2024-04-18, 09:46
Medlem
Detta är så rätt. Sluta och ljuga och betala direkt istället för att dra det till domstol som bara kostar tid och pengar för samhället. Nu kommer ju straffet kosta samhället förvisso, men kanske avskräcker någon

https://www.dn.se/sverige/kvinna-ljog-om-oversnoade-skyltar-doms-till-fangelse/
Citera
2024-04-18, 09:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Detta är så rätt. Sluta och ljuga och betala direkt istället för att dra det till domstol som bara kostar tid och pengar för samhället. Nu kommer ju straffet kosta samhället förvisso, men kanske avskräcker någon

https://www.dn.se/sverige/kvinna-ljog-om-oversnoade-skyltar-doms-till-fangelse/

Nu var det ju inte fortköraren som dömdes för mened, utan ett vittne. Men visst, det är fördjävla löjligt att dra en sådan sak till domstol.
Citera
2024-04-18, 09:51
Bannlyst
Så man ska bara acceptera som medborgare när staten utöver moms och världens högsta skattetryck i ett av Europas numera sämsta länder bara vill driva in ännu mer pengar?
I vanlig ordning ser vi exempel på vanliga medborgare som straffas stenhårt och oproportionerligt, mened i samband med en fortkörning är knappast det som ska väcka den efterblivna rättsapparaten…
Citera
2024-04-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilOllon
Så man ska bara acceptera som medborgare när staten utöver moms och världens högsta skattetryck i ett av Europas numera sämsta länder bara vill driva in ännu mer pengar?
I vanlig ordning ser vi exempel på vanliga medborgare som straffas stenhårt och oproportionerligt, mened i samband med en fortkörning är knappast det som ska väcka den efterblivna rättsapparaten…

Har du något. bättre förslag på hur vu kommer till bukt med gängkriminaliteten? Skulle aldrig fungera om vi inte såg till att alla som begår brott straffas hårt och åker i fängelse. Straffar vi inte dessa individer hårt kommer de tror att deras beteende är okej. Kvinnan ljög alldeles uppenbart så självklart ska hon skaka galler. Vad hade du sagt om hon hade kört ihjäl ett litet barn på sin vansinnesfärd?
Citera
2024-04-18, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Har du något. bättre förslag på hur vu kommer till bukt med gängkriminaliteten? Skulle aldrig fungera om vi inte såg till att alla som begår brott straffas hårt och åker i fängelse. Straffar vi inte dessa individer hårt kommer de tror att deras beteende är okej. Kvinnan ljög alldeles uppenbart så självklart ska hon skaka galler. Vad hade du sagt om hon hade kört ihjäl ett litet barn på sin vansinnesfärd?

Det hela utspelade sig i Mora 2021, det är alltså något som malt i kvarnarna under nästan 3 år, för att ge en svensk ett fängelsestraff på 1 månad, jag tycker att det är idiotiskt och platsen på kåken skulle antagligen behöva nyttjas av någon med ett muslimskt namn.

En hel förskoleklass ute på promenad blev inte nermejad, så saker som ”om” och ”tänk om” hör inte hit, scenarion kring vad som kunde ha hänt spelar inte roll, hela ärendet är trams och visar på hur efterblivna alla i rättsapparaten är.
Citera
2024-04-18, 10:13
Avstängd
Citat:
Det hela utspelade sig i Mora 2021, det är alltså något som malt i kvarnarna under nästan 3 år, för att ge en svensk ett fängelsestraff på 1 månad, jag tycker att det är idiotiskt och platsen på kåken skulle antagligen behöva nyttjas av någon med ett muslimskt namn.

En hel förskoleklass ute på promenad blev inte nermejad, så saker som ”om” och ”tänk om” hör inte hit, scenarion kring vad som kunde ha hänt spelar inte roll, hela ärendet är trams och visar på hur efterblivna alla i rättsapparaten är.

Det blir väl fotboja, brukar vara aktuellt när det är fängelse under 6 månader.
Citera
2024-04-18, 10:15
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Nu är jag inget stort fan av fortkörningsböter. Jag har själv fått 3 st var av 2 med laser och en efter att ha blivit filmad av civilbil. Men jag körde för fort och tog mitt straff (böter).
Jag förstår varför man står och skjuter laser. Det är inte för att i första hand få ner hastigheter utan för att dra in pengar till stadskassan. Polisen gör bara sitt jobb men hela den grejen ogillar jag.
Det skulle göra mer nytta att få ordning på trafiken om man istället trafikerade vägsträckor med målad polisbil men då kommer det ju inte in några pengar.
Den kan jag tycka att arbetet med hastigheter bör ligga vid skolor osv och inte på motorvägar.
Det är ofta riktigt löjliga överträdelser på några få km/h. Att tex köra 110 eller 115 gör ingen som helst skillnad mer än i plånboken.
Att fällas för mened är så klart rätt. Ljuger man i rätten ska man dömas för det, oavsett vad det gäller.
Att ta något sånt här till rätten bör också bli dyrt då det är en skitsak och borde gjorts klart på plats.
Du har gjort fel. Betala och gå vidare. Hur svårt ska det vara. Ta ditt ansvar för vad du gjort!
Citera
2024-04-18, 10:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:

Det är inte fortkörningen som är det allvarliga, eller huruvida någon riskerade att mejas ned eller inte, det är ju att ett vittne, under ed, ljuger om händelsen. Det är ett mycket allvarligare brott i sig än brottet vittnet ljög om.

Mened ska bestraffas hårt. Gör man inte det så riskerar man allvarliga problem för rättsväsendet.

Sedan vet du inte om hon hade "muslimskt namn" eller inte och jag förstår inte hur det är relevant i sammanhanget.
Citera
2024-04-18, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nu var det ju inte fortköraren som dömdes för mened, utan ett vittne. Men visst, det är fördjävla löjligt att dra en sådan sak till domstol.
Med tanke på hur vansinnigt lätt det är att se om någon är dömd för brott idag och det görs slentrianmässigt av arbetsgivare som grovgallrar på det kriteriet så skulle jag göra allt jag kan för att inte hamna i registret. Böterna hade jag inte haft några bekymmer med.

Citat:

Nu är det mened det gäller. Det tycker jag är rimligt att det bestraffas hårt och ses allvarligt på.
Citera
2024-04-18, 10:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Med tanke på hur vansinnigt lätt det är att se om någon är dömd för brott idag och det görs slentrianmässigt av arbetsgivare som grovgallrar på det kriteriet så skulle jag göra allt jag kan för att inte hamna i registret. Böterna hade jag inte haft några bekymmer med.

Ordningsbot, såsom fortkörning, syns inte på den typen av hemsidor/tjänster som varken allmänheten eller arbetsgivare använder för att kolla eventuell brottslighet. Däremot syns strafföreläggande, domar m.m. Så om fortköraren i artikeln bara hade accepterat boten hade det inte synts, men nu är personen dömd och då syns det.
Citera
2024-04-18, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ordningsbot, såsom fortkörning, syns inte på den typen av hemsidor/tjänster som varken allmänheten eller arbetsgivare använder för att kolla eventuell brottslighet. Däremot syns strafföreläggande, domar m.m. Så om fortköraren i artikeln bara hade accepterat boten hade det inte synts, men nu är personen dömd och då syns det.
Det visste jag inte. Då får jag omvärdera den åsikten.
Citera
2024-04-18, 10:44
Medlem
Citat:

Så bara för at polisen inte klarar av att göra sitt jobb tycker du kriminella ska springa runt ute på gator och torg om de inte kan dömas omgående? Har det klara sig undan 2månader så borde de gå fria.... Det är sånt jäkla daltande muslimerna ser och förmodligen orsaken till att de också blir kriminella.

Tre års utredning kan låta mycket men förmodligen är den gedigen. Vad det verkar har poliser till och med varit ute och kollat upp aktuell vägskylt, det är inget som görs i "normala" småmål så här ligger det med största sannolikhet mer bakom. Oförbätterliga knarkare kanske.

Någon som vet vem fortköraren är och varför han körde för fort, kan det ligga annan brottslighet bakom? Man kör ju inte för fort bra sådär... Bra att kvinnan åkte dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in