2024-04-16, 13:07
Medlem
Hur kan man gripit alla runt omkring själva mordet men inte själva skytten?
Citera
2024-04-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Förväntar dig verkligen att unga killar/tonåringar bör har konsekvenstänk? Det är precis det som de inte har i hela världen. De tillhör gruppen med lägst konsekvenstänk.

Väldigt märklig grej att klaga på. De ska ha sämst konsekvenstänk, det är då statistiken ser ut och alltid har sett ut.

Du menar att man inte kan kräva av personer i övre tonåren att de ska förstår att det är farligt att skjuta någon?
Citera
2024-04-16, 13:19
Medlem
landbandys avatar
Hur kan GM göra så här mot en 12-årig pojke som kommer var ledsen resten utav sitt liv .

En pojke som tvingas se på, när de dödar hans pappa, och pojken själv, måste ringa 112.

Har de inga känslor i kroppen ?

En 12-årig pojke !!!!
Citera
2024-04-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvergran
Har stått så i Aftonbladet. Han är eftersökt och gömmer sig någonstans.
Tack för informationen
Då är det en tidsfråga innan han grips.
Citera
2024-04-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hur kan GM göra så här mot en 12-årig pojke som kommer var ledsen resten utav sitt liv .

En pojke som tvingas se på, när de dödar hans pappa, och pojken själv, måste ringa 112.

En 12-årig pojke !!!!

Gängen har helt andra prioriteringar. Det gäller att upprätthålla makten över området och demonstrera våldskapital när det behövs för att upprätthålla makten och ”respekten”.
Citera
2024-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Du menar att man inte kan kräva av personer i övre tonåren att de ska förstår att det är farligt att skjuta någon?

Om en tonåring blir arg händer det först och de tänker sen. Så har det alltid varit.
En kriminell tonåring fungerar på exakt samma vis, bara att de har vapen istället.
Citera
2024-04-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Tack för info, har inte riktigt koll på hur den delen fungerar. Straffen har varierat kraftigt mellan olika ärenden jag följt. Jag hoppas gärningsmännen i detta fall får det maximalt möjliga straff för sina brott.

Ja det bör så fall hamna inom dråp och vapenbrott. Så dör tar rätten det brottet med högst straffvärde som blir runt ca 6 år. Med rabatten kommer han ut efter 4 år.

Ni kan också räkna med en mindre bevakad anstalt så det blir en hel del permissioner och tv spel.

Det är inte lätt vara kriminell i Sverige idag
4 år för skjuta en person i ansiktet framför sonen.

Ni som skriker more kan glömma det då förövaren aldrig hade planlagt att mörda. Detta skedde i stundens hetta och det var handgemäng. Att vissa får det till mord är bara löjeväckande.

Frågar ni mig som privat person så tycker jag man tar ut de inblandade i skogen skjuter dem i nacken och låter djuren äta upp deras kroppar.
Jag skulle inte ligga sömnlös av det i vart fall.
Citera
2024-04-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

En 12-årig pojke !!!!

De tänker inte som du gör, de ser sig själva som offer för att de tvingades skjuta pappan. Om de gråter och ber om ursäkt till BOs familj hade jag blivit förvånad, ifall GM mot förmodan gråter är det för att de tycker synd om sig själva, saknar mamma etc.
Citera
2024-04-16, 13:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Tack för info, har inte riktigt koll på hur den delen fungerar. Straffen har varierat kraftigt mellan olika ärenden jag följt. Jag hoppas gärningsmännen i detta fall får det maximalt möjliga straff för sina brott.

Varsågod!
Håller med om det är lite mystiskt med straffmätningen i många mål med skjutningar.
HD har i vart fall slagit fast att straffet för ett mord av ”normalgraden” (alltså utan vare sig förmildrande eller försvårande omständigheter) ska vara 16 år för en vuxen gärningsman. Att Mikael sköts inför sitt barn är försvårande. Likaså att det sköts på allmän plats. Förmildrande skulle eventuellt kunna vara en provokation men det är tveksamt.
En myndig gärningsman riskerar nog 18 år eller livstid om uppsåt kan styrkas.
För minderåriga gäller andra straff som diskuterats ovan.

Blir det istället synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död så är maxstraffet i teorin 14 år men det brukar inte dömas ut mer än 10 år. Återigen för myndig GM.
Citera
2024-04-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvergran
Gängen har helt andra prioriteringar. Det gäller att upprätthålla makten över området och demonstrera våldskapital när det behövs för att upprätthålla makten och ”respekten”.

Ja men man är väl också rädd för personen som kommer fram, Om man drar upp en pistol och kan därmed inte försvara sig med händer och fötter!
Citera
2024-04-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Om en tonåring blir arg händer det först och de tänker sen. Så har det alltid varit.
En kriminell tonåring fungerar på exakt samma vis, bara att de har vapen istället.

Lägg på massa droger i kroppen på det där!
Citera
2024-04-16, 13:57
Medlem
McGorbas avatar
Det jag sitter och funderar över är: varför denna vuxen-kurragömma-lek? Han må kunna gömma sig nu, men det är ju bara en tidsfråga. Hur vanligt är det att någon kommer undan? Det är ju inte som att han kommer kunna att sitta och trycka i en källare tills åtalspreskriptionen gått ut, vad som nu gäller här om han är minderårig.

Vidare tänker jag på 12-åringen som vittne. Har detta diskuterats här inne? Det kommer ju vara hans ord mot flera och de har ju garanterat hunnit koka ihop en version under dessa dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in