2024-04-19, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte först 6 år senare som han nämner Valmet-broschyren?

Ett Valmet-vapen. Inte så sannolikt ...

Men det är åtminstone något nytt. En ny tanke, ett nytt samband!

Vad finns det mer som vi har missat eller inte grävt tillräckligt djupt i, vad gäller SE?
Finns nog massa spännande att hitta. Små godbitar här och där.

Annars har vi väktarna.

Var nån några av dom med i SB?

HO var han med ? Vilka var han och spela bridge med ?

Visste väktarna om SB närvaro i huset när dom ronderade?

Vem var det från Securitas som kom in på natten?

Vem ronderade på T2 mitt i natten?

Varför var det larmade dörrar där så många våningar upp?
Citera
2024-04-19, 22:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ett Valmet-vapen. Inte så sannolikt ...

Men det är åtminstone något nytt. En ny tanke, ett nytt samband!

Vad finns det mer som vi har missat eller inte grävt tillräckligt djupt i, vad gäller SE?

Jag lyckades inte reda ut om de tillverkade revolvrar. Pistoler och gevär är känt. Någon modell som så fall skulle passa in skulle man ju vilja veta. Svårt att ta reda på... någon?
Citera
2024-04-19, 23:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Om nu Valmet ansåg det nödvändigt att SE skulle ha ett vapen för illustrationer hade de väl skickat en replika.

Att SE hanterar ett riktigt vapen innebär att flera parter (inklusive Valmet) begår vapenbrott utan uppenbar anledning.

Ja typ så. Men jobbet på kvällen var för Valmet, vars ena halva tillverkade vapen.

SE påstod att det var en traktorkampanj. Huruvida det stämmer eller inte är väl omöjligt att utröna nästan 40 år senare.
Citera
2024-04-19, 23:06
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja typ så. Men jobbet på kvällen var för Valmet, vars ena halva tillverkade vapen.

SE påstod att det var en traktorkampanj. Huruvida det stämmer eller inte är väl omöjligt att utröna nästan 40 år senare.

1 § Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter, yrkesmässigt förmedlar eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst fem år.

Känns väldigt långsökt att Valmet skulle sätta i system att begå vapenbrott genom att lämna ut riktiga vapen till grafiker utan vapenlicens.

Det är verkligen jättevanligt med replikor. Finns på Hobbex. Jag har själv en vapenreplika i metall som är väldigt verklighetstrogen.
Citera
2024-04-19, 23:07
Medlem
Citat:

Man kan ha tur och hitta nån som jobbade där på Valmet 1986. Nån som var ung då.

Har vi inga finska mop-personer? Eller nån som kan finska?
Citera
2024-04-19, 23:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag lyckades inte reda ut om de tillverkade revolvrar. Pistoler och gevär är känt. Någon modell som så fall skulle passa in skulle man ju vilja veta. Svårt att ta reda på... någon?

Lättast är väl att kontakta Valmet med dina frågor? Berätta om ditt syfte, din seriositet och försök få ut historisk fakta gällande produktion på 70- och 80-talet. Dom har sannolikt inget att dölja. Kontakta dem med ett seriöst mejl. Ett problem med intressenter som skriver i tråden, är ju att de flesta (typ alla) bara hänger i tråden och kacklar, idisslar samma om och om igen, istället för att vara kreativa.

Mejla Valmet.
https://www.valmet.com/sv/
Citera
2024-04-19, 23:24
Medlem
Lyssnade på förhör av SE nu. Säger att:

jag satt kvar för att jag hadde inte hunnit göra ferdigt det jag TYCKTE jag borde ha gjort.

Jag har liksom hela tiden trott han hadde en deadline på traktorn. Att han på nåt sätt var tvungen att sitta kvar den här kvällen.

Men det låter inte så här altså. For what its worth.
Citera
2024-04-19, 23:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Lättast är väl att kontakta Valmet med dina frågor? Berätta om ditt syfte, din seriositet och försök få ut historisk fakta gällande produktion på 70- och 80-talet. Dom har sannolikt inget att dölja. Kontakta dem med ett seriöst mejl. Ett problem med intressenter som skriver i tråden, är ju att de flesta (typ alla) bara hänger i tråden och kacklar, idisslar samma om och om igen, istället för att vara kreativa.

Mejla Valmet.
https://www.valmet.com/sv/

Det här är knappast "samma sak om och om igen" utan något nytt. Skippa tugget från de skribenter du ogillar. Det är inte svårare än så.
Citera
2024-04-19, 23:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det här är knappast "samma sak om och om igen" utan något nytt. Skippa tugget från de skribenter du ogillar. Det är inte svårare än så.

Om du läser inläggen i tråden, och har gjort ett antal år, så märker du att det är samma tugg dag efter dag. Ibland är det oklart om vissa skribenter copy-pastar samma inlägg som för en månad sedan, ibland liknar samtalen som hämtade från ett demensboende. Detta är du så klart medveten om, oklart varför du förnekar det. Men du har säkert dina anledningar.

Lycka till med Valmet - om du nu är seriöst intresserad vill säga...
Citera
2024-04-20, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Mycket intressant! Amerikanen kan ha talat ett främmande språk. Alla kan inte engelska.
Jag väntar med spänning tills imorgon.

EBB1701-00 går att ladda ner härifrån. Om det sen är "Skandiabrevet" vet jag inte.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

1939 Fyra personer och radioröst (Walkie-talkie?) på Holländaregatan 2023-04-23 EBB-1701 https://drive.google.com/file/d/1cvr...usp=share_link 1
Citera
2024-04-20, 07:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Inte mer långskott än andra galna teorier i tråden.
Om SE hade ett finskt Valmetvapen i sin mancave blir han genast mer intressant som mördare. Det går väl att avfyra en pistol inne i en liten plastkasse så hamnar hylsorna snällt i påsen.
Eller i en liten handledsväska. Är det någon som vet varför den här Valmetpistolen inte finns med på polisens lista över möjliga mordvapen? Stämmer inte bomdata med de upphittade kulorna, eller har man helt enkelt uteslutit pistol utifrån avsaknaden av tomhylsor på mordplatsen?
Senast redigerad av Draifos 2024-04-20 kl. 07:10.
Citera
2024-04-20, 07:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
EBB1701-00 går att ladda ner härifrån. Om det sen är "Skandiabrevet" vet jag inte.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

1939 Fyra personer och radioröst (Walkie-talkie?) på Holländaregatan 2023-04-23 EBB-1701 https://drive.google.com/file/d/1cvr...usp=share_link 1

https://drive.google.com/file/d/1cvrJmXjUtR99kMXNSeRKffnXcSRpZHor/view

Mycket intressant.

Om männen går att knyta till Skandias privata säkerhetstjänst borde brevskrivaren blivit identifierad?

Platsen som iakttagelsen görs efter kl 21 på mordnatten är precis bakom kvarteret där Grand ligger medan filmen pågår. Ett ganska ödsligt hörn där personerna från Skandias säkerhetstjänst rimligen räknade med att inte bli identifierade.

Promenaden brevskrivaren tar: Holländargatan - Tegnergatan - Sveavägen förbi Rådmansgatans tunnelbana - Markvardsgatan, där startpistolen hittades - Luntmakargatan där brevskrivaren "speglar" LJs promenad söderut - Rådmansgatan förbi Sigge Cs lägenhet och tillbaka till Rådmansgatans tunnelbanestation som hen tidigare passerat för att åka hem.

Nu är brevet maskat, men något ärende måste brevskrivaren haft med promenaden och att använda ljusskygga bakgator verkar prioriterat. Är det inte ett besök på Mc Donalds kan syftet med promenaden vara att besöka någon läng vägen. Sigge C kanske? Brevskrivaren kanske har anledning att vara anonym?

Det är också rimligt att Brevskrivaren är den som planterar startpistolen på Markvardsgatan då promenaden "vänder" där.

Det kan mycket väl vara SE som är en av männen bakom Grand och SE kan vara en mycket aktiv person i Skandias privata säkerhetstjänst. Mordkommandot måste väntat någonstans under filmen. SE kan då föredragit det varma låsta kontorsrummet på Skandia istället för att stå utomhus och frysa, kanske med tunna hala sulor på skorna.

Brevet kommer in tidigt 12 mars 1986 till PU så brevskrivaren verkar inte plockat uppgifter från media.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in