2024-04-20, 11:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Sydafrika är intressant, ungefär på samma nivå som CA. Dock finns det ju inget direkt att ta på, än mindre som går att placera på Sveavägen. Visst, är man det minsta öppen för att SE är GM eller inblandad, så bör man självfallet hålla dörren öppen för en kärleksaffär mellan SE-Sydafrika. Dock störs jag över Stocklassas vagt surrande kring ljummen gröt. Varför kunde han inte utveckla?

Är SE inblandad på ett hörn i en konspiration tror jag mer på SEs högerextrema militärbekanta i Täby faktiskt.
Då blir vapenfrågan för SE mindre problematisk. Men helt trovärdigt blir det ändå inte för mig.
Citera
2024-04-20, 11:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Polisspåret avfärdades för 35 år sedan:

https://youtu.be/rsxfK73-U00?t=2544

Det finns heller inget i materialet som indikerar någon inblandning av poliser. I alla fall inte ett antal poliser på olika håll i organisationen, som samarbetar med att utföra MOP under kvällen.

Poliserna i piketen har hörts många gånger, och deras historia hänger ihop och är trovärdig.

Folk är inte alltid på tårna, det var en vanlig kväll innan det gick upp för alla att offret var OP.

Men polisen var ändå väldigt snabbt på plats, liksom ambulansen, och söket fram till Snickarbacken gick raskt. Man kan ju undra vem den där mannen på Regeringsgatan, som hade likheter med SE, var.

Spåret att SE sköt OP avfärdades redan 1987. Men SEs lik grävdes upp av TP och ljummades på med anekdotiska historier om tandläkarborrar och luftballonger.

Varför skulle man inte kunna ljumma på polisspåret menar du?
Citera
2024-04-20, 11:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är SE inblandad på ett hörn i en konspiration tror jag mer på SEs högerextrema militärbekanta i Täby faktiskt.
Då blir vapenfrågan för SE mindre problematisk. Men helt trovärdigt blir det ändå inte för mig.

Ja, håller med dig. Som sagt, jag tror inte på SE som skytt/gärningsman. Däremot som seriefiguren "Skandiamannen", tror jag han är inblandad. Inte omöjligt att någon från Täby ingick i gruppen, dock har jag fått med mig att det var en mindre grupp oberoende från bridgevännerna i Täby.

Gärningsmannen/skytten (eller övriga) finns inte omnämnd i "materialet", möjligen kring ett icke betrott vittne vars utsaga inte bearbetats kring konstens regler. Framtiden lär utvisa...
Citera
2024-04-20, 11:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, håller med dig. Som sagt, jag tror inte på SE som skytt/gärningsman. Däremot som seriefiguren "Skandiamannen", tror jag han är inblandad. Inte omöjligt att någon från Täby ingick i gruppen, dock har jag fått med mig att det var en mindre grupp oberoende från bridgevännerna i Täby.

Gärningsmannen/skytten (eller övriga) finns inte omnämnd i "materialet", möjligen kring ett icke betrott vittne vars utsaga inte bearbetats kring konstens regler. Framtiden lär utvisa...

Numera är väl de "privatspanare" som gräver vidare i MOP stämplade som rättshaverister, så tyvärr får vi nog inte hoppas på för mycket.

Jag kan lätt tänka mig en GM som utförde mordet och försvann ur rullorna utan att lämna ett spår. Men det är en annan tråd. Här i tråden kan bara kända vittnen vara mördaren och då passar väl SE in i det sällskapet? Speciellt om vi lägger till den påhittade regeln att två personer omöjligen kan ha haft ett liknande signalement 28 feb 1986.

Med fel grundförutsättningar riskerar resultatet också att bli fel vilket dödgrävarjournalisten TP omedvetet "bevisar" i sin osannolika bok. Det är stor komik.
Citera
2024-04-20, 12:01
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Det är långt mindre sannolikt att SE ingick i en konspiration än att han agerade ensam. Och redan det är väldigt osannolikt.

Dådet var alldeles för amatörmässigt utfört för att rimligen ha utförts av en resursstark organisation.
Citera
2024-04-20, 12:02
Medlem
Hur ser du på Skandiamannen?

a, ensam gärningsman
b, ingick i en liten konspirerande grupp
c, oskyldig
Citera
2024-04-20, 12:05
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Numera är väl de "privatspanare" som gräver vidare i MOP stämplade som rättshaverister, så tyvärr får vi nog inte hoppas på för mycket.

Jag kan lätt tänka mig en GM som utförde mordet och försvann ur rullorna utan att lämna ett spår. Men det är en annan tråd. Här i tråden kan bara kända vittnen vara mördaren och då passar väl SE in i det sällskapet? Speciellt om vi lägger till den påhittade regeln att två personer omöjligen kan ha haft ett liknande signalement 28 feb 1986.

Med fel grundförutsättningar riskerar resultatet också att bli fel vilket dödgrävarjournalisten TP omedvetet "bevisar" i sin osannolika bok. Det är stor komik.

Jag är helt enig med dej, gällande utpekningen av SE i artiklar, böcker och presskonferens. Utan mer på fötterna är det ett förtal utan dess like. Märkligt att åklagare KP lät detta passera, han besitter ju så pass objektivitet att han borde avsluta ärendet med "misstänkt GM är avliden, därför lägger vi MOP till" handlingarna".

Man förundras ju ett par smulor, över att den där guldspaden tilldelades TP - vilket är Jan Guillouska bananer, om man ska ta sanningen vid hornen. TPs lösning är ju, om sanningen ska fram, endast en "lösning" bland andra. Hur många guldspadar borde inte Sven Anér ha fått, med samma måttstockar?!?!
Citera
2024-04-20, 12:06
Medlem
Har någon tänkt på att ja, SE var med i stay behind, ja SE hängde i «högerextrem» miljö i Täby, ja det pratades dag och natt om att Palme måste bort.

Men att han endå bara sköt Palme på impuls, eventuellt såg Palme gå in på bion och jagade honom helt själv efteråt?

Det är ju en möjlighet det också.
Citera
2024-04-20, 12:20
Medlem
Citat:
Det finns som du påpekar lite olika "spår" när det gäller Sydafrika.

De går som många konstaterat inte ihop samtidigt. Däremot är det inte uteslutet att SE deltagit i att sprida det scenario som SvD presenterade enligt insatta skribenter i denna tråd.

Kopplingen SE - Sydafrika ska därför inte avfärdas i en tråd där vi fritt hittar på saker om en död grafiker.

Fanns det några Sydafrikaner i Sveavägen som du vet om? Inte det nej, mycket intressant teori..

CIA, kukluxklan, sydafrika.. ju längre bort ju mer intressant blir det säg.
Citera
2024-04-20, 12:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Fanns det några Sydafrikaner i Sveavägen som du vet om? Inte det nej, mycket intressant teori..

CIA, kukluxklan, sydafrika.. ju längre bort ju mer intressant blir det säg.

Lars Krantz hade en teori om att mördaren befann sig mycket närmare. Den borde du gilla.

SE går bara att placera i Skandias reception. Sedan finns inga vittnen som sett honom gå mot mordplatsen.
Citera
2024-04-20, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag är helt enig med dej, gällande utpekningen av SE i artiklar, böcker och presskonferens. Utan mer på fötterna är det ett förtal utan dess like. Märkligt att åklagare KP lät detta passera, han besitter ju så pass objektivitet att han borde avsluta ärendet med "misstänkt GM är avliden, därför lägger vi MOP till" handlingarna".

Man förundras ju ett par smulor, över att den där guldspaden tilldelades TP - vilket är Jan Guillouska bananer, om man ska ta sanningen vid hornen. TPs lösning är ju, om sanningen ska fram, endast en "lösning" bland andra. Hur många guldspadar borde inte Sven Anér ha fått, med samma måttstockar?!?!

TP skriver med stolthet i LÖSNINGEN att han hade läst Sven As bok Cover-up Palmemodet och "kommit på" att SE var en misstänkt figur. Det kunde TP dock läsa innantill i boken. Men nu var det TP själv som kom på det!
Citera
2024-04-20, 12:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Menar du den mörka vallonen med täckjacka som ACR blev påsprungen av på Regeringsgatan? Den mannen var ca 175 cm lång så det liknar väl SE i högsta grad enligt dina kriterier?

Utifrån beskrivningen tycks denne man ha haft en mörkare hudton än en vallon.

Som vanligt är det kanske inte så klokt att stirra sig blind på ett par ord.

Vi vet inte hur välgrundat eller välavvägt det ordet eller de orden var.

Nej, jag syftar på den man som KG och hans kollega såg på Regeringsgatan cirka 23:28.

En lång och smal man med keps, rock och väska. Låter det bekant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in