• 1
  • 2
2024-04-16, 15:34
Medlem
Pentaxmans avatar
Hej!

Jag har ett väldigt autistiskt projekt för i år, att jag ska se 366 filmer jag inte sett förr innan 2024 är över, dvs i snitt en film per dag. Vissa dagar blir det att jag inte kollar på någon film, andra dagar bränner jag igenom flera stycken. Jag har idag, 16de april, sett 207 filmer i år.

Tänkte att det vore kul att skapa en tråd om det här. Ställ frågor om ni har några, tankar eller ifrågasättanden.

Själv undrar jag hur ni tycker jag ska göra med just den sista filmen, ska jag spara på den tills nyårsafton eller ska jag ta den när den kommer? Ska jag sluta kolla film när jag kommit upp i 366 filmer eller ska jag fortsätta? Är det någon som gjort något liknande?

Om det finns intresse kan jag posta hela listan.
Citera
2024-04-16, 16:08
Medlem
SnutteFia03s avatar
Posta gärna listan.

Låter som ett kul projekt ändå, fast jag hade nog försökt att verkligen hålla mig till en film om dagen om jag gjort något sådant och hade jag missat en dag hade jag sett två nästa så att det blir mer jämt fördelat över året.
Citera
2024-04-16, 16:19
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Enligt min mening ett fullkomligt meningslöst projekt.
Varför i hela friden tvångstitta på film. Det måste väl finnas vettigare saker att slösa bort tiden med.
Citera
2024-04-16, 16:43
Medlem
Tja, jag vill gärna se listan, och hur väljer du ut filmerna ?
Citera
2024-04-16, 17:41
Medlem
JohannesSnajdares avatar
En osedd film per dag är ju ett kul projekt men det sabbas ju lite av att du redan på dag 107 ligger på 207 filmer (snitt 1.9film/dag).

Det hade varit coolast om du verkligen gick för en film per dag och inte något snittvärde.
Citera
2024-04-16, 18:19
Medlem
Bret-Harts avatar
Kul projekt ändå, jag har 17 filmer på bordet som jag ska gå igenom
Citera
2024-04-16, 18:43
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Posta gärna listan.

Låter som ett kul projekt ändå, fast jag hade nog försökt att verkligen hålla mig till en film om dagen om jag gjort något sådant och hade jag missat en dag hade jag sett två nästa så att det blir mer jämt fördelat över året.

Det hela började då jag någon dag in på året insåg att jag redan då hade kollat på fler filmer än vad det hade gått dagar, så vore kul att se om jag kunde lyckas hålla det uppe. Köper det helt att det vore bättre att försöka hålla det mer utspritt under året. Men tänker att jag under sommaren kommer ha annat att göra än kolla på film, så är bra att ha en buffert.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Enligt min mening ett fullkomligt meningslöst projekt.
Varför i hela friden tvångstitta på film. Det måste väl finnas vettigare saker att slösa bort tiden med.

Inte så jag tvingar mig se film. Finns dagar då jag inte känner för att titta på film, då gör jag inte det. Vissa dagar vill jag bara se en, då ser jag bara en. Tvingar mig heller inte se en film jag inte har något intresse av att se bara för att se den.

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
En osedd film per dag är ju ett kul projekt men det sabbas ju lite av att du redan på dag 107 ligger på 207 filmer (snitt 1.9film/dag).

Det hade varit coolast om du verkligen gick för en film per dag och inte något snittvärde.

Håller ju med dig. Men vet ju att det kommer komma perioder då jag inte kommer hinna se en film, så då är det bra att jag har min buffert. Även om bufferten har växt sig större än jag tänkt mig.
Citera
2024-04-16, 18:45
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Posta gärna listan.

Citat:
Ursprungligen postat av their
Här kommer listan som den ser ut just nu:

Citera
2024-04-16, 18:49
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:

Hade en del filmer sen tidigare jag kände att jag borde ha sett. Sen kikar jag på vad som kommer ut på de streamingtjänster jag har. Ber folk om tips, ibland dyker det upp något intressant i något flöde, ibland blir det att slumpen avgör, ibland får längden på filmen avgöra om jag behöver pussla in en film en dag. Har helt enkelt ingen särskild metod, jag kikar på filmer jag tror kommer ha något slags värde att se. Undviker så gott jag kan dokumentärer, vet att det är med någon enstaka på listan, men då är det för att jag verkligen känt för att se den.

Haft ganska bra nytta av Viaplays funktion att sortera på IMDBs betyg. Är ju absolut inte någon garanterad kvalitet, men bra fingervisning ändå tycker jag.
Citera
2024-04-16, 18:50
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Kul projekt ändå, jag har 17 filmer på bordet som jag ska gå igenom

Tackar! Är lite så det är för mig, är filmer jag känner att jag borde sett men som jag inte sett, men det har blivit av nu, även om jag har flera kvar som jag tänkt se.
Citera
2024-04-16, 21:52
Medlem
Kollar också IMDB betyget, haft typ minikrav 7. Men läste för några månader sedan att medelbetyg på IMDB är 6.9. Nu har jag höjt mininivån till 7.5.
Och då är det ändå lite över medel. Vet inte folk vad bellkurvan är ? Trodde att 5 var medel ?

Återkom gärna med listan när du fyllt på mer, försök se allt av något, typ alla beckfilmer (59 st ?), eller alla filmer av en viss skådespelare.
Citera
2024-04-17, 08:06
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Kollar också IMDB betyget, haft typ minikrav 7. Men läste för några månader sedan att medelbetyg på IMDB är 6.9. Nu har jag höjt mininivån till 7.5.
Och då är det ändå lite över medel. Vet inte folk vad bellkurvan är ? Trodde att 5 var medel ?

Återkom gärna med listan när du fyllt på mer, försök se allt av något, typ alla beckfilmer (59 st ?), eller alla filmer av en viss skådespelare.

Man får ju tänka på att IMDB är helt baserat på vad andra tycker. Jag har sett filmer jag tycker är åttor och högre men som har avsevärt mycket lägre betyg på IMDB, samt det omvända. Kan absolut va en bra fingervisning, men måste våga ta sig an de med lägre betyg också.

Om du kikar på listan så ser du att jag tagit mig igenom ganska många Beckfilmer, alla som jag inte sett tidigare har jag sett nu, inklusive de med Gösta Ekman som Beck. Har bara den absolut första Beckfilmen kvar, Roseanna från 60-talet, sen har jag sett alla.

Sen också, hur ofta tycker du det är rimligt att posta en uppdaterad lista? Var 20de film?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in