2024-04-17, 12:01
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Så Iran hinner få sina SU-35 innan det blir allvar menar du? Ja frågan är ju hur starkt Israel vågar svara och om Iran svarar med ett nytt robotanfall.

Vilka SU 35? De som ligger utbrända i Ukraina?
2024-04-17, 12:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Iran är ett rejält stort land. Inte enkelt om det inte finns några tydliga mål.

Israel kanske ser detta som ett ”carte blanche” nu för att slå mot iranska förmågor varhelst de råkar befinna sig i världen. Israel kanske ser detta som tillräckligt? Eliminering av spioner, kontinuerliga attacker med drönare runt Israel och i Israel/Gaza, framskjutna baser, etc, etc. Det kanske inte blir något visuellt jätteoperativt. Mig veterligen har Iran ubåtar? Vore inte detta en fin skalp? De aktar sig nog från att attackera civila mål.

Ja frågan är hur hårt Israel vågar slå. De har ju redan utfört såna operationer. Men nu blev de attackerade på eget territorium.
Att slå ut en iransk ubåt vore ju spektakulärt. Men med många dödsfall om den är ute till sjöss och Iran skulle nog se det som en eskalering och svara rätt hårt igen med ett robotanfall.
2024-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Sånt här dravel är ju bara fånigt. Jag postade en länk att Iran ska köpa ryska SU-35 sen förväntar du att jag ska sitta och försvara Irans flygvapen.
SU-35 blir en tydlig modernisering. Du verkar ju tro att det bryter ut öppet storkrig mellan Israel och Iran denna vecka.

Risken för storkrig har ökat. Men jag tror att båda sidor inte vill ha något: Dock är det Israel som sitter just nu med servern i eskaleringsstegen och kan bestämma var man hamnar på stegen.

Jag tror som skrev tidigare att Israel slår mot någon av Irans proxys, speciellt då de verkar ha varit de som pushade för en attack. Först och främst blir det nog Irakiska miliser och Houthis. Möjligen lite på Hizbolah som en bonus.

Iran har beställt 24 SU-35 om vi ska tro källorna. Några verkar ha levererats. Men det kommer ta tid för Iranierna att lära sig flygplanet* Sen undrar jag hur Irans flygdoktrin ser ut. Den borde inte vara rysk. Deras piloter hur mycket flygtid får de i månaden. Till det ska tilläggas hur fungerar resten av systemet. De lyckades skjuta ner ett civilt flygplan av misstag relativt nyligen

*Normalt tar det 1-2 år men kan säkert stressas ner till 6mån för sig basics.
2024-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Vilka SU 35? De som ligger utbrända i Ukraina?

Japp dom som bjuder in LV
2024-04-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Risken för storkrig har ökat. Men jag tror att båda sidor inte vill ha något: Dock är det Israel som sitter just nu med servern i eskaleringsstegen och kan bestämma var man hamnar på stegen.

Jag tror som skrev tidigare att Israel slår mot någon av Irans proxys, speciellt då de verkar ha varit de som pushade för en attack. Först och främst blir det nog Irakiska miliser och Houthis. Möjligen lite på Hizbolah som en bonus.

Iran har beställt 24 SU-35 om vi ska tro källorna. Några verkar ha levererats. Men det kommer ta tid för Iranierna att lära sig flygplanet* Sen undrar jag hur Irans flygdoktrin ser ut. Den borde inte vara rysk. Deras piloter hur mycket flygtid får de i månaden. Till det ska tilläggas hur fungerar resten av systemet. De lyckades skjuta ner ett civilt flygplan av misstag relativt nyligen

*Normalt tar det 1-2 år men kan säkert stressas ner till 6mån för sig basics.

Iran's doktrin är ganska lik USA då dom blev tränade av USA för när dom va vänner, sen vet jag inte hur pass utvecklat det blivit efter det, vi pratar lång tid tillbaka, så jag tror inte den har blivit bättre, så där ligger dom i underläge då Israel flyger efter den modernare Doktrinen eller mer utvecklade kanske är rätt ord
2024-04-17, 12:08
Medlem
Citat:
Så Iran hinner få sina SU-35 innan det blir allvar menar du? Ja frågan är ju hur starkt Israel vågar svara och om Iran svarar med ett nytt robotanfall.

Det beror ju på vad man ligger på eskaleringsstegen. Uppenbart är att varken Iran och Israel vill ha ett storkrig. Grannarna vill inte heller ha det. De enda som pushar på är just fanatiska proxis, dock inte Hizbollah.

Det finns de i USA som vill ha krig ex Bolton och hans polare. Men är långt från Presidenten. Det finns de i Israel som säkert vill ha ett krig Ex Bosättarhögern. Det samma gäller Iran det finns säkert de som tycker det är dags att för krig. Dock verkar inte högsta ledaren vilja det.
2024-04-17, 12:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är liten sannolikhet för det. Vi talar om flera års tid innan leveranserna är klara och ytterligare tid innan utbildning och förbandssättning skett, taktik och strategi uppdaterats, o.s.v. o.s.v.

Om Iran och Ryssland skriver på avtal idag, så skulle jag tro att man kan ha SU-35 i operativ drift runt 2028-2030.

Iranska piloter ska ha provflugit SU-35 i Ryssland under 2022 och i november 2023 ska "Tehran finalized a deal with Moscow for the acquisition of the Russian-made Sukhoi Su-35 fighter". Vad nu som avses med finalized.
Det ska röra sig om 24 st SU-35 som var avsedda för Egypten, men som Egypten drog sig ur att köpa efter påtryckningar från USA.
2024-04-17, 12:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Iranska piloter ska ha provflugit SU-35 i Ryssland under 2022 och i november 2023 ska "Tehran finalized a deal with Moscow for the acquisition of the Russian-made Sukhoi Su-35 fighter". Vad nu som avses med finalized.
Det ska röra sig om 24 st SU-35 som var avsedda för Egypten, men som Egypten drog sig ur att köpa efter påtryckningar från USA.

Möjligen något tidigare än 2030 då. Möjligen.

Provflyga räcker inte på långt när med så avancerade system. Iran använder dessutom varken flygplanstypen eller dess föregångare idag, varför det är enorma mängder som måste klaffa utanför bara pilotträning och uppdaterande av taktiskt agerande och strategisk doktrin. Vi pratar om MINST 2-3 år bara där, utöver det ska markpersonal utbildas, nya verktyg, underhållsmaskiner, kranar o.s.v. o.s.v. införskaffas, nya vapensystem ska köpas in, testas och utbildas på så att de kan användas operativt...

Det är inte som en automatkarbin, att man köper in en ny typ som i stort sett fungerar som den gamla och efter 5-10 timmars utbildning så är soldaten ungefär lika effektiv med den nya som med den gamla.
2024-04-17, 12:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Möjligen något tidigare än 2030 då. Möjligen.

Provflyga räcker inte på långt när med så avancerade system. Iran använder dessutom varken flygplanstypen eller dess föregångare idag, varför det är enorma mängder som måste klaffa utanför bara pilotträning och uppdaterande av taktiskt agerande och strategisk doktrin. Vi pratar om MINST 2-3 år bara där, utöver det ska markpersonal utbildas, nya verktyg, underhållsmaskiner, kranar o.s.v. o.s.v. införskaffas, nya vapensystem ska köpas in, testas och utbildas på så att de kan användas operativt...

Det är inte som en automatkarbin, att man köper in en ny typ som i stort sett fungerar som den gamla och efter 5-10 timmars utbildning så är soldaten ungefär lika effektiv med den nya som med den gamla.

Nu är du pessimistisk. Om Iran får de den här sommaren, så kan det vara uppe och flyga sommaren 2025 om de lägger manken till..
2024-04-17, 12:27
Medlem
Citat:
Nu är du pessimistisk. Om Iran får de den här sommaren, så kan det vara uppe och flyga sommaren 2025 om de lägger manken till..

Nej det kommer dom inte, dom har flugit västerländska plan innan, det är dag och natt mellan dom olika systemen
2024-04-17, 12:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Nej det kommer dom inte, dom har flugit västerländska plan innan, det är dag och natt mellan dom olika systemen

Iran har ju redan äldre ryska flyg. Vad pratar du om?
2024-04-17, 12:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Det har jag oerhört svårt att se, i varje fall att de kan flyga med ens en bråkdel av den effekt som flygplanen teoretiskt är kapabla till. Det är allt för kort tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in