2024-03-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Kollade Truspilot. Eset har bra betyg. https://se.trustpilot.com/review/eset.com/se
Vad Trustpilot säger är inte jättespännande när de flesta där inte ens kan skilja på ARM och x86.
Citat:
Det följde med i en gratisversion när jag köpte en dator. Och sen missade jag att det konverterades till en betalversion om jag inte agerade.
Hur lyckas man med detta? Skrev du in ditt kreditkortsnummer och tänkte att de ville ha det för skojs skull bara eller vad?
Citera
2024-03-21, 18:43
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Hur lyckas man med detta? Skrev du in ditt kreditkortsnummer och tänkte att de ville ha det för skojs skull bara eller vad?
Jag använde mitt debetkort (inte kreditkort) när jag köpte datorn. Och fick ett lurigt program Total AV på köpet. Missade att de slugt skulle mjölka mig på pengar.

Tror jag blivit av med dem nu. Men jag varnar alla. Se upp för Total AV! De är luriga och jävliga.
Citera
2024-04-04, 11:08
Medlem
Sorry för sen bump, men om man har en iphone och vill ha ett skydd mot spionprogram, hackers, virus osv.

vilket är bäst? och Hur skyddar man sig bäst?
VPN har jag redan. inte orolig för myndigheter mer nyfikna bekanta/släktingar osv.

Finns det tex program som gör att någon kan se min antivitet på telefonen på distans i realtid?
Citera
2024-04-04, 11:26
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sssflex
Sorry för sen bump, men om man har en iphone och vill ha ett skydd mot spionprogram, hackers, virus osv.

VPN har jag redan. inte orolig för myndigheter mer nyfikna bekanta/släktingar osv.

Finns det tex program som gör att någon kan se min antivitet på telefonen på distans i realtid?

Bara att söka runt lite..
Här listar dom ett par olika program som fungerar till iphone: https://www.forbes.com/advisor/business/software/best-antivirus-iphone/
Citera
2024-04-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sssflex

På mobilen behöver du inget antivirus.

https://www.macobserver.com/news/remove-iphone-antivirus-apps/

I praktiken är iOS och Android så pass säkrade att det är teater att det ens går att skanna efter virus på dem.
Citera
2024-04-04, 17:53
Bannlyst
Citat:

I praktiken är iOS och Android så pass säkrade att det är teater att det ens går att skanna efter virus på dem.

Detta.

Det är så det är. Resten är faktiskt teater.
Citera
2024-04-04, 19:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bifrost81
Detta.

Det är så det är. Resten är faktiskt teater.
Att det inte finns något kommersiellt tillgänligt antivirus, men att man inte "behöver" ha antivirus väl kanske att ta i.. Dags att döda myten krring hur "säker" man är på sin mobil, både android och iOS har såbarheter, och framförallt iOS har väl ett rykte om att vara säkra och inte kunna få virus/malware/spyware/RATs och att det bara är dyr programvara (typ pegasus) som kan penetrera dom. Sanningen är ju dock att det finns rätt billiga andra programvaror och sätt att kunna penetrera säkerheten i en telefon idag och det spottas ut zero-day efter zero-day som gör att folk blir utsatta för allt ifrån tracking, MDM, MiM, RAT / RAC men såfort någon försöker fråga om hjälp någonstans är det alltid samma svar "you can't hack iphone, so you are not hacked", trots att personen mycket väl kan vara utsatt
Citera
2024-04-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Att det inte finns något kommersiellt tillgänligt antivirus, men att man inte "behöver" ha antivirus väl kanske att ta i..
Android har antivirus inbyggt. I övrigt svarade du inte på varför AV är helt meningslöst på mobilen. Hur ska den kunna göra något för att rensa upp virus när den är i en sandbox?

Citat:
Dags att döda myten krring hur "säker" man är på sin mobil, både android och iOS har såbarheter,
Man är ju säker på mobilen?

Apparna är skrivna i minnessäkra språk.
Alla appar körs i en sandbox
Moderna språk såsom Rust börjar i allt högre grad krypa in i kodbasen

Jämför det med Windows eller macOS eller annat desktop OS

Så gott som alla program är skrivna i C och andra skitspråk
Sandboxing existerar inte och alla program på datorn kan komma åt alla dina filer
Nära på noll rader kod

Att sen alla OS har sårbarheter är en helt efterbliven sak att ena nämna. Och? Vad är din poäng? Att bara för att alla OS har sårbarheter så är de alla lika säkra?

Faktumet är att få virus ALLS idag är som att vinna på lotto eller annan ovanlig sak.
Citat:
och framförallt iOS har väl ett rykte om att vara säkra och inte kunna få virus/malware/spyware/RATs och att det bara är dyr programvara (typ pegasus) som kan penetrera dom.
Ja och det är ju så det är.

iOS är inte säkrare än Android idag, men utöver det är det halvt omöjligt att smitta en mobil eller en dator för den delen som normie.

Citat:
Sanningen är ju dock att det finns rätt billiga andra programvaror och sätt att kunna penetrera säkerheten i en telefon idag och det spottas ut zero-day efter zero-day
Sanningen? Skitsnack. Det är 100% scams de produkterna och man behöver inte vara IT-expert för att fatta att om en exploit går för närmaste miljonen kronor idag så kommer de inte säljas för några tusenlappar på ebay.

Men okej. Lägg upp en länk så klickar jag på den i Chrome på mobilen så får vi se. Jag väntar glatt.
Citera
2024-04-04, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Att det inte finns något kommersiellt tillgänligt antivirus, men att man inte "behöver" ha antivirus väl kanske att ta i.. Dags att döda myten krring hur "säker" man är på sin mobil, både android och iOS har såbarheter, och framförallt iOS har väl ett rykte om att vara säkra och inte kunna få virus/malware/spyware/RATs och att det bara är dyr programvara (typ pegasus) som kan penetrera dom. Sanningen är ju dock att det finns rätt billiga andra programvaror och sätt att kunna penetrera säkerheten i en telefon idag och det spottas ut zero-day efter zero-day som gör att folk blir utsatta för allt ifrån tracking, MDM, MiM, RAT / RAC men såfort någon försöker fråga om hjälp någonstans är det alltid samma svar "you can't hack iphone, so you are not hacked", trots att personen mycket väl kan vara utsatt

Ja. Jag säger inte emot dig alls detta beror ju på att det är blå/red teams överallt hela tiden som styr diskussionerna.
Senast redigerad av Bifrost81 2024-04-04 kl. 22:51.
Citera
2024-04-20, 09:18
Medlem
Skandalöst uppträdande av antivirusprogram!

Köpte en enklare version av programmet "Total AV".
Varje gång jag öppnar min webbrowser får jag ett irriterande popup erbjudande till att köpa en större version av "Total AV".
Tycker detta är total skandal att överösa prenumeranter med sådan skit!
Det vore jämförbart med att en nykterhetsorganisation i sin tidning hade reklam för en massa starka spritdrycker!
Vad tycker ni?
Senast redigerad av Hultabultan 2024-04-20 kl. 09:22.
Citera
2024-04-20, 09:25
Medlem
Lungcancers avatar
Haha om du har köpt ett AV så har du troligtvis betalat för malware. Själv har jag inte hört någon prata antivirus på 10 år.
Citera
2024-04-20, 09:52
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Köpte en enklare version av programmet "Total AV".Vad tycker ni?

Kunde lika gärna "kastat pengarna i sjön". Är du en vanlig normal surfare och inte håller på med diverse konstiga nerladdningar från konstiga sidor och har en uppdaterad Windows 10/11 så finns ingen som helst anledning att köpa ett externt antivirusprogram också. Det såsar bara ner systemet i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in