Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Det är inget problem att ha både Meteror och Amraam i vapenarsenalen. I tråden låter det som att det är ett dilemma.
Exakt. Våra METEOR lär inte vara uttjänta i närtid då det är en relativt ny robot (togs i bruk 2016). Jämför med de robotar (AIM-120B) vi nu ersätter, som köptes in på 90-talet.
Rimligen bör vi ha cirka 20 år kvar på dem, och börjar de närma sig bäst-före-datum kan man ju alltid göra en liknande rockad i framtiden. Finns säkert någon konflikt att dumpa dem i där USA, UK eller Frankrike är inblandade…
Jag hade hellre sett att vi gjort ett licensavtal där Saab eller BAE bygger dessa METEOR i Sverige. Roboten lär vara ok i hela Gripen Es livslängd, så en tillverkning här skulle göra nytta, ungefär som licenstillverkningen av motorer tidigare.
Sen bara köper man in och integrerar fler vapen när de blir tillgängliga. Jag hade pingat USA och sagt att vi kan använda Gripen för att integrera AIM-240. Det borde ligga i deras intresse att få ut den i bruk snarast, och om Sverige+Tjeckien (Ungern gissar jag blir utan), kan ha den i drift innan den finns på F-35 så är väl det kanon?