2024-04-19, 18:52
Medlem
movingmads avatar
Idag när jag skulle ta tunnelbanan gick jag igenom spärrarna som vanligt med mitt fullt legitima SL kort. En random snorunge/luffare smet bakom mig och bakom hörnet lurade två biljettkontrollanter som direkt grep in. De var riktigt jävla otrevliga och skrek så det stank spott i ansiktet på mig.

Trots otaliga försök om att övertyga dessa om att jag inte känner denna person överhuvudtaget så fortsatte kontrollanterna hävda att vi var i maskopi. Trots att jag är en välklädd man i 30-års åldern och personen som smet bakom såg både minderårig och drogpåverkad ut (typ tjack)

Jag hade bråttom till ett möte och tog motvilligt emot ett kvittohelvete på 1 850 kr som skall betalas inom tio dagar. Annars går det raka vägen till kronofogden, skrek dom i mitt ansikte.

Pengarna är inga problem men jag tänker fan inte betala. Vad är bästa sättet att gå härifrån? Tänker givetvis överklaga men hur ska jag få det att gå min väg. Dessutom vill jag sätta dit luffaren som smet efter mig, jag hörde tydligt när dem pratade med honom att han inte förnekade att vi kände varandra, tvärtom så tyckte jag det lät som han sa att vi var kollegor och att han glömt både sitt kort och ID-hemma.
Citera
2024-04-19, 19:04
Medlem
Jag tror ju inte riktigt på den här historien men tilläggsavgift kan de skriva ut om du åker utan giltig biljett. Hur du tar dig genom spärren har ingen betydelse. Att resa tillsammans med någon som inte har biljett för inte dig skyldig att betala tilläggsavgift.
Citera
2024-04-19, 20:00
Medlem
immenhusens avatar
Du som har en giltig biljett kan omöjligt ha åkt på en kontrollavgift på grund av detta. Sorry, grabben. Det finns således bara två alternativ; antingen ljuger du, eller så hade du helt enkelt inte en giltig biljett.

/AI
Citera
2024-04-19, 22:11
Medlem
Det gick ju smidigt att avfärda denna tråd. Varför tog du ens emot kvittot? Är du inne skyldig kan ju inte kronofogden driva in det heller
Citera
2024-04-19, 22:20
Medlem
Du betalar för din biljett, inte någon annans!
Rent skitprat!
Citera
2024-04-19, 22:29
Medlem
Du får väl be din polare som inte var smart nog att förneka att ni känner varandra om betalning?
För även fast du ljög och sa att ni inte kände varandra så erkände ju din polare detta, han sa säkert att ni planerat att göra detta tillsammans, kanske t.o.m. la all skuld på dig (alltså att det va din idé från början och att han sagt att det var bättre att han köpte biljet, men du insisterade på att följa din plan o planka)

Så det är bara att betala.
Hur du överklagar borde framgå på kvittot du fick, alternativt på hemsidan till de som utfärdade kvittot/SL
Citera
2024-04-20, 16:30
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du som har en giltig biljett kan omöjligt ha åkt på en kontrollavgift på grund av detta. Sorry, grabben. Det finns således bara två alternativ; antingen ljuger du, eller så hade du helt enkelt inte en giltig biljett.

/AI
Fast nu hände det så.
Citera
2024-04-20, 16:31
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Du får väl be din polare som inte var smart nog att förneka att ni känner varandra om betalning?
För även fast du ljög och sa att ni inte kände varandra så erkände ju din polare detta, han sa säkert att ni planerat att göra detta tillsammans, kanske t.o.m. la all skuld på dig (alltså att det va din idé från början och att han sagt att det var bättre att han köpte biljet, men du insisterade på att följa din plan o planka)

Så det är bara att betala.
Hur du överklagar borde framgå på kvittot du fick, alternativt på hemsidan till de som utfärdade kvittot/SL

Jag kände inte personen överhuvudtaget.
Citera
2024-04-20, 16:32
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det gick ju smidigt att avfärda denna tråd. Varför tog du ens emot kvittot? Är du inne skyldig kan ju inte kronofogden driva in det heller
Jag vet inte, jag var stressad och tänkte inte klart. Nej, det är klart att dem inte kan. Den juridiska frågeställningen är ifall jag kan få ersättning för kontrollanternas tjänstefel.
Citera
2024-04-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Jag vet inte, jag var stressad och tänkte inte klart. Nej, det är klart att dem inte kan. Den juridiska frågeställningen är ifall jag kan få ersättning för kontrollanternas tjänstefel.

Att skriva tilläggsavgift är inte myndighetsutövning och således kan inget tjänstefel ske.
Citera
2024-04-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Givetvis inte. Han gjorde inte ens något tjänstefel.
Citera
2024-04-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att skriva tilläggsavgift är inte myndighetsutövning och således kan inget tjänstefel ske.

Jo det är myndighetsutövning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in