Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Jag tror Israels motangrepp kommer rikta sig främst mot Irans kärnkrafts anläggningar, för att förstöra deras kärnvapen arsenaler. Det är Irans största rädsla nu. Samt något som även USA stöttar.
Iran har stora interna problem med ett förtryckt folk. Så Israel har full koll på var dessa kärnvapen arsenaler finns genom sin underrättelsetjänst, Mossad.
Detta och andra strategiska militära anläggningar kommer att bli ett minne blott.
Jag vet inte om just kärnkraftsanläggningarna kommer att bli prioriterade mål.
Om man tittar på hur Iran har grupperat sitt luftförsvar, så ser man att deras fåtaliga (6-8 stycken?) S-300-batterier befinner sig runt platser knutna till kärnkraftsprogrammet, såsom Fordow, IR-40, Natanz och Isfahan. Ett eller två batterier finns också i Teheranregionen. De batterier som fanns i öst (mot afghanska och pakistanska gränsen) vid Mashhad och Iranshar har flyttat västerut. S-300-batterierna skulle kunna utgöra ett konkret hot mot israeliska flygstridskrafter, framför allt mot F-15-planen som kan bära en större vapenlast och torde komma in i en våg efter F-35-planen som nog främst ska användas i sin SEAD-kapacitet och komma i en första våg mot just luftförsvaret.
Det begränsade antalet S-300 och deras placering betyder att andra platser, såsom flygbaser, fabriker för tillverkning av drönar och robotar, samt revolutionsgardets stabskomplex, är mindre väl skyddade. Om jag hade ansvarat för ett luftangrepp, så hade jag prioriterat dessa mål.
Iran har ett egenutvecklat luftvärnssystem i form av 12-15 batterier med Bavar 373. Iranierna säger att detta vapen är i klass med ryssarnas S-400, men i detta kan det säkert ligga en hel del propagandistiskt skrävel på typiskt Mellanösternmanér. Dock bör man ju inte underskatta Bavar 373 bara för att det är iranskt. Dessa batterier måste slås ut i ett tidigt skede vid en israelisk vedergällning.