2024-04-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Är stjärnan i efternamnet någon form av y så är jag lite lätt nyfiken på vad som hände med honom?

"ü" om du syftar på den som Fredriks advokat lite försiktigt ville peka på som ev. gärningsman. Åkte på en "lång dyr semester" i samband med att FS3 gick ner (eller om det var när Fredrik åkte fast) enligt fuppen. Annars verkar han ganska anonym.
Senast redigerad av de-va-Irfan 2024-04-08 kl. 18:14.
Citera
2024-04-08, 19:09
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de-va-Irfan
"ü" om du syftar på den som Fredriks advokat lite försiktigt ville peka på som ev. gärningsman. Åkte på en "lång dyr semester" i samband med att FS3 gick ner (eller om det var när Fredrik åkte fast) enligt fuppen. Annars verkar han ganska anonym.

Tack för att du svarade.

Var mest nyfiken för jag kommer ihåg den där liraren från när jag var ung. Egentligen hade det inget med brottet att göra men det gick inte att skicka PM till dig.
Citera
2024-04-08, 22:35
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de-va-Irfan
Om jag minns rätt från FUP var det ungefär så här: Officiella versionen är att de kunde se att bitcoins från "Flugsvampsklustret" köpte en klocka. De kunde då tillslut spåra klockan till Fredrik. Men känns som att det måste ligga mer bakom.

Men huvudbevisningen är en telefon de kom in i. I den hade det sparats screenshots från TOR varje gång det hade kraschat (?). De kunde då se screenshots från flugsvamps forum i inloggat adminläge. Så de har inte spårat trafiken på TOR eller dylikt. Men sättet TOR har sparat screenshots på hans Androidtelefon är den kanske starkaste delen i bevisningen.
Ja typ.
Står även i slutet av domen hur polisen jobbade i början.
FS3 öppnade i December 2018.
Ganska kort efter typ Januari 2019 får NOA in ett anonymt tips. Där någon berättar att man på något sätt kan få tillgång till någon form av "admin panel". Där det är möjligt att se en massa instättning/uttags adresser.
Dessa sparas(?) Och analyseras sedan via något blockchain program polisen använder sig av. Man luskar i adresserna och kan till slut spåra vissa av dom till just bla köpet av Rolex klockan genom att jämföra belopp etc och data från olika växlingssajter.

Sen har man ju kunna läsa konversationer mellan admin och mod i klartext, och om jag inte minns fel just där så var det för att flugforum under en tid låg på clearnet och att man därifrån på något sätt fick fram data som gick att läsa (som man egentligen var tvungen att vara inloggad via mod/admin konto för att kunna läsa).

Men jag tror också som du säger, det finns nog en del inofficiellt vi inte får veta. Om ens vi får veta något.

För varje FUP man läser från sånna här fall, och typ säljare som torskar så lär man sig mer och mer vilka misstag folk gjort. Jag måste ändå säga att det är svårare än man tror att göra rätt, ett litet misstag för 10 år sedan och dom kan vara dig på spåren.

Självklart hade det kunnat gå vägen för admin men han var nog lite för het på gröten ändå. Köpa en Rolex när transaktionen går att spåra från en av uttagsadresserna från FS3, kanon smart!

Nä fyfan va han ska ångra sig.
11 år, tidigare ostraffad. Redan suttit häktad en tid.

Om hur länge tror ni han kommer ut?
Citera
2024-04-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald

Om hur länge tror ni han kommer ut?

tror han kommer ut i oktober 2031 om jag har räknat rätt.
Förutsatt att domen står fast och han inte gör några fler brott som han blir dömd för under tiden
Citera
2024-04-15, 18:31
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Fast Fredrik har egentligen varit försiktig med dator, då polisen aldrig fick tag på någon maskin som administrerade sidan.

Fast så försiktigt var han inte

Citat:
På en hurts i 40-åringens hemmakontor hittade polisen en mobil som var inloggad som admin på Flugsvamps forum.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMkGK4/flugsvamp-3-0-rattegang-mot-tre-man-som-misstanks-ligga-bakom-drogsajten

Visserligen forumet och inte marknadsplatsen han var inloggad på, men är man inloggad som admin på den ena sidan är man antagligen admin på andra sidan också..
Citera
2024-04-15, 18:50
Medlem
quggels avatar
Att TOR sparar screenshots av sajten den kraschar på låter som en helt osannolik säkerhetslucka.
Citera
2024-04-15, 19:49
Medlem
Faltas avatar
Ska man komma undan en sån här sak som administratör på flugsvamp eller liknande, då är förutsättningar att du Måste vara extremt duktig på IT och ha en enorm disciplin. Jag tror inte att någon klarar av en sådan stor sak som administratör på flugsvamp utan att bli lagförd. On NOA sätter in personal och tex följer bitcoin, bara där blir det svårt. Jag tror mer på att köpa ett kilo kokain och banka ut till 3kg och sälja av. Det blir helt enkelt för stort med tex flugsvamp. För många aspekter att tänka på. Min åsikt.
Citera
2024-04-15, 20:08
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Fast så försiktigt var han inte

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMkGK4/flugsvamp-3-0-rattegang-mot-tre-man-som-misstanks-ligga-bakom-drogsajten

Visserligen forumet och inte marknadsplatsen han var inloggad på, men är man inloggad som admin på den ena sidan är man antagligen admin på andra sidan också..

Hur är det med läsförmågan? Det som diskuterades var att dem aldrig hittade en datormaskin som administrerar sidan.. Vidare så nämner jag att han torskade pga just mobiltelefonen.

Med all sannolikhet så har det funnits en datormaskin som man har jobbat ifrån. Mobilen införskaffade han några månader innan han åkte fast och han ville säkert ha den för att kuna sköta vissa små "saker" på distans när han är ute och reser.

Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Ska man komma undan en sån här sak som administratör på flugsvamp eller liknande, då är förutsättningar att du Måste vara extremt duktig på IT och ha en enorm disciplin. Jag tror inte att någon klarar av en sådan stor sak som administratör på flugsvamp utan att bli lagförd. On NOA sätter in personal och tex följer bitcoin, bara där blir det svårt. Jag tror mer på att köpa ett kilo kokain och banka ut till 3kg och sälja av. Det blir helt enkelt för stort med tex flugsvamp. För många aspekter att tänka på. Min åsikt.

Du verkar inte så insatt i ärendet. Dem var extremt duktiga på IT och hade satt upp allting korrekt. I princip ospårbart med dagens teknik.

Det Fredrik torskade på var BTC tvätten (klockan och Hong Kong) samt en idiotmobil som sparade skärmdumpar. Både dessa saker har ingenting med IT-kunskapper att göra. BTC tvätten kräver andra skills eller rättare sagt bra kontakter. Och idiotmobilen borde han aldrig ha skaffat, men gjorde det antagligen för att vara bekväm och sköta saker på distans/resande fot. Du har rätt när det gäller disciplinen..
Senast redigerad av stoichkov8 2024-04-15 kl. 20:18.
Citera
2024-04-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta

Det är inte pengar som motiverar
Citera
2024-04-16, 15:32
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bshp
Det är inte pengar som motiverar
Men vad är det annars som motiverar? Om jag ska riskera 10års fängelse så är det pengarna och inget annat.
Citera
2024-04-17, 20:29
Avstängd
knark-kungens avatar
Sitter här och röker lite hasch och kom att tänka på Alexandrus.

Är han fortfarande internationellt efterlyst efter att ha flytt landet med flera hundra miljoner kronor i krypto? Undrar vad han gör i dagsläget om han fortfarande är på vift och vart han håller hus.

Detta kan vara fel tråd men det var den enda jag hittade.
Citera
2024-04-17, 21:02
Medlem
moment-of-truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Sitter här och röker lite hasch och kom att tänka på Alexandrus.

Är han fortfarande internationellt efterlyst efter att ha flytt landet med flera hundra miljoner kronor i krypto? Undrar vad han gör i dagsläget om han fortfarande är på vift och vart han håller hus.

Detta kan vara fel tråd men det var den enda jag hittade.

Han torskade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in