2024-04-16, 16:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vilken ballistisk robot använde iranierna?

Tre typer användes:

1) Kheibar Shekan, vilket var symboliskt viktigt eftersom detta medeldistansvapen har designats av självaste revolutionsgardet (IRGC).

2) Ghadr-110, som är en spin-off av Shahab-3, men med längre räckvidd och högre precision.

3) Emad, som är en spin-off av Shahab-3, fast med längre räckvidd och högre precision på grund av "MaRV", dvs stridsspetsen kan manövreras en smula i slutfasen.

Iranierna använde INTE Shahab-3 i originalutförande, eftersom detta vapen har usel precision och hade därigenom kunnat orsaka civila skador, vilket Teheran nu ville undvika. De robotar som slog ned på flygbasen var säkerligen av typen Emad.
Senast redigerad av Ken Dryden 2024-04-16 kl. 16:33.
2024-04-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Du åberopar logik. Gör inte det. Här handlar det om judar som försöker försvara sig och då åker alla hjärnceller ut genom fönstret. Ett exempel på det är att mängder av normalt sett civiliserade och välanpassade svenskar plötsligt tjoar och stimmar för att heja på....wait for it...IRAN!

Det är stor humor. Jag vill inte förstöra din nattsömn, men betänk att detta är vanliga svenskar du är omgiven av dagligen. På jobbet, på stan, på ICA...plötsligt är du omgiven av sympatisörer till världens i särklass mest extrema och västfientliga islamiska republik. Varför då, undrar du? Det ska jag tala om. För att de vill förinta Israel. Massor av svenskar tycker att det är både riktigt och humant. Det är ju så synd om palestinierna, de vill bara leva i fred i SITT land liksom...och judarna bara bombar dewm asså, helt oprovocerat..

Ingen tycka reflektera över att det är EXAKT samma araber i Gaza och på Västbanken som i Malmö och Luleå. Som just nu förstör Sverige med en rasande hastighet. Nä då djävlar ska det plötsligt vara hårdare tag mot buset! Trots att Israels territorium "tillhör" dessa araber lika mycket som Sveriges gör det.

Idioter..

Helt rätt och extremt obehagligt att vara omgiven av en massa sympatisörer för Palestina, Hamas och nu Iran också. Dom går ju fiendens ärenden som dom nyttiga idioter dom är.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2024-04-16 kl. 16:47.
2024-04-16, 16:40
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Se där! Jag trodde man använde robotar med något kortare räckvidd faktiskt, men ja Emad är ju rimligt, särskilt om platserna för avlossandet var längre in i Iran.

CEP verkar rimlig utifrån den iranska robotarsenalen i övrigt. Jag har dock inte läst in mig på den aktuella typen.

Det förefaller osannolikt att man skulle sikta mot en badbassäng med rimlig träffprocent dock.
En swimmingpool på 500x500 meter så är det ju möjligt!
2024-04-16, 16:41
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Hahaha Emad
Nej Emad har inte använts..
Vilka har de använt?
2024-04-16, 16:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Israel sköt ner några, fanns nån snutt där den träffades i stratosfären.

Arrow va det som sköts då

https://youtu.be/IMhA43FtPwU
Vackra detonationer! Tror inte Iran hade räknat med att mötas av sån överlägsen LV-teknik!
2024-04-16, 16:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Precis, terrorkramarna här på forumet var ganska så snabba på att skifta fokus efter attacken misslyckades brutalt.
"Det var bara en varning" och "Det var bara ett test" och "De ville inte skada någon" osv. osv.

Allt det här snacket om att Iran bara skickade skräp och inte deras "fräna hypersoniska grejer" som de sparar på kan vi också se hos Rysstrollen i andra trådar.
Det har låtit så i snart 3 år där, de fräna grejerna kommer snart.

Hade Iran fått välja så hade så klart varenda drönare och missil slagit ner.

Exakt som det var under Hitlers sista halvår.
Alla nazister gick ju och väntade på deras " wunderwaffen " som skulle vinna kriget.
2024-04-16, 16:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
En swimmingpool på 500x500 meter så är det ju möjligt!

True...

Det israeliska flygvapnet får helt enkelt börja bygga större simbassänger.

Jag ser också att Saab88 är här nu. Då är den nuvarande Iran-ligan komplett då, med IR5, Bahram och Saab88 som är här för att ge oss en blandning mellan sina egna runkfantasier, gammal hederlig antisemitism och den iranska statspropagandan.

Oh happy days.
2024-04-16, 16:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Jag tycker även att det är dags för Iran att visa upp sitt super avancerade qaher 313 stridsplanet

Så att vi kan se om den är bättre än F-35
Det lär bli svårt att visa upp det flygplanet!
2024-04-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tre typer användes:

1) Kheibar Shekan, vilket var symboliskt viktigt eftersom detta medeldistansvapen har designats av självaste revolutionsgardet (IRGC).

2) Ghadr-110, som är en spin-off av Shahab-3, men med längre räckvidd och högre precision.

3) Emad, som är en spin-off av Shahab-3, fast med längre räckvidd och högre precision på grund av "MaRV", dvs stridsspetsen kan manövreras en smula i slutfasen.

Iranierna använde INTE Shahab-3 i originalutförande, eftersom detta vapen har usel precision och hade därigenom kunnat orsaka civila skador, vilket Teheran nu ville undvika. De robotar som slog ned på flygbasen var säkerligen av typen Emad.

Shahab 3 har om jag minns rätt en CEP på 2500 m

Emad har CEP på 500 meter (andra säger 300m)

Ghadr 110 CEP30-50m* (Andra säger 300m)

Kheibar Shekan CEP lite oklart. Flera källor säger massor med olika saker. Allt från 5m till 800m

*Jag har svårt att tro på 30-50 CEP

Men att de avfyrade 120 st visar att de väldigt osäkra att de skulle träffa.
2024-04-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vackra detonationer! Tror inte Iran hade räknat med att mötas av sån överlägsen LV-teknik!

Nej det tror jag inte, en pool till räddad av Arrow. Precisionen på Arrow är ganska sjuk ändå och lite udda explosion än vad man är van vid
2024-04-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Shahab 3 har om jag minns rätt en CEP på 2500 m

Emad har CEP på 500 meter (andra säger 300m)

Ghadr 110 CEP30-50m* (Andra säger 300m)

Kheibar Shekan CEP lite oklart. Flera källor säger massor med olika saker. Allt från 5m till 800m

*Jag har svårt att tro på 30-50 CEP

Men att de avfyrade 120 st visar att de väldigt osäkra att de skulle träffa.

Lite roligt att Minuteman 3 från 1970 och är en ICBM har en CEP på 150 meter och når 13 000 km, iran ligger hästlängder bakom.

Minuteman har större chans att träffa ayatollans pool
2024-04-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghoko
Jag kan tänka mig på att eller min gissning är att Israel kommer vilja använda Turkisk luftrum. Och be USA att tvinga, Turkarna öppna sitt luftrum för israels flygvapen. (Eller Saudi Luftrum)

Turkar kommer inte böja sig så lätt och kommer förfråga USA vad dem får i gengäld. Typ som Sveriges NATO progress.

Haha du kan inte på allvar tro att Turkiet öppnar luftrum för Israel🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in