Citat:
Att jag använder ordet daytrader kommer från följande avsnitt ur wpu:
”[Christer] sade då upp sig från sitt arbete för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Han handlade aktivt [...]”
Wikipedias definition:
”Dagshandel (engelska: Daytrading,[1] uttal /'dɛjtɹɛjdıŋ/) är en variant av handel med aktier eller andra instrument där handlaren, tradern, gör förhållandevis många affärer per dag”
Och rent allmänt menar man väl med det ordet att man har det som sitt ”jobb”.
Menar du då att det är helt orimligt att använda det ordet?
”[Christer] sade då upp sig från sitt arbete för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Han handlade aktivt [...]”
Wikipedias definition:
”Dagshandel (engelska: Daytrading,[1] uttal /'dɛjtɹɛjdıŋ/) är en variant av handel med aktier eller andra instrument där handlaren, tradern, gör förhållandevis många affärer per dag”
Och rent allmänt menar man väl med det ordet att man har det som sitt ”jobb”.
Menar du då att det är helt orimligt att använda det ordet?
Jag vet inte vem som författat den texten, men den är felaktig.
Han sade inte upp sig efter spelvinsten 1980 för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Utan han lämnar sin post på Posten flera månader innan vinsten. Och sitt första aktieköp gör han på en bankmans inrådan först senare. Och det handlar väl mest om att han långsiktigt placerar en mindre del av förmögenheten i en "aktieportfölj". Han slutar inte heller att jobba helt förrän 1984.
Den här mer vidlyftiga aktiehandeln torde inte rulla igång förrän senare, under Det glada åttiotalet. Startskottet för det är avskaffandet av kreditregleringar i november 1985 och en lång högkonjunktur inleds. Finansvalpar med yuppienallar kliver in på scenen och allt ändar småningom i överhettning, fastighetsbubbla och finanskris. Och somliga ändar i en stuga på Vedahöjden.
Det är mitt i den här vevan som mer avancerade upplägg blir tillgängliga för allmänheten (som jag förstår det). Till exempel handel med hävstång.
Jag tror att CA, som så många andra säkert, dras med i yran och med sin svaghet för spel dras han till de mer riskabla uppläggen. Det är nu han tänker att han ska kunna leva på sin förmögenhet och börjar se det som sin sysselsättning att göra så.
Angående Daytradern, så undrar jag över den då det var så CA benämndes första gången jag hörde talas om honom (minns ej var). Men har aldrig fått epitetets ursprung klart för mig.