararen är låg, men de vägrar oftast inse det. En stor del av spararna är för dumma för att ens överväga att spara i aktier eller fonder, men skall likväl envisas med det eftersom det är ”inne” och hippt idag.

Tvinga alla mellan 18 år och 70 år att avlägga ett test och liknande examina om de vill köpa aktier eller spara i fonder. Annars skall de inte vara kvalificerade för det. Vi kommer ha en hel del utslagna i framtiden pga att de envisats med att hålla fast vid usla sparformer under arbetslivet för att de gått med i hypen.

Detta är min genuina åsikt och inget jag skriver för att djävlas.

Vadfan snackar du om? Fondrobotar och liknande sköter ju sånt där.
Trots ett ras på över 45% under corona så ligger jag nu på 120% + och jag kan inte ett skit om aktier och fonder.
Du har en poäng i att folk är för dumma, dom få hundringar jag lagt på aktier för skojs skull har försvunnit snabbare än din mamma säljer sig för en bit metaamfetamin.
Med det sagt kan man sitta lungt i båten med robotar och aktie- eller fondtips.
Citera
2024-04-21, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Trots ett ras på över 45% under corona så ligger jag nu på 120% + och jag kan inte ett skit om aktier och fonder.
Du har en poäng i att folk är för dumma, dom få hundringar jag lagt på aktier för skojs skull har försvunnit snabbare än din mamma säljer sig för en bit metaamfetamin.

Du är en av dessa jag precis pratade om hör jag… ”fondrobotar”… kom igen… Du är precis ett sådant praktexemplar jag pratar om.. det kommer göra dig ruinerad på sikt. En som inte kan stava skall ej sitta och luta sig tillbaka, du måste jobba hårdare.
Senast redigerad av Stormcatcher 2024-04-21 kl. 21:21.
Citera
2024-04-21, 21:19
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Han köper troligtvis förlustdrivande biotechbolag för att försöka verka smartare än alla andra ”tråkmånsar” som köper indexfonder (eller bra bolag) för att såklart bränna sig totalt och sen skriva på Flashback att det inte går att tjäna pengar på aktier 😄
Citera
2024-04-21, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Du lägger alldeles för mycket energi på en person som gissningsvis inte ens är byxmyndig.
Tycker jag lägger precis lagom tid. Fördriver tiden lite bara.

Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Du är väldigt osäker på dig själv. Tragikomiskt på allra högsta grad. Jobba på dig själv och bli mer manlig.
Kanske skulle överväga det om någon jag respekterade sa det. Fast inte ens då. Jag har inget behov av att uppfattas som manlig av andra.

Citat:
Det finns inte något som är så korkat som aktier. Alltså jag fattar inte vad det inte är du förstår. AKTIER ÄR INGET FÖR GEMENE MAN.
Det är definitivt något för gemene man så länge man håller sig till någorlunda säkra aktier. Och du skrev faktiskt detta i trådstarten:

Citat:
Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar.
Att jämföra aktiehandel med gambling är korkat. Om du siktar in dig på vissa typer av aktiehandel, såsom att vilt köpa vilka aktier som helst eller att försöka daytrada så finns det en poäng i jämförelsen. Men absolut inte om du håller dig till mer säkra kort.

Är det inte lite ironiskt att jag kommer ha råd att köpa många saker jag inte vill ha men som du suktar över för att få känna dig manlig?

Du kan ju dock ha en väldigt stor poäng i att du tillhör minoriteten som inte bör pyssla med aktier. När du har förstått vad jag menade med det tycker jag du ska tatuera in "Självinsikt" i pannan.
Citera
2024-04-21, 21:37
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Klart man kan bli rik av aktier. Kapitalbeskattningen i Sverige är väldigt låg. Allt som krävs är långsiktigt sparande, dvs 20-30år och att du pytsar in en 100.000:- per år.
Citera
2024-04-21, 21:38
Medlem
Bolanetorsks avatar
Det är ju bara att köpa en indexfond
Citera
2024-04-21, 21:53
Medlem
JackBlacks avatar
Jag vet flera som gått i pension mellan 40 och 50 års ålder för de investerat tidigt i aktier och kryptovalutor och blivit mångmiljonärer.
Citera
2024-04-21, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Jag vet flera som gått i pension mellan 40 och 50 års ålder för de investerat tidigt i aktier och kryptovalutor och blivit mångmiljonärer.
Så är det. Önskar att jag började tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in