2024-04-21, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
Nej du blir inte rik av någonting alls. Du blir inte rik av att köpa och sälja aktier med en vanlig månadspeng.

Hahah. Du är en sån. Klart som fan det går va? Hahah. Ja så tänker de flesta, men de lyckas aldrig. Undra varför…. Jävla sopa.

Jo det är märkvärdigt. Och nej det är inte enkelt. Det är nästan omöjligt och ibland, IBLAND, GLOBALT, ser man NÅGON som gör LITE (om man jämför med de större bjässarna, kanske 5-10m dollar). Skaffa dig en hjärna.

Jag vet inte vad du menar med välbetalt arbete, hur mycket menar du? Var mer specifik. Sedan så står det ju i ts (trådstarten) vanlig månadspeng.

Du kan väl börja med att nämna vad du tycker är ”rik” kanske?

Din gräns för ”rik” är troligen inte min gräns, och jag känner folk som sparat ihop 1miljon före 25års ålder, utan att nånsin har lagt en krona på aktier.

Jag tänker att ”rik” på aktier betyder att du kan plocka ut en form av lön på avkastningen du får på vinsten du gör varje år.
Då pratar vi om kanske 10miljoner som behövs, vilket inte alls är någon omöjlighet att spara+investera dig till.

Så vad menar du med rik? Sätt en summa för det så vi vet vad du menar.
Citera
2024-04-21, 06:02
Medlem
Citat:
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Gemene man likt dig själva kommer aldrig att lyckas, bara de som vill ta sig till sig kunskapen om investering & förvaltning.
Låt proffsen annars göra jobbet.
Citera
2024-04-21, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Klart som fan det går. Vet inte vad du menar med "vanlig lön" men det är inte alls svårt. Bara du vet vad du gör och är engagerad.

Instämmer fullständigt, det blir ju relativt vad gäller ekonomiskt oberoende, så där kan ju alla kalla sig rik, även yngre som bor hemma och slipper bidra.

Ett enkelt sätt att utgå från är ens egna utgifter, kan du placera ett kapital som ger en DA (direkt avkastning) på 4 % dessa ska täcka dina utgifter, då har du lyckats med din placering och kan kalla dig för 4% -are, eller ekonomiskt oberoende.
Citera
2024-04-21, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistamannen
Fast TS har ju redan skrivit om det i TS. Du kanske ska lära dig läsa?

Ja TS. Du har självklart rätt i allt som skrivs. Det är såklart otroligt patetiskt att syssla med aktier som vanlig person som ens har en inkomst i närheten av en vanlig person eftersom det i slutet inte gynnar dig på något sätt, förutom någon extra tusenlapp i månaden när du är 60. Är det värt? Såklart inte. Tror alla att de är just den som kommer lyckas? Ja. Är aktier något som endast är positivt för samhällseliten? Ja. Är pöbeln efterbliven? Ja. Är aktier en del av hamster hjulet? Ja.

Glöm inte bort att de som skriver här är just de som du beskriver. Flashbackare är riktiga personer som lever ute i samhället. De är precis de du möter. De som snackar som du beskriver och har på sig trådlösa hörlurar. Du kommer nog få enstaka sanningsenliga svar i denna tråd eftersom alla andra svar kommer komma från just de typer du beskriver.

Med två medelinkomsttagare i en familj går det snabbt att komma upp i 500 000 i sparande. Bara genom en halvdan utveckling på +10% per år så växer ju det där rätt snabbt. Skulle det inte vara positivt menar du?
Citera
2024-04-21, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistamannen
Berätta mer hur mycket pengar det skulle resultera i NETTO efter 10,20 och sedan 30 år. Hur mycket behöver läggas in osv.

Var specifik.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Där kan du undersöka matematiken mer ”specifikt”….
Citera
2024-04-21, 07:40
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?

De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.

Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.

Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.

Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.

Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.

Varför är det såhär?

1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.

Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.

Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.

Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.

AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.

Vad är det folk inte förstår?

Vad är era upplevelser?

Vad tycker ni?

Googla Kristjan Kullamägi... från studentekonomi till mångmiljardär via trading på 10 år.
Citera
2024-04-21, 07:48
Medlem
Du är en looser
Citera
2024-04-21, 08:00
Avslutad
Oklart om ts trollar men aktier är det enklaste sättet att bli rik på. Jag har själv byggt upp en förmögenhet på 10 miljoner på lika många år genom aktier. Sen är det en fråga om 10 miljoner är mycket pengar men det är väl en annan fråga.
Citera
2024-04-21, 08:05
Medlem
Hardstekts avatar
Här har du än ränta på ränta kalkylator:

https://www.borskollen.se/ranta-pa-ranta-kalkylator

Om du sparar 10k i månaden i tio år har du 1,6 miljoner. Och på 25 år 7,5 miljoner.
Citera
2024-04-21, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Du är en looser
Du är ett praktexempel på en byfåne, du skriver ett ord på engelska och det blir fel.
Loser!
Citera
2024-04-21, 08:10
Medlem
Om flera generationer är ordentliga och risksprider sina investeringar så ansamlas kapital, och att äga fastigheter har varit ett säkert kort under lång tid. På det viset har skilda föräldrar i generationen över ironiskt nog varit en fördel, då det finns fler bostäder som lämnas i arv.

Kapitalet till den första insatsen har dock ofta kommit från aktieägande, det gjorde vår.
Men idag är det väl knappt ingen som rekar enskilda aktier om man inte har insideskunskap om just det bolaget.

Jag kan bara säga att jag startade med väldigt blygsamma tillgångar men vårt barn startar med en bekväm sits. Om vårt barn har ett lyckat yrkesliv och inte gör bort sig totalt när vi lämnar jorden så kommer inte barnbarnen att behöva bekymra sig så mycket om pengar.
Citera
2024-04-21, 08:12
Medlem
Hm jag fattar inte riktigt. Pengar öppnar dörrar, jag är en vanlig kille, i 30 års åldern som jobbat mig upp och sparat lagom mycket, ganska disciplinerat, så nu har jag ca 2 mille.
Jag är väldigt glad att jag gjort det för det ger mig frihet att göra i princip vad jag vill, men ändå känner jag att jag inte behöver göra allt.
Vissa bekanta som inte sparar klagar på pengar, och säger "jag har inte råd". Jag behöver aldrig säga det utan väljer vad jag vill göra.

Sedan försätter jag spara ca 200k per år, och har senaste 4 månaderna ökat mina tillgångar med 300k från värdetillväxt.

Så jag har tjänat mer på detta än min lönearbete som är relativt välbetalt. Vad i ligger det dåliga i detta för mig menar du? Jag ser inga nackdelar, och det är kul att hänga med i omvärlden. Det känns som mer välinvesterad tid än att kolla på sport eller annat liknande tidsfördriv.

Jag är inte ekonomiskt oberoende, men jag är typ 10% ekonomiskt oberoende. Jag skulle kunna säga upp mig från jobbet och skita i att jobba i 5 år, det är ganska nice.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2024-04-21 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in