Citat:
Ursprungligen postat av
tigerpu
Vänd på frågan, varför är det mest utlänningar som jobbar inom äldreomsorgen?
För att dom inte har lyxen att kunna välja bort jobb man inte vill ha till samma grad som en inhemsk
Precis. Många inom hemtjänsten jobbar där för att man är tvungen. Själv jobbade jag där som timanställd i flera år. Som tur är så har och hade jag ett annat jobb också, så jag behövde inte jobba i hemtjänsten heltid. I början sa jag alltid "ja", när de frågade om jag ville jobba, men sedan orkade jag inte längre. Till slut jobbade jag bara 4-5 timmars dagar ett par gånger i veckan. Jobbet var slitigt både psykiskt och fysiskt. Hemsk bråttom hela tiden, så ofta hann man inte ens med lunchen. Jag fick ont lite här och där, troligtvis för att man stressade hela tiden och då också spände musklerna. Det slutade med att jag kände att "nej, jag klarar inte av att gå till jobbet alls" och hittade ett nytt jobb (städjobb, deltid. Jag har också eget företag ett par dagar i veckan.) På mitt städjobb jobbar jag 8-timmarsdagar, men det känns som en 5-timmarsdag på hemtjänst. Det är som semester jämfört med hemtjänst! Och ändå så går jag och rör på mig hela arbetstiden. Sitter alltså inte och latar mig.
Infödda svenskar har svenska som modersmål och då haft lättare att skaffa sig en bra utbildning. De har också sina kontakter, som kan hjälpa dem till bra PRAO-platser under skolåren, och senare till bra arbetsplatser. De har redan från barnsben fått lära sig hur samhället fungerar, hur man pratar med folk för att få de att tycka om en (tex. att få arbetsgivarna tycka om en och anställa en till ett bra jobb. Svenskarna är i allmänhet bra på att pladdra om dittan och dattan och vara "sociala" och det är DET som är viktigt i detta land. Strunt samma hur man sedan sköter själva jobbet). De har i allmänhet ingen orsak att nöja sig med ett jobb inom hemtjänsten. Sedan finns det förstås de, som trivs med det. Oftast är det unga, som fortfarande orkar springa. Och sådana som har jobbat där länge stannar också, ofta bara för att de börjar vara så pass gamla att de har svårt att byta jobb. Förr i tiden var jobbet där mycket lättare och lugnare, inte alls lika stressigt som nu, och då stannade många svenskar kvar, som nu börjar gå i pension.