2024-04-16, 23:47
Medlem
Jag jobbade inom äldreosorgen som student. Mycket fritt och givande arbete.
Citera
2024-04-16, 23:50
Medlem
Har en bekant som jobbar inom äldreomsorgen. Tidigare så var alla anställda svenskar, men så var det något krav om att invandrare skulle gå före. Och hon är så trött på detta, de pratar urusel svenska och förstår inte instruktioner. Och de gamla förstår inte vad de säger. Hon är ensam med fem invandrare, och ser fram emot pensionen på grund av detta. De fick chansen att gå på kurs för att lära sig bättre svenska, men de vägrade. "Vi praaata braaa svenska".

Och det är svårt att anställa nya svenskar, eftersom alla invandrare har orsakat ett dåligt rykte.
Senast redigerad av Newton555 2024-04-16 kl. 23:56.
Citera
2024-04-17, 00:03
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Har du missat alla demonstrationer för just den frågan? De har inte hjälpt ett piss hittills.

Du kommer att dö i din egen bajs.
När hände dom demonstrationerna, dessutom många som du hävdar, nutid, inte 1977? Kommer inte dö i min egen bajs, har barn som är vuxna och vill gärna ta hand om mig om det kommer till det behovet, nästan aldrig sjuk och tränar så liten risk att det sker behov.
Citera
2024-04-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Dåliga löner i förhållande till alla småpåvar på arbetsstället.
Då är man ju inte villig att ta striden, man ger upp och skiter i det.
Citera
2024-04-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerpu
Vänd på frågan, varför är det mest utlänningar som jobbar inom äldreomsorgen?
För att dom inte har lyxen att kunna välja bort jobb man inte vill ha till samma grad som en inhemsk
Men det är många svenskar som klagar att invandrare behandlar gamla illa inom äldreomsorgen, tillfälle för svenskar att ta över, men svenskar bryr sig inte om sina gamla, bajstorkandet och spytorkandet får invandrare ta hand om.
Citera
2024-04-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Jag jobbade inom äldreosorgen som student. Mycket fritt och givande arbete.
Men du är undantag, få svenskar vill jobba inom äldreomsorgen.
Citera
2024-04-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Men du är undantag, få svenskar vill jobba inom äldreomsorgen.
I min kommun är det mest svenskar som jobbar inom hemtjänsten. På 70 och 80 talet var det i princip bara svenskar. Idag har vi problem med utlänningar som inte kan språket och som kanske egentligen inte vill jobba alls?
Citera
2024-04-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerpu
Vänd på frågan, varför är det mest utlänningar som jobbar inom äldreomsorgen?
För att dom inte har lyxen att kunna välja bort jobb man inte vill ha till samma grad som en inhemsk
Precis. Många inom hemtjänsten jobbar där för att man är tvungen. Själv jobbade jag där som timanställd i flera år. Som tur är så har och hade jag ett annat jobb också, så jag behövde inte jobba i hemtjänsten heltid. I början sa jag alltid "ja", när de frågade om jag ville jobba, men sedan orkade jag inte längre. Till slut jobbade jag bara 4-5 timmars dagar ett par gånger i veckan. Jobbet var slitigt både psykiskt och fysiskt. Hemsk bråttom hela tiden, så ofta hann man inte ens med lunchen. Jag fick ont lite här och där, troligtvis för att man stressade hela tiden och då också spände musklerna. Det slutade med att jag kände att "nej, jag klarar inte av att gå till jobbet alls" och hittade ett nytt jobb (städjobb, deltid. Jag har också eget företag ett par dagar i veckan.) På mitt städjobb jobbar jag 8-timmarsdagar, men det känns som en 5-timmarsdag på hemtjänst. Det är som semester jämfört med hemtjänst! Och ändå så går jag och rör på mig hela arbetstiden. Sitter alltså inte och latar mig.

Infödda svenskar har svenska som modersmål och då haft lättare att skaffa sig en bra utbildning. De har också sina kontakter, som kan hjälpa dem till bra PRAO-platser under skolåren, och senare till bra arbetsplatser. De har redan från barnsben fått lära sig hur samhället fungerar, hur man pratar med folk för att få de att tycka om en (tex. att få arbetsgivarna tycka om en och anställa en till ett bra jobb. Svenskarna är i allmänhet bra på att pladdra om dittan och dattan och vara "sociala" och det är DET som är viktigt i detta land. Strunt samma hur man sedan sköter själva jobbet). De har i allmänhet ingen orsak att nöja sig med ett jobb inom hemtjänsten. Sedan finns det förstås de, som trivs med det. Oftast är det unga, som fortfarande orkar springa. Och sådana som har jobbat där länge stannar också, ofta bara för att de börjar vara så pass gamla att de har svårt att byta jobb. Förr i tiden var jobbet där mycket lättare och lugnare, inte alls lika stressigt som nu, och då stannade många svenskar kvar, som nu börjar gå i pension.
Citera
2024-04-17, 00:47
Medlem
Luderlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Har en bekant som jobbar inom äldreomsorgen. Tidigare så var alla anställda svenskar, men så var det något krav om att invandrare skulle gå före. Och hon är så trött på detta, de pratar urusel svenska och förstår inte instruktioner. Och de gamla förstår inte vad de säger. Hon är ensam med fem invandrare, och ser fram emot pensionen på grund av detta. De fick chansen att gå på kurs för att lära sig bättre svenska, men de vägrade. "Vi praaata braaa svenska".

Och det är svårt att anställa nya svenskar, eftersom alla invandrare har orsakat ett dåligt rykte.

Så sant! Det är White flight från vården. Ju fler invandrare som börjar arbeta på en avdelning ju fler svenskar lämnar. Vill man som svensk i Sverige jobba enbart med babbeluringar som pratar oförståeligt, inte förstår sina arbetsuppgifter mm. Stackars svenska åldringar säger jag bara.
Citera
2024-04-17, 00:57
Medlem
paradispolisens avatar
Gamlingar som inte kan ta hand om sina egna grundläggande behov kan vara lite äckliga, kanske därför.
Citera
2024-04-17, 01:06
Avslutad
Det gör dom? Framförallt ute på landsbygden
Citera
2024-04-17, 01:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Äldreomsorgen är ett tungt arbete.
Psykisk påfrestande.

Inte ett ovanligt jobb för unga svenska pojkar o flickor när de tar sabbatsår eller som extra när de studerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in