2024-04-18, 23:14
Medlem
Undrar hur normalt det är att dricka alkohol varje dag. Under min uppväxt har jag aldrig sett någon i min släkt full (förutom brorsan).
När föräldrarna drack då jag fortfarande bodde hemma var nivån varsitt glas vin eller att de delade på en 33cl. De drack alltså aldrig bara för drickandet skull utan för att testa en ny ölsort, typ.

Nu när jag är vuxen märker jag att ett par av mina vänner dricker alkohol varje dag. Det är whisky när vi pratar Discord, alltid en öl knäppt på bordet när de skickar bilder på vad de gör och de föreslår att dricka till aktiviteter som i mina ögon inte går ihop med det. En polare kom precis hem från en lång utlandsresa där han drack varje dag. Det första han skickade bild på när han kommit hem var att han satt hemma i soffan och drack öl.

Jag har ingenting emot alkohol alls på det sättet. Dricker i genomsnitt 1,5 gång per vecka kanske och blir ibland väldigt full. Men vi är unga och gillar fortfarande att festa. Att ta en öl helt utan anledning när jag är hemma ensam, som mina vänner gör, och dessutom dricka sig full utan att det finns en anledning är enligt mig att ha ett problem med sitt drickande. Har som sagt vänner som faller under denna kategori. Går inte att kolla fotboll en tisdag utan att man ska dricka sig full. Går inte att gå en runda golf utan att det ska knäppas en öl och jag är trött på det.

Absolut om vi ska ut och festa, då dricker jag också. Absolut om någon fyller år eller att det finns någon rimlig anledning, men jag är genuint orolig för hur ett par av min vänner egentligen är. Har vi något annat annat gemensamt än ölen?
2024-04-18, 23:24
Avslutad
Du får väll föreslå lite alkoholfria aktiviteter. Sen är du ju inte tvungen att delta heller. Är du orolig över dina vänner så får du väll prata med dem.

"i värsta fall" skaffa nya vänner
2024-04-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Du får väll föreslå lite alkoholfria aktiviteter. Sen är du ju inte tvungen att delta heller. Är du orolig över dina vänner så får du väll prata med dem.

"i värsta fall" skaffa nya vänner
Har som tur är även vänner som dricker väldigt sällan. I mina ögon är golf och att kolla fotboll alkoholfria aktiviteter, det är väl där det skär sig..
2024-04-18, 23:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Välkommen till verkligheten, vissa av er kommer att kola.
2024-04-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Välkommen till verkligheten, vissa av er kommer att kola.
Det ska vi alla göra
2024-04-18, 23:34
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Det ska vi alla göra

Inte alla
2024-04-18, 23:35
Medlem
Crabbofixs avatar
låter inte hälsosamt men det kanske inte är det som är problemet.

om folk blir väldigt fulla titt som tätt och man själv är nykter kan det ju bli lite jobbigt och tröttsamt.
särskilt om dom propsar på att man själv ska bete sig likadant.

om det däremot är på en rimlig nivå, att folk i samband med att dom tittar på fotboll tar ett par öl är det väl ingen fara.
2024-04-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
låter inte hälsosamt men det kanske inte är det som är problemet.

om folk blir väldigt fulla titt som tätt och man själv är nykter kan det ju bli lite jobbigt och tröttsamt.
särskilt om dom propsar på att man själv ska bete sig likadant.

om det däremot är på en rimlig nivå, att folk i samband med att dom tittar på fotboll tar ett par öl är det väl ingen fara.
Förstår vad du menar. De jag pratar om sköter sina liv i övrigt och är bra människor.

Med det sagt tycker jag det är alkis-varning att dricka varje dag, oavsett mängd. Att folk super ner sig på Valborg är inget konstigt enligt mig utan en del av vår kultur vid det här laget
2024-04-18, 23:41
Medlem
zombie-nations avatar
Din kropp skiter fullkomligt i om du dricker på fest eller hemma. Känner bara en alkis och han är festdrickare.
2024-04-18, 23:46
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Undrar hur normalt det är att dricka alkohol varje dag. Under min uppväxt har jag aldrig sett någon i min släkt full (förutom brorsan).
När föräldrarna drack då jag fortfarande bodde hemma var nivån varsitt glas vin eller att de delade på en 33cl. De drack alltså aldrig bara för drickandet skull utan för att testa en ny ölsort, typ.

Nu när jag är vuxen märker jag att ett par av mina vänner dricker alkohol varje dag. Det är whisky när vi pratar Discord, alltid en öl knäppt på bordet när de skickar bilder på vad de gör och de föreslår att dricka till aktiviteter som i mina ögon inte går ihop med det. En polare kom precis hem från en lång utlandsresa där han drack varje dag. Det första han skickade bild på när han kommit hem var att han satt hemma i soffan och drack öl.

Jag har ingenting emot alkohol alls på det sättet. Dricker i genomsnitt 1,5 gång per vecka kanske och blir ibland väldigt full. Men vi är unga och gillar fortfarande att festa. Att ta en öl helt utan anledning när jag är hemma ensam, som mina vänner gör, och dessutom dricka sig full utan att det finns en anledning är enligt mig att ha ett problem med sitt drickande. Har som sagt vänner som faller under denna kategori. Går inte att kolla fotboll en tisdag utan att man ska dricka sig full. Går inte att gå en runda golf utan att det ska knäppas en öl och jag är trött på det.

Absolut om vi ska ut och festa, då dricker jag också. Absolut om någon fyller år eller att det finns någon rimlig anledning, men jag är genuint orolig för hur ett par av min vänner egentligen är. Har vi något annat annat gemensamt än ölen?

Det är absolut oroande om någon dricker varje dag.
Tycker dock att du felaktigt hakat upp dig på vart folk dricker.
Det finns ju människor som inte tycker om att gå ut på krogen, som trivs i sitt egna sällskap hemma och gillar att ta ett glas vin eller två till en god middag samt till filmen i soffan. Själv. Det är liksom njutning för vissa, utan att visa på alkoholproblem.
Dagligt drickande är ett tydligt tecken på alkoholproblem, vart drycken än intas.
2024-04-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Din kropp skiter fullkomligt i om du dricker på fest eller hemma. Känner bara en alkis och han är festdrickare.
Men kroppen bryr sig om hur ofta du dricker. Att supa ner sig tre gånger per år är bättre än att dricka tre öl om dagen
2024-04-18, 23:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Det börjar med fester, slutar med finsk kalsongfylla
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in