2024-04-16, 21:28
Medlem
Hur man upplever sin ekonomi är ju väldigt subjektivt. Vissa miljonärer går runt och känner sig fattiga i deras ännu rikare sällskap. Detta medan vissa som har dåligt med pengar ändå kan känna sig tillfreds med livet.

Jag vill ändå tro det flesta i Sverige ändå har helt OK med ekonomin. Har råd med mat, hem och nöjen ibland. Sedan att vissa barn får växa upp med att ha hästar, åka med på familjens båt, ha lantställe, semesterresor varje år utomlands… ja kul för dem. Många föräldrar har kanske inte råd med det, men det finns ju andra billigare nöjen som kan vara lika roliga ändå.

Det jag säger är bara att jag tycker inte att man ska rikta för mycket fokus på att förklara ekonomin. Kör med något lättsamt, och fokusera istället på att påminna om allt roligt man haft tillsammans, och allt roligt man har att se fram emot.
Senast redigerad av KallesKulor 2024-04-16 kl. 21:30.
Citera
2024-04-16, 21:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Vem fan frågar sina föräldrar om deras ekonomi? Är många svenskar så patetiska?

Du tror inte barnen märker att alla föräldrar har olika mycket pengar och undrar hur mycket de har?
Citera
2024-04-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har halvtaskig koll på det hela, hört ena och det andra, men hur duckar du tex Ratsit etc? Från vad jag hört så är det rätt poänglöst med dimridåer om man betalar för informationen och kan få ut vad för slags kungarike i kapital du sitter på.

Skulle väl vara om Mr OMG/Mr X kör skyddade personuppgifter.

Eller så kanske personen i fråga kör en gammal bil utan sätesvärme, sitter i en billig hyresrätt och handlar endast med rabattkuponger?
Citera
2024-04-16, 21:44
Medlem
För små barn ja, för tonåringar nej.
Om en tonåring vill ha en ny mobil och det inte finns ekonomi för det i familjen så kan man ju visa månandens inkomster och utgifter.

Väldigt många unga som har allmänt dålig koll på ekonomi, detta är till stor del föräldrars fel som inte pratar om så fundamentala saker med sina barn så de senare hamnar i skiten istället för att slippa det från början.

Kommer ihåg att min far berättade om ränta, att man inte skulle köpa saker på avbetalning, huslån, lån på skog, lån på bilen, el, ta lån på huset vid en renovering, vad vi fått in när vi avverkat skog osv.
Båda mina föräldrar var väldigt transparenta när det kom till pengar och ekonomi.

Vi hade det absolut inte dåligt ställt ekonomiskt snarare en bit över genomsnittet.
Citera
2024-04-16, 21:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Är det fortfarande skambelagt att vara rik? Låter väldigt konstigt i mina öron.

Däremot är det värre om en rik person bråkar om småpengar eller upplevs som snål jämfört med en person som är fattig.

Som rik behöver man inte spela allan men man ska fan inte upplevas snål.

Jag kan bara dela med mig av vad jag upplevt - själv är jag pank som en kyrkråtta, men jag växte upp i en familj som hade det bra. Så man kan väl säga att jag upplevt alla typer av miljöer och livsstilar.

Generellt så tycker svenskar inte om folk som är utanför boxen. Man ska ha ett heltidsjobb - ett respekterat heltidsjobb. Och man ska jobba tills man spyr. Och om man råkar bli rik så ska man vara tyst om det, annars är du oförskämd! Tysta ner det, lägg locket på, och dö med din hemlighet. Jantelagen 101.

Jag ogillar egentligen personer som är rika som låtsas vara fattiga och går till extrema längder för att dölja sina egendomar - men jag kan ändå förstå och sympatisera med valet de gör, att ha på sig en ansiktsmask. För vi lever i ett land med enorm avundsjuka och arvet från sosse-folkhemmet har sitt avtryck, vilket formar sättet som folk tänker och tycker. Det sagt, jag tror inte jag skulle orka hålla denna fasad uppe, i ett teoretiskt scenario där jag snubblar över pengar. Jag får ta det när den dagen kommer... möjligt att när man är stenrik så förändrar man sina tankar direkt och blir mer försiktig av sig, kan inte relatera eftersom jag aldrig riktigt uppnått detta.
Citera
2024-04-16, 22:15
Medlem
Mina föräldrar var luspanka när jag var liten. Min morsa var hemma med mig och mina bröder och pluggade på deltid. Farsan jobbade som hantverkare under veckan och som städare i veckosluten för att få ihop ekonomin.

På min tid fanns inget facebook och Instagram. Det var inte direkt så att jag såg vad kompisarna från skolan gjorde. Efter sommarlovet brukade vi samlas och berätta vad vi gjort, och då minns jag lite vagt att polarna hade sagt att de var någon vecka ”utomlands”. Konceptet för mig var främmande och inget jag överhuvudtaget reflekterade över mer än en kort stund.

Men jag visste väl att vi hade det dåligt med ekonomin. När vi handlade fotbollsskor så var det alltid billigaste alternativet som vi köpte. Mina kompisar hade alltid de dyrare. Våra cyklar var gamla och slitna. Min morsa köpte kläder på second hand. Osv.

Jag älskade förövrigt min barndom. Jag spelade fotboll hela somrarna, gick ut med mina föräldrar och plockade svamp när tillfälle fanns och båda råkade vara lediga, osv. Man behöver inte ha det dåligt bara för att man är fattig. Snarare så att vi levde ett oerhört rikt socialt liv hemma, och jag önskar verkligen inte att det var ett dugg annorlunda.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2024-04-16 kl. 22:24.
Citera
2024-04-16, 22:15
Ratsit behandlar bara de uppgifter som är offentliga! Av den anledningen har jag aldrig haft en ISK. En ISK är ett konto medan en KF är en försäkring. Avkastningsskatten i en KF dras av själva försäkringsbolaget vilket betyder att transaktionen bara syns mellan försäkringen och själva försäkringsbolaget medan det för ISK går ett informationsflöde mellan banken och skatteverket. Uppgiften blir därför offentlig.

Eftersom en KF är en försäkring så är det ett försäkringsbolag som administrerar den och enligt svensk lag måste en bank och ett försäkringsbolag vara fysiskt separerade från varandra. Det är därför bolag som erbjuder kapitalförsäkringar också sitter på slutna avdelningar, avskilda från resten av bankverksamheten, även om de rent adressmässigt ligger på samma plats. En anställd som jobbar på banken har inte fysisk tillgång till den delen av banken som är ett försäkringsbolag. Det tillför åtminstone lite mer sekretess.

Försäkringsbolagets CRM-verktyg (Customer Relationship Management) når inte heller bankens kundtjänst utan går direkt till Private Banking-avdelningen.

Schweiziska banklagar ger ännu mer skydd än vad som finns i Sverige. Det är ett resultat av att landet ofta erfar vad man kallar för "fishing expeditions" där utländska myndigheter tillämpar förrädiska strategier i syfte att få information om bankens kunder.

Citat:
Har halvtaskig koll på det hela, hört ena och det andra, men hur duckar du tex Ratsit etc? Från vad jag hört så är det rätt poänglöst med dimridåer om man betalar för informationen och kan få ut vad för slags kungarike i kapital du sitter på.
Citera
2024-04-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Mina barn trodde att jag var fattig, ensamstående förälder.

Är det inte bra att barn tror det? Skapar väl sunda värderingar hos ungen?

Motsatsen leder ju nämligen definitivt till vidriga bortskämda ungar!
Citera
2024-04-16, 23:42
Medlem
scoremaxs avatar
Ja om det är på grund av säkerhetsskäl kan man gott göra det.

Jag ljuger aldrig per se, men jag lägger fram det på ett sätt som får det att låta obetydligt.
Citera
2024-04-16, 23:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja om det är på grund av säkerhetsskäl kan man gott göra det.

Jag ljuger aldrig per se, men jag lägger fram det på ett sätt som får det att låta obetydligt.

Vad säger du om du får frågan "är vi rika" utan att ljuga? Går du in på en tiominutersmonolog då om världens historia eller drar du en vals. Har rätt svårt att köpa folk som säger att "de aldrig ljuger" när studier visar att alla ljuger i snitt 2-3 gånger per dag, så om du inte gör det så är det bara att lyfta på hatten för du är i minoritet.

Hur definierar du säkerhetsskäl. Att ducka kriminella, typ?
Citera
2024-04-16, 23:59
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Jag uppfostrade med att "vi har mat på bordet, varmt hemma och pengar till lite extra så vi har så vi klarar oss"

Så här i efterhand kan ja förstå att vi hade en hel del mer än många andra, men samtidigt var vi fattiga bland de rika. Där vi särskilda oss var att mina föräldrar hade FN relativt stor buffert under stor del av min uppväxt.
Citera
2024-04-17, 00:02
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Vad säger du om du får frågan "är vi rika" utan att ljuga? Går du in på en tiominutersmonolog då om världens historia eller drar du en vals. Har rätt svårt att köpa folk som säger att "de aldrig ljuger" när studier visar att alla ljuger i snitt 2-3 gånger per dag, så om du inte gör det så är det bara att lyfta på hatten för du är i minoritet.

Jag säger att vi har det bra, men att många andra är rikare.

Ibland bögar jag till det med att prata om ”prioriteringar” 🤓

Citat:
Hur definierar du säkerhetsskäl. Att ducka kriminella, typ?

Ja i mitt fall exakt faktiskt.
Jag har redan haft problem med den typen av klientel.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-17 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in