2024-04-19, 15:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Glöm inte Kina. 70 procent av olja som går genom Hormuz sundet går till Asien. Kina är en av de stora importörerna. Så hela den kinesiska industrin säger inget krig som kan stänga Hormuz.
Nej, jag ska inte glömma Kina.
2024-04-19, 15:24
Medlem
En sak jag funderar på. Alla Iransupportande twitterkrigare snackar om att Israels svar under natten var extremt vekt, Israel har inget att komma med och så vidare och så vidare, men är inte det något bra att anfallet var väldigt begränsat?
Det är precis som att dom ville att Israels svar skulle vara större.
Sen förstår jag dock att dom flesta med blåa stämplar, exempelvis Jackson Hinkle, säger det som genererar mest publicitet. Dom kunde inte bry sig mindre om allt annat.
2024-04-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det är nog lite ansvarskänsla att inte eskalera kriget och inte ge Israel ytterligare svepskäl för att kunna provocera och dra oss in i en större konflikt som alla far illa av (Även Israel om de inte hade tänkt så kortsiktigt).

Det har inget med ansvarskänsla att göra, de fritt hallucinerande ayahuscorna i Iran har under ett ögonblicks klarhet kommit på att dom inte saknar ett svampmoln i turbanen och avstår därför från att bitchslappa Jahve ytterligare.
2024-04-19, 15:51
Medlem
Jofs avatar
Det mesta, för båda sidor, handlar om propaganda, skrämseltaktik.
Ingen av dom har tid, ork och lust att kriga.
Att bråka har dom alltid gjort och så vill dom ha det.
Den här gången lyckades dom skrämma upp en del i omvärlden.
Det bör dom skämmas över😡.
2024-04-19, 15:53
Medlem
Drozds avatar
Man märker att Uncle Sam tagit sin lilla blodtörstiga damp-unge Israel i örat så att missfostret inte fick leva ut sitt sedvanliga hämndbegär. Troligen hotade Uncle Sam med indraget socialbidrag till socialfallet.

Men ok, då vet vi att Israel kan nå Esfahan, så då står det väl 1-1 eftersom Iran just visat att de kan slå mot valfri punkt i Israel, inklusive Dimona. Oljepriset stack med över 3% direkt, det är mullornas trumfkort och livförsäkring s.a.s...
2024-04-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Israel gör inte samma sak som Ryssland gör med Ukraina.

Snacka om att missa målet totalt.

Hur många tiotals eller hundratals tusen raketer har skjutits in i Ryssland av den ukrainska statsmakten under tiden mellan 1991 och 2021?

Hur många terrorbrott har begåtts i Ryssland av den ukrainska staten mellan 1991 och 2021? Hur många tusen liv har de kostat?

Var i den ukrainska konstitutionen står det att målet är att utrota Ryssland som stat?

För en människa som sätter sig på höga moraliska hästar, så har du sällsynt fel i hela din jämförelsegrund.

Du har tyvärr helt fel. Detta är precis samma sak. Ni hävdar att Ryssland brutit mot folkrätten genom att angripa Ukraina. Man kan då inte i nästa andetag hävda att Israel INTE bryter mot folkrätten när de angriper Syrien, som de senaste 20 åren inte rört Israel.

Välj bara. Det är OK att säga att ni är okej med att Israel bryter mot internationella lagar för att de har en god anledning eller whatever. Men hyckla går inte an.
2024-04-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bla bla bla

Ryssen ger sig på Ukraina 2022 och framåt = Fel

Iran och Israels grannar ger sig på Israel 1948 och framåt = Fel

Inte så svårt.

Att du väljer att se startpunkten för dessa konflikter någonstans i mitten av tidslinjen (där det passar dig), är dina problem.

Så du larvar dig du med, och kastar bara bajsmackor. Väx upp.

Israel bombade Syrien häromveckan och dödade 13 civila. När attackerade Syrien Israel senast? Varför ignorerar du detta?

Har du inte bättre saker i ditt liv att fokusera på än att gå runt och välja sidor i konflikter som du inte är aktiv part inom? Det är väldigt patetiskt. Har du inget liv?
2024-04-19, 16:07
Medlem
Hej experter!

Låt oss ta ned lite data är över Irans betydelse på denna planet. Vi vet dess yta som är fyra gånger så stor som Sverige och de har över 80 miljoner invånare. Så, det är ganska stort.

Iran för mig är två saker. Terrorism och olja. Kort sagt, en skurkstat. Många använder andra benämningar med målet att förmedla känslan av ett riktigt *** till land i bemärkelsen regim.

Men hur stor effekt har Iran egentlig på ekonomin i världen.

Ponera, tex, att all råolja slutar att köpas från Iran. Alla raffinerade produkter och gas.

Vad skulle ske? Och jag bryr mig inte om iranierna. De har satt sig själva i den här situationen.

Vad skulle ske? Vad skulle bensinpriset bli? För det är det jag tror folk bryr sig om? Vad skulle OPEC göra? Skulle vissa av länderna rädda sina ”bröder” genom att se till att fixa en energikris? Igen?

Skulle inte en energikris. En GLOBAL energikris ordna så att den gröna omställningen sker fortare? Kan vi kapa trettio år?

Frågan är varför inte EU, USA, Japan… alltså, ”väst” sätter ett embargo på Iranska olje- och gasprodukter? Och därmed också alla anslutna legala entiteter (alltså svenska bolag, amerikanska, japanska, osv).

Kikar jag på wikipedia så finner jag att Iran är en en big player men att de inte står för mer än tio procent.

Så, varför ber vi inte bara regimen att dra pt h-vete genom ett embargo? Är det för att det är en krigshandling?

Ärliga frågor.
2024-04-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Israel bombade Syrien häromveckan och dödade 13 civila. När attackerade Syrien Israel senast? Varför ignorerar du detta?

Har du inte bättre saker i ditt liv att fokusera på än att gå runt och välja sidor i konflikter som du inte är aktiv part inom? Det är väldigt patetiskt. Har du inget liv?

Det var länge sen eftersom Israel inte bombar syriska mål utan iranska.
2024-04-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det var länge sen eftersom Israel inte bombar syriska mål utan iranska.

Israel bombade Syrien. Det är ett krigsbrott.

Dessutom är det ett krigsbrott att bomba konsulat, ÄVEN om man är i krig med landet i fråga.

Sluta förvara Israels krigsbrott.
2024-04-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Iran säger ju att det inte ens var en attack utan en "infiltration". Man observerade "oidentifierade objekt som svävade över Isfahan och de förstördes".

https://www.timesofisrael.com/iran-says-no-retaliation-planned-as-both-sides-seek-distance-from-isfahan-attack/

Men det är ju bra, oavsett vad som är sant, så är det bra om de letar svepskäl till att inte attackera än att leta skäl till att attackera. Nu har israel fått sin hämnd på irans hämndaktion, men iran ser inte det som en big deal, så det är ju bra. Nu kan de kanske sluta bete sig som barn.

Tycker dock iran agerande ska jämföras med sveriges agerande då vi fick våran ambassad i irak attackerad, då skickade våra ledare blommor och pengar till irak och bad om ursäkt för att vi existerade. Det ska ses i förhållande till irans agerande som skickar 500 drönare och missiler då de får sin konsulat av misstag attackerad.
Senast redigerad av Hew18 2024-04-19 kl. 17:00.
2024-04-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Damaskusattacken puttade Iran över kanten. De kunde inte längre förlora ansiktet inför proxys som krävde action.

Efter dagens attack verkar det som att båda sidor försöker komma ut från detta utan att förlora ansiktet och eller starta ett storkrig. Att USA pressar Israel att inte gå Alexander den store på Iran fattar jag. Men jag undrar om Kina och Ryssland gjort samma sak med Iran? Speciellt som så många länder hjälpte Israel med försvaret. Ett storkrig åt gången räcker. Sen kan man alltid sparka på lite palestinier, ughurer och annat löst folk under tiden. Det är normalt.

Ja, Damaskusattacken och att Iran ständigt pushar både proxy och uttalar allvarliga hot mot staten Israel. Håller helt med.

Har sett uppgifter som påstår att Iran genom ryssland mer eller mindre lämnat ett meddelande till Israel att dom inte vill se en fortsatt direkt konflikt. Låter ju inte helt otroligt.

Framförallt ryssland lär inte vilja att deras kära mullor ska riskera falla in i en storskalig konflikt där framförallt väst står bakom Israel.
Då skulle ju ryssland ha väldigt lite nytta av Iran som samarbetspartner på de allra flesta områden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in