Citat:
Ursprungligen postat av
Akrobaten
Är det fortfarande skambelagt att vara rik? Låter väldigt konstigt i mina öron.
Däremot är det värre om en rik person bråkar om småpengar eller upplevs som snål jämfört med en person som är fattig.
Som rik behöver man inte spela allan men man ska fan inte upplevas snål.
Jag kan bara dela med mig av vad jag upplevt - själv är jag pank som en kyrkråtta, men jag växte upp i en familj som hade det bra. Så man kan väl säga att jag upplevt alla typer av miljöer och livsstilar.
Generellt så tycker svenskar inte om folk som är utanför boxen. Man ska ha ett heltidsjobb - ett respekterat heltidsjobb. Och man ska jobba tills man spyr. Och om man råkar bli rik så ska man vara tyst om det, annars är du oförskämd! Tysta ner det, lägg locket på, och dö med din hemlighet. Jantelagen 101.
Jag ogillar egentligen personer som är rika som låtsas vara fattiga och går till extrema längder för att dölja sina egendomar - men jag kan ändå förstå och sympatisera med valet de gör, att ha på sig en ansiktsmask. För vi lever i ett land med enorm avundsjuka och arvet från sosse-folkhemmet har sitt avtryck, vilket formar sättet som folk tänker och tycker. Det sagt, jag tror inte jag skulle orka hålla denna fasad uppe, i ett teoretiskt scenario där jag snubblar över pengar. Jag får ta det när den dagen kommer... möjligt att när man är stenrik så förändrar man sina tankar direkt och blir mer försiktig av sig, kan inte relatera eftersom jag aldrig riktigt uppnått detta.