2024-04-15, 23:14
Medlem
Tycker väl "bidragsbehovet" skall vara med i denna diskussion. Aktivitetsbidrag och andra typer av bidrag och stöd är för många klubbar något som krävs för att överleva. Inklusive stöd och bidrag till byggandet av fotbollsplaner. Den "svenska modellen" bygger på att alla skall ha tillgång att nyttja det som kommunerna bekostat och därmed blir det ett indirekt krav på klubbarna att alla som vill måste få vara med. Annars gnäller skattebetalarna. Ungdomsfotboll är alltså inte en förberedelse för att nå eliten eller få bra landslag etc. Ungdomsfotboll är en skattefinansierad aktivitet för barn. Det glöms ofta bort.

Sedan går det såklart dela in lag utifrån kvalitet osv, men alla svenska fotbollsklubbar har faktiskt inte sin verksamhet i storstäderna eller har så många spelare att de kan dela upp sig i flera lag på alla åldersnivåer.

(jag förespråkar en viss utslagning, dvs bort med de allra sämsta som får välja något annat - så ovan är mer en förklaring/input än att jag tycker modellen vi har idag är bra)
Citera
2024-04-16, 13:40
Medlem
Tråkigt att du äcklas av en filosofi som med framgång prövats i Belgien och Tyskland. Naturligtvis uppmuntras barnen att försöka vinna sina matcher om det ens behöver uppmuntras. Vad som däremot är tveksamt är turneringar i allt för unga år. Fotbollen har huvudsakligen två syften: Att ha roligt och att fostra bra seniorer.

Det första gör man genom att låta så många som möjligt delta så länge som möjligt. Det andra är svårare. Men fokusering på turneringsvinster i 12-årsåldern är lömsk. Det blir så lätt att tränare formerar laget på vinst kortsiktigt och att allsidigheten får stryka på foten. Absolut ingen kan säga vilken position en 12-14 åring kommer att passa bäst på som senior. Akademilagen klarar sånt här bättre, fostrar spelare mer professionellt men hur många lag har akademier?
Citera
2024-04-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Vad som däremot är tveksamt är turneringar i allt för unga år.

I Sverige får man knappt ha resultatrapportering längre upp till en viss ålder. Exakt hur många turneringar om året de yngsta bör spela, eller exakt när man bör börja med seriespel, bryr jag mig inte så mycket om. Men att få åka på åtminstonne en cup om året borde vara årets höjdpunkt.
Senast redigerad av Flashbackperson 2024-04-17 kl. 21:41.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in