2024-04-19, 17:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Att jag använder ordet daytrader kommer från följande avsnitt ur wpu:

”[Christer] sade då upp sig från sitt arbete för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Han handlade aktivt [...]”

Wikipedias definition:

”Dagshandel (engelska: Daytrading,[1] uttal /'dɛjtɹɛjdıŋ/) är en variant av handel med aktier eller andra instrument där handlaren, tradern, gör förhållandevis många affärer per dag”

Och rent allmänt menar man väl med det ordet att man har det som sitt ”jobb”.

Menar du då att det är helt orimligt att använda det ordet?

Jag vet inte vem som författat den texten, men den är felaktig.

Han sade inte upp sig efter spelvinsten 1980 för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Utan han lämnar sin post på Posten flera månader innan vinsten. Och sitt första aktieköp gör han på en bankmans inrådan först senare. Och det handlar väl mest om att han långsiktigt placerar en mindre del av förmögenheten i en "aktieportfölj". Han slutar inte heller att jobba helt förrän 1984.

Den här mer vidlyftiga aktiehandeln torde inte rulla igång förrän senare, under Det glada åttiotalet. Startskottet för det är avskaffandet av kreditregleringar i november 1985 och en lång högkonjunktur inleds. Finansvalpar med yuppienallar kliver in på scenen och allt ändar småningom i överhettning, fastighetsbubbla och finanskris. Och somliga ändar i en stuga på Vedahöjden.

Det är mitt i den här vevan som mer avancerade upplägg blir tillgängliga för allmänheten (som jag förstår det). Till exempel handel med hävstång.

Jag tror att CA, som så många andra säkert, dras med i yran och med sin svaghet för spel dras han till de mer riskabla uppläggen. Det är nu han tänker att han ska kunna leva på sin förmögenhet och börjar se det som sin sysselsättning att göra så.

Angående Daytradern, så undrar jag över den då det var så CA benämndes första gången jag hörde talas om honom (minns ej var). Men har aldrig fått epitetets ursprung klart för mig.
Citera
2024-04-19, 17:47
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte vem som författat den texten, men den är felaktig.

Han sade inte upp sig efter spelvinsten 1980 för att bedriva aktieförvaltning på heltid. Utan han lämnar sin post på Posten flera månader innan vinsten. Och sitt första aktieköp gör han på en bankmans inrådan först senare. Och det handlar väl mest om att han långsiktigt placerar en mindre del av förmögenheten i en "aktieportfölj". Han slutar inte heller att jobba helt förrän 1984.

Den här mer vidlyftiga aktiehandeln torde inte rulla igång förrän senare, under Det glada åttiotalet. Startskottet för det är avskaffandet av kreditregleringar i november 1985 och en lång högkonjunktur inleds. Finansvalpar med yuppienallar kliver in på scenen och allt ändar småningom i överhettning, fastighetsbubbla och finanskris. Och somliga ändar i en stuga på Vedahöjden.

Det är mitt i den här vevan som mer avancerade upplägg blir tillgängliga för allmänheten (som jag förstår det). Till exempel handel med hävstång.

Jag tror att CA, som så många andra säkert, dras med i yran och med sin svaghet för spel dras han till de mer riskabla uppläggen. Det är nu han tänker att han ska kunna leva på sin förmögenhet och börjar se det som sin sysselsättning att göra så.

Angående Daytradern, så undrar jag över den då det var så CA benämndes första gången jag hörde talas om honom (minns ej var). Men har aldrig fått epitetets ursprung klart för mig.

Jaha, ursäkta om jag tolkade det som en lite passivaggressiv ordmärkning då. Fast epitetet tycks ändå inte ha varit helt korrekt även om wpu-texten hade varit korrekt. Detta enligt lookalike.
Citera
2024-04-19, 17:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Sant, men. Enligt IVA 16636-8 får PU reda på i januari 1995 att Christer ej deltar i klubbmästerskapen 1986. Listan/resultateten avviker just 1986.

Du har förstås rätt i 2011 lämnas en mer heltäckande, omfattande och tydlig lista in till PU. Och som även då omfattar möten. Men det fanns underlag från klubben att reagera på "redan" 1995.

Ok, tack. Glömt den listan.

Så mycket finns kanske inte att konfrontera någon med där.

Men intressant ivf att senare ordförande, som ärvt arkivet, sitter och letar i det 2011 och lämnar in samma uppgifter. Synd att man inte kollade utförligare 1995, för mötesnärvaron är det som har potens.

Jag är för övrigt inte säker på att hela arkivet finns tjusigt samlat på en plats. Utan har nog spritts ut lite med åren.
Citera
2024-04-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ok, tack. Glömt den listan.

Så mycket finns kanske inte att konfrontera någon med där.

Men intressant ivf att senare ordförande, som ärvt arkivet, sitter och letar i det 2011 och lämnar in samma uppgifter. Synd att man inte kollade utförligare 1995, för mötesnärvaron är det som har potens.

Jag är för övrigt inte säker på att hela arkivet finns tjusigt samlat på en plats. Utan har nog spritts ut lite med åren.

Inte helt fel som jag minns det,även om det egentligen bara var en kraft som utlöstes genom avregleringen.
Den verkliga startpunkten återfinns i tidsandan runt 80-81.Någonstans där började Yuppiekulturen och de ideal som sipprade ned till oss dåtida ungdomar.
Med rymden i blodet(Adolphsson Falk)burna av Krafter Vi Aldig Känner och med våra små sparade sekiner började vi så smått spekulera omkring här..påeldade av framgångsstories som Jan Carlzon,PG Gyllenhammar med flera.

Det var tidsandan..det var en längtan bort från 70 talets uppväxt i miljonprogram och en i övrigt längtan till en omvärld som var mera tillgänglig än någon gång tidigare i historien.
Det var synth och det var punk ihop..även om många andra lyssande på Saxon och Motörhead..om detta är begripligt?..:-)

Det var en annan tid..det var f-n mycket roligare än idag kan jag tycka personligen.
Senast redigerad av Lookalike 2024-04-19 kl. 18:03.
Citera
2024-04-19, 17:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jaha, ursäkta om jag tolkade det som en lite passivaggressiv ordmärkning då. Fast epitetet tycks ändå inte ha varit helt korrekt även om wpu-texten hade varit korrekt. Detta enligt lookalike.

Jo, han var förmodligen bara en aktiv och intresserad placerare. Mer än så var som konstaterats säkert inte möjligt för en privatperson att vara vid tiden.

Daytrader dyker upp i tidningstext 1999 och refererar till aktiehandel via internet, som man väl får anta blir möjligt det året.
Citera
2024-04-19, 20:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Apropå LG:s märkliga uppgifter i podcasten läste jag om förhöret från 1995 med den tidigare ordföranden.

”[Maskat] uppger att i tidigt 80-tal hade skytteklubben en sk ammunitionslicens i enlighet med de regler som då gällde. Vapeninnehavarna var då hänvisade att köpa sin ammunition genom klubben. man kunde via materialförvaltaren beställa den typ av ammunition man hade behov av. Inga anteckningar gjordes om vilken ammunition respektive klubbmedlem köpte.”

Att då ändå inbilla sig att ordföranden ringt upp, informerat om en icke existerande ammunitionslogg, att LG personligen åkt in och hämtat kulor och låtit testa dessa på SKL på 90-talet när det egentliga testet skedde 2011 under helt andra former är mer än lovligt snurrigt.

Man får hoppas att det bara är åldersrelaterade kognitiva försämringar som gör sig påminda.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:IVA16655-00
Podden verkar ha spelats in senast 2018, och LG kunde nog inte föreställa sig då att dokumenten sedan skulle bli offentliga 2020. Han tyckte kanske att han kunde säga precis vad han ville, i skydd av förundersökningssekretessen.
Senast redigerad av Draifos 2024-04-19 kl. 20:57.
Citera
2024-04-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Podden verkar ha spelats in senast 2018, och LG kunde nog inte föreställa sig då att dokumenten sedan skulle bli offentliga 2020. Han tyckte kanske att han kunde säga precis vad han ville, i skydd av förundersökningssekretessen.

Följer man LGs utredningmässiga arbete genom åren gives klara besked utifrån det material som nu är tillgängligt.
Frågan är bara om man vill kalla honom en fåntratt och/eller totalt inkompetent.
Jag kallar honom fåntratt.
Han vet via normal mänsklig instinkt att han sitter och utreder samt förhör Olof Palmes sannolike mördare,men han misslyckas fatalt med att påvisa detta på någon som helst grund.
När han går i pension så håller han dessutom käft som den fåntratt han är.
LG är en av alla skäl till att allmänheten än idag är ovetande om att Christer Andersson mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.
LG vet dessutom om det.

Såsom brukligt MOP är det som det är.
Kudos LG!..ännu en av de som höll käft.
Det kan stå på hans gravsten för övrigt.
Citera
2024-04-19, 21:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ett inte så väl avvägt ordval, kanske. Men något liknande det är en del av det intryck jag får av honom. Bryr sig inte om omgivningens intryck av honom, bryr sig inte i största allmänhet, helt osentimental, till synes inget behov av nära relationer, svårt att sätta ord på känslor eller utröna dem.

Men, han kunde som vi vet blossa upp i vissa situationer, någon nämner att han påverkades av faderns bortgång och han tycks ha närt starka aversioner mot personen Olof Palme.

Han var mer än bara kanske inte så pratsam. Sluten, inbunden, enstörig, udda. Hans närmaste familj hade blott aningar om hans förehavanden.

Så, det jag menar är att om man nu vill etikettera CA:s själsliv så är det kanske främst i dessa häraden man bör titta. Men det är inte särskilt intressant i relation till MOP, det säger inget om han kan tänkas haft själslig kapacitet till att utföra gärningen.
Ja, vad vet man egentligen. Kanske alla de här negativa omdömena om CA som person bara skall ses som ett tecken på avsaknaden av sakliga skäl att misstänka honom för mordet?
Citera
2024-04-19, 22:14
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Följer man LGs utredningmässiga arbete genom åren gives klara besked utifrån det material som nu är tillgängligt.
Frågan är bara om man vill kalla honom en fåntratt och/eller totalt inkompetent.
Jag kallar honom fåntratt.
Han vet via normal mänsklig instinkt att han sitter och utreder samt förhör Olof Palmes sannolike mördare,men han misslyckas fatalt med att påvisa detta på någon som helst grund.
När han går i pension så håller han dessutom käft som den fåntratt han är.
LG är en av alla skäl till att allmänheten än idag är ovetande om att Christer Andersson mördade Olof Palme den 28 Februari 1986.
LG vet dessutom om det.

Såsom brukligt MOP är det som det är.
Kudos LG!..ännu en av de som höll käft.
Det kan stå på hans gravsten för övrigt.

Tänk efter. Någon är “den svenske stemme”, en person med insyn i utredningen, tillgång till materialet och intresse för CA. En person som delat det hemligstämplade materialet med Paul med det enda förbehållet att han inte fick göra kopior. Någon har riskerat sin anställning och mer därtill för att få ut uppslaget.
Senast redigerad av omiga 2024-04-19 kl. 22:22.
Citera
2024-04-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tänk efter. Någon är “den svenske stemme”, en person med insyn i utredningen, tillgång till materialet och intresse för CA. En person som delat det hemligstämplade materialet med Paul med det enda förbehållet att han inte fick göra kopior. Någon har riskerat sin anställning och mer därtill för att få ut uppslaget.

Jepp.
Via din intellektuella skärpa samt i övrigt hederliga anslag så är du den enskilde postare jag har mest respekt för..och såsom brukligt äro har din post relevant substans.
Att LG,till synes i desperation och eller direkt frustration över sakers tillstånd inom PU läckt såsom en deep throat,skall naturligtvis läggas LGs förtjänstkonto netto.
Jag har aldrig misstänkt annat än att LG egentligen insett att han suttit och pratar(förhört)med Olof Palmes mördare..men jag tycker likafullt han hade kunnat göra mera via det ovedersägliga material som förelegat honom.
Att han till slut läckt utåt hedrar honom,eftersom det är slutprodukt av sunt förnuft i en pressad omgivning som av olika orsaker inte kunnat/velat respektera grundläggande saker som detta.

Det fråntar dock inte LG från de uppenbara brister i utredningen av individ Christer Andersson som föreligger tycker jag.

Läckaget är snarast en akt av desperation,rättmätig bottnad,med grund i LGs begränsade kapacitet att själv föra utredningen vidare inom de ramar han velat arbeta i.

Jag har således svårt att förbise uppenbara brister i uppföljande aktioner samt interaktion med den misstänkte CA.Du fattar säkert vad jag menar?

LG har,såsom vi alla,en begränsning i professionell kapacitet.Han var inte den vassaste utredaren som fanns att tillgå helt enkelt..men å andra sidan hade han en vettig verklighetsförankring materialmässigt som möjligjort för honom att särskilja individ hypotes Christer Andersson.

Det är ju bra gjort så här långt..men visst fan kunde LG gjort mera än vad han gjorde för att ytterligare bottna Christer Andersson?

Jag tycker att det tydligt framgår av materialet..fan..jag sitter här år senare och hoppar vid vilka frågor jag velat ställa Christer.Frågor som aldrig ställdes,aktioner som aldrig utfördes.

Detta var och är LG ansvarig för som jag ser det.Därav min kritik..som jag har svårt att anse som ogrundad..särskilt nu när 38 plus år passerat sedan Christer Andersson sköt Olof Palme.

Är du för övrigt beredd att säga detta sista rakt ut?
Både du som jag vet hur materialet ligger.Vi vet båda entydigt att allt pekar emot att Christer Andersson sköt Olof Palme.

Definition av gärningsman i MOP är av central betydelse.

Har du personligen kommit full cirkel?
Citera
2024-04-20, 22:41
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jepp.
Via din intellektuella skärpa samt i övrigt hederliga anslag så är du den enskilde postare jag har mest respekt för..och såsom brukligt äro har din post relevant substans.
Att LG,till synes i desperation och eller direkt frustration över sakers tillstånd inom PU läckt såsom en deep throat,skall naturligtvis läggas LGs förtjänstkonto netto.
Jag har aldrig misstänkt annat än att LG egentligen insett att han suttit och pratar(förhört)med Olof Palmes mördare..men jag tycker likafullt han hade kunnat göra mera via det ovedersägliga material som förelegat honom.
Att han till slut läckt utåt hedrar honom,eftersom det är slutprodukt av sunt förnuft i en pressad omgivning som av olika orsaker inte kunnat/velat respektera grundläggande saker som detta.

Det fråntar dock inte LG från de uppenbara brister i utredningen av individ Christer Andersson som föreligger tycker jag.

Läckaget är snarast en akt av desperation,rättmätig bottnad,med grund i LGs begränsade kapacitet att själv föra utredningen vidare inom de ramar han velat arbeta i.

Jag har således svårt att förbise uppenbara brister i uppföljande aktioner samt interaktion med den misstänkte CA.Du fattar säkert vad jag menar?

LG har,såsom vi alla,en begränsning i professionell kapacitet.Han var inte den vassaste utredaren som fanns att tillgå helt enkelt..men å andra sidan hade han en vettig verklighetsförankring materialmässigt som möjligjort för honom att särskilja individ hypotes Christer Andersson.

Det är ju bra gjort så här långt..men visst fan kunde LG gjort mera än vad han gjorde för att ytterligare bottna Christer Andersson?

Jag tycker att det tydligt framgår av materialet..fan..jag sitter här år senare och hoppar vid vilka frågor jag velat ställa Christer.Frågor som aldrig ställdes,aktioner som aldrig utfördes.

Detta var och är LG ansvarig för som jag ser det.Därav min kritik..som jag har svårt att anse som ogrundad..särskilt nu när 38 plus år passerat sedan Christer Andersson sköt Olof Palme.

Är du för övrigt beredd att säga detta sista rakt ut?
Både du som jag vet hur materialet ligger.Vi vet båda entydigt att allt pekar emot att Christer Andersson sköt Olof Palme.

Definition av gärningsman i MOP är av central betydelse.

Har du personligen kommit full cirkel?

Man hade kunnat göra mer, men ärendet tilldelades inte tillräckligt med resurser. Om CA hade tilldelats 10% av de resurser som ägnades åt CP så hade man kunnat gräva djupare, främst i hans förehavanden år 1986. Man missade att han drog sig tillbaka från APK, hans engagemang i båtklubben, fler förhör, samt en djupare registerkörning. Små saker kan göra stor skillnad, exempelvis en p-bot, ett bankuttag, en stämpel i passet, eller en avställd bil vid fel tid eller plats. För att inte tala om hyrbilen under broders flytt, den hade gått att spåra. LG hade inget inflytande över hur dessa resurser fördelades inom gruppen.

Sedan har vi det grova vapenbrottet år 1995, men där ligger bollen främst hos åklagarna. I den delen hade man kunnat pressa honom hårdare för att tillsammans med ovanstående få till en häktning. Men det är en laginsats, knappast något en enskild tjänsteman företar på egen hand.

Så jag tycker nog att LG har dragit sitt strå till stacken. Man lyckades gräva fram Svea konditori och centrala motsägelser i uppgifter inom familjen.

Frågan borde snarare riktas till Ölvebro. Jag är inte säker på om han kunde släppa CP, det verkar som att han lade ner en hel del tid och prestige på resningsansökan och Alf ungefär vid samma tidpunkt, 1994-1996. Kanske är det därför han anser att vi bör ”sluta gräva i skiten”, samtidigt som han nu, på gamla dagar, verkar ha hittat ett intressant namn i utredningen som inte är CP eller SE. Cred till Otto i den delen.
Senast redigerad av omiga 2024-04-20 kl. 22:48.
Citera
2024-04-21, 09:00
Medlem
Gjorde Palmeutredningen några undersökningsåtgärder kring Christer A under Krister Peterssons ledning eller låg allt fokus på Skandiamannen och eventuella kopplingar till honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in