2024-04-20, 15:18
Medlem
volvo 240s avatar
Till den som vill betala mest såklart.

Men visst, säljer hellre till en pensionär än en yngling men enbart för at jag helsr inte vill se bilen omgjord tilll A-traktor eller liknande Ingenting jag kan påverka till slut såklart men bryr mig ändå lite.

Men beror väl med vad det är för bil det handlar om om i vilket prisklass med mera.En "gammal bil" kan ju vara allt från en T-Ford till en fem år gammal BMW.
Senast redigerad av volvo 240 2024-04-20 kl. 15:26.
Citera
2024-04-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
La ut en annons nyligen på en äldre bil och intresset har varit stort, bilen är i bra skick och jag la ut den för ett billigt pris bara för att bli av med den. Flera spekulanter har visat stort intresse, hur ska man resonera? Låta första köpare ta bilen?

Dra tillbaka annonsen och höja priset med lämpligt belopp?

Eller så följer du råden I tråden.
Beroende på vad det är för märke&modell kan vissa rekomendationer förbises.
Citera
2024-04-20, 18:15
Medlem
over9ks avatar
Sälj endast till svenskar.
Citera
2024-04-20, 18:45
Medlem
Citat:
La ut en annons nyligen på en äldre bil och intresset har varit stort, bilen är i bra skick och jag la ut den för ett billigt pris bara för att bli av med den. Flera spekulanter har visat stort intresse, hur ska man resonera? Låta första köpare ta bilen?
Sälja i befintligt skick och avställd ska det stå på båda ditt egna kvittona. Med påskrift !
Avställd så får du själv tillbaka din egen skatt och försäkring.
Man vill ju inte ha felparkeringar i efterhand.
Båda måste ha svenskt körkort, för smidighet.
Men jag kan inte detta!
Senast redigerad av MyOpinion2 2024-04-20 kl. 18:52.
Citera
2024-04-20, 19:45
Medlem
killawifes avatar
Jag hade en gång en Golf 2 gti ute för 4000:-. Två köpare var intresserade så jag sa att de kunde komma samtidigt, sen trissade de upp priset och jag fick 6500 för den. Det var det bästa sättet att sälja en bil som jag kommit på. Hade bara EN av dem kommit hade den ju prutat och jag hade nog inte fått mer än kanske 3000:- istället.

Så prova nåt sånt.
Citera
2024-04-20, 23:54
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag hade en gång en Golf 2 gti ute för 4000:-. Två köpare var intresserade så jag sa att de kunde komma samtidigt, sen trissade de upp priset och jag fick 6500 för den. Det var det bästa sättet att sälja en bil som jag kommit på. Hade bara EN av dem kommit hade den ju prutat och jag hade nog inte fått mer än kanske 3000:- istället.

Så prova nåt sånt.
Låter ju väldigt gbilligt för en GTI redan som du sattt. Skulle de prutat är det ju bara att säga att de visste om priset när de ringde dig redan.
Citera
2024-04-21, 05:42
Medlem
TheFinals avatar
Jag hade valt den som ser ut att ställa till med minst bekymmer i längden, vissa köpare av icke hockeyspelande härkomst säljer jag ingenting alls till av ren princip, de är i stor utsträckning lika illa att sälja saker till som att köpa saker av.

Skriv in att köparen har undersökningsplikt i avtalet och att du informerat om de fel du vet om - lista också dessa fel i avtalet.

Glöm inte bort att mohammed, ali och bengali el saad ofta fejkar sina namn, så man tror de heter Hjördis eller Gunnar.
Så prata med dem i telefon innan du bjuder in på provkörning.

Sen gör du ägarbyte på plats efter att du tagit emot kontanter eller swish, se till att få swish från samma namn som signar avtalet, eller åtminstone sambo, familj etc.
Går inte ägarbytet igenom, swisha tillbaka (till samma nummer).
Citera
2024-04-21, 08:44
Medlem
ormbitens avatar
Börjar man som säljare vela vem som ska få komma och köpa finns risken till slut att ingen kommer.

Som bilköpare finns inget värre än säljare som velar och väntar på någon.

Man säljer till den köpare som dyker upp först och lämnar över betalningen först och skriver på ägarbytet först.

"Först till kvarn" är ett användbart uttryck.
Citera
2024-04-21, 10:10
Medlem
immenhusens avatar
Skulle undvika namn med påbrå från Mellanöstern, om du vill minimera problem. De förstår oftast inte att köpt är köpt och kommer att gå över eld och vatten för att hävda sin ”rätt” om de med tiden känner att de har blivit lurade.

/AI
Citera
2024-04-21, 10:23
Medlem
Du verkar onekligen vara en säljare som seriösa enkla köpare inte orkar med. Vi som bara vill köpa en bil och aldrig ha med dig att göra igen lessnar rätt fort. Är det en annons ute så skriver/ringer man och sen åker man och köper den asap.

Men vela på du och klaga sen på att alla köpare är så oseriösa.
Citera
2024-04-21, 10:37
Medlem
Citat:
Flera spekulanter har visat stort intresse, hur ska man resonera? Låta första köpare ta bilen?
Ja. Du har genom att sätta ut annonsen mer eller mindre moraliskt förpliktigat dig till att sälja bilen till första person som kommer till plats med pengar i näven utan att pruta. (M a o normala nyktra personer med körkort...)
Det var väl lite osis att du missbedömde intresset och värdet på bilen. Men du ville ju tydligen bara bli av med den, så se det som snabb affär, sälj den på en gång, ta bort annonsen och säg "Såld" till alla andra spekulanter och gå vidare i livet!
Citera
2024-04-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Börjar man som säljare vela vem som ska få komma och köpa finns risken till slut att ingen kommer.

Som bilköpare finns inget värre än säljare som velar och väntar på någon.

Man säljer till den köpare som dyker upp först och lämnar över betalningen först och skriver på ägarbytet först.

"Först till kvarn" är ett användbart uttryck.

Ja.. alltså vad är alternativet till "först till kvarn"? Jag ska utvärdera alla potentiella köpare och återkomma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in