Citat:
Ursprungligen postat av
de-va-Irfan
Om jag minns rätt från FUP var det ungefär så här: Officiella versionen är att de kunde se att bitcoins från "Flugsvampsklustret" köpte en klocka. De kunde då tillslut spåra klockan till Fredrik. Men känns som att det måste ligga mer bakom.
Men huvudbevisningen är en telefon de kom in i. I den hade det sparats screenshots från TOR varje gång det hade kraschat (?). De kunde då se screenshots från flugsvamps forum i inloggat adminläge. Så de har inte spårat trafiken på TOR eller dylikt. Men sättet TOR har sparat screenshots på hans Androidtelefon är den kanske starkaste delen i bevisningen.
Ja typ.
Står även i slutet av domen hur polisen jobbade i början.
FS3 öppnade i December 2018.
Ganska kort efter typ Januari 2019 får NOA in ett anonymt tips. Där någon berättar att man på något sätt kan få tillgång till någon form av "admin panel". Där det är möjligt att se en massa instättning/uttags adresser.
Dessa sparas(?) Och analyseras sedan via något blockchain program polisen använder sig av. Man luskar i adresserna och kan till slut spåra vissa av dom till just bla köpet av Rolex klockan genom att jämföra belopp etc och data från olika växlingssajter.
Sen har man ju kunna läsa konversationer mellan admin och mod i klartext, och om jag inte minns fel just där så var det för att flugforum under en tid låg på clearnet och att man därifrån på något sätt fick fram data som gick att läsa (som man egentligen var tvungen att vara inloggad via mod/admin konto för att kunna läsa).
Men jag tror också som du säger, det finns nog en del inofficiellt vi inte får veta. Om ens vi får veta något.
För varje FUP man läser från sånna här fall, och typ säljare som torskar så lär man sig mer och mer vilka misstag folk gjort. Jag måste ändå säga att det är svårare än man tror att göra rätt, ett litet misstag för 10 år sedan och dom kan vara dig på spåren.
Självklart hade det kunnat gå vägen för admin men han var nog lite för het på gröten ändå. Köpa en Rolex när transaktionen går att spåra från en av uttagsadresserna från FS3, kanon smart!
Nä fyfan va han ska ångra sig.
11 år, tidigare ostraffad. Redan suttit häktad en tid.
Om hur länge tror ni han kommer ut?