Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Ja inte bara avståndet. Även om Israel skulle kunna förflytta trupper till Iran så är det ju för få för att ta kontroll över det större landet med 10 ggr större befolkning.
Ta kontrollen är helt omöjligt för IDF, det är jag enig med dig om. Att besegra den reguljära iranska armén tror jag däremot att man hade klarat av relativt omgående förutsatt att man kunnat bygga upp trupp. 2-3 månader ca. IDF är mycket större än den reguljära iranska krigsmakten, förutsatt att man kallar in reserver. Iran har ett dåligt reservsystem per dags dato, förmodligen inte fungerande överhuvudtaget. Detta beroende på vad jag diskuterat tidigare: Brist på resurser.
Men, framförallt är IDF enhetligt utrustat, medan försörjnings och underhållssituationen för Iran är en veritabel mardröm. Detta är något IDF känner till och förmodligen kommer att försöka utnyttja maximalt i en sådan teoretisk konflikt.
Det israeliska flygvapnet kommer att ta förluster i ett sådant krig, förmodligen kännbara sådana, men de har också en väl utbyggd och samövad förmåga till SEAD, något det iranska luftvärnet kommer att få svårt att bemöta om de samtidigt ska freda sitt luftrum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Ska Iran besegras i ett konventionellt krig så måste det ju bli en koalition mellan USA, Israel, UK, Frankrike m fl som tidigare.
Inte för att besegras, där är jag inte enig, men för att ockuperas, ja absolut.