2024-04-18, 05:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Varför har ni hängt upp er på hunden?
Är den misstänkt eller?

Ja, det verkar så för nu är den häktad.
Kanske får en utskällning.

Jag tror vi har ett nytt älgfall.
Citera
2024-04-18, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Läste nåt om nån blindkäpp och taxi igår, så det kan va nåt sånt
Jag har ej hunnit läsa kapp tråden

Var det en tax i taxin?
Citera
2024-04-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Fel årstid för älg va?
Mer risk för attack på hösten.

Ah, ser nu att hunden är häktad.
Citera
2024-04-18, 07:13
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Älgknullad i skogen?
Citera
2024-04-18, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du är ute och cyklar och "Trojan" har rätt. Det kan finnas flera skäl att inte lämna ut ett signalement, särskilt i ett inledande skede.

Vittnesuppgifter kan vara helt avgörande för att andra bevis ska få ett användbart värde.
Inte om det är ett spaningsmord och man inte vet vem gm är. Det finns inget skäl öht.
Citera
2024-04-18, 08:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Vittnen upplever saker så olika så det skulle tvärtom göra att man missar viktiga vittnesmål, om man begränsar det till ålder, kläder etc.

Om du läser vittnesmålen i FUP om Farstamorden så beskriver vittnena det 45-åriga dödsoffret som varandes barn och upp till 80 år gammal. Samma kläder och bil får många olika färger beroende på viljet vittne som beskriver dem.
Nu är inte vittnesmål det enda som fäller en gm i 99,99 % av fallen.
Citera
2024-04-18, 09:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte om det är ett spaningsmord och man inte vet vem gm är. Det finns inget skäl öht.

Även om du ser till att få sista ordet, så betyder inte det att du har rätt.
Citera
2024-04-18, 12:54
Medlem
BevinLees avatar
En kvinna med en historik av drogmissbruk har sin schäferhund med sig på krogen - en söndag. Hon o hunden blir pissnödiga varav hon drar ner byxorna o vinglar ut för nån slänt i kuperad terräng. Schäferhunden hittas yrandes runt i området ("långt" hemifrån, som kvinnan aldrig brukar gå) medan kvinnan ligger där full o skadad. Nån ringer polisen som i sin tur försöker kontakta kvinnan. Hur försöker dom kontakta henne? Via nåt telefonnummer som jordbruksverket har via chip på hunden? Jag fattar inte heller hur det kommer sig att polisen lägger ner arbete/resurser på att söka upp kvinnans anhöriga istället för att lämna hunden till hundstallet. Det jag fattar är att hon är helt väck en söndag. Hur många missbrukare är det som är det i Stockholms området? Svar: MÅNGA.

Nä, den här grejen är inte ens intressant.

Hoppas hon tar hand om hunden o sig själv bättre i fortsättningen när hon väl piggnat till. Håller tummarna för att dom släpper hunden ur häktet snart. Den är ju iaf den enda oskyldiga i den här soppan
Senast redigerad av BevinLee 2024-04-18 kl. 13:16.
Citera
2024-04-18, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDahlia
Pga att när polisen efter upprepade försök inte fick tag i ägaren så kontaktades anhöriga till BO, då blev de fruktansvärt oroliga då detta var extremt okaraktäristiskt för henne och dessutom långt från hennes bostad! När dem inte heller lyckades etablera kontakt så blev det sökpådrag av myndigheterna.
Då är det mer begripligt varför polisen agerat som de gjort!

Styrka till kvinnan iallafall. Hoppas hon blir återställd.
Citera
2024-04-18, 16:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Finns det någon forskning kring det? Alltså huruvida signalement kan försvåra utredningar? Vissa menar att om man går ut med ett signalement som i själva verket inte stämmer överens med GM kan det leda till att tips som inte ligger i linje med det signalement uteblir och att det därför kan försvåra utredningen.

Eftersom du skriver att det inte finns några skäl över huvud taget att gå ut med signalement, åtminstone inte vid spaningsmord, får man anta att du ej håller med om resonemanget ovan, men finns det någon forskning som stöder sin synpunkt?

På tal om signalement som vissa menar har stört utredningar kommer jag att tänka på fantombilden som polisen gick ut med i samband med mordet på Palme. Jag vill minans att bland annat Tommy Lindström menade att bilden föreställde en person som inte hade något med mordet att göra och att publiceringen av bilden kan ha försvårat utredningen.

Någon annan nämnde mordet i syaffären i Göteborg där signalementet pekade på att GM skulle ha varit äldre än vad hon faktiskt var och i det fallet ledde åldersuppgiften till att GM missades i polisens sökningar.
Citera
2024-04-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
En kvinna med en historik av drogmissbruk har sin schäferhund med sig på krogen - en söndag. Hon o hunden blir pissnödiga varav hon drar ner byxorna o vinglar ut för nån slänt i kuperad terräng. Schäferhunden hittas yrandes runt i området ("långt" hemifrån, som kvinnan aldrig brukar gå) medan kvinnan ligger där full o skadad. Nån ringer polisen som i sin tur försöker kontakta kvinnan.

Har du källa på detta eller är det eget antagande?
Citera
2024-04-18, 18:38
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Var det en tax i taxin?

Vet inte om den tuffe mördaren, jämförbar med en tax, åkte med eller inte

varför undrar du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera