2024-04-16, 11:59
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det är ju världens mest avancerade luftförsvar som Iran lyckades penetrera.
Ja med världens största robotattack. Det verkar dessutom som det blev större skador i Iran än i Israel av attacken.
2024-04-16, 12:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ska vi hålla oss till det hade Israel rätt att attackera terroristerna på konsulatet eller vad tycker du?

Återigen, den är inte JAG som tycker det. FN-stadgarna tycker att man inte ska angripa ett konsulat.

Jag har full förståelse för att Israel tyckte de hade rätt att döda 9 iranska officerare om de anser att de ligger bakom attacker i Israel.

Men det kan också vara ett försök att dra in Iran och även USA i konflikten och flytta fokus från Israels misslyckade operation i Gaza som gjort att hela världen hatar dem.
nu hoppas Israel på förståelse i FN och att fokus flyttas till hur dumma Iran är istället.
2024-04-16, 12:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja med världens största robotattack. Det verkar dessutom som det blev större skador i Iran än i Israel av attacken.

Nej det var inte världens största robotattack. Ryssland avfyrade fler robotar 24 februari 2022 tydligen.
Däremot var det världens största drönarattack.
2024-04-16, 12:05
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Nä jag är bara intresserad av objektiva fakta om händelsen. Totalt ointresserad av känsloargument och heja på den ena sidan och muslimer eller judar är dumma osv.

Det är ganska vanligt att personer som är naiva av olika skäl (omognad, autism etc) fastnar i detaljer och regeltolkningar. Det viktigaste är dock utkomsten och vilken sida man vill ska komma ur som vinnare.

Vi har en repressiv islamistisk regim som förtrycker sitt egna folk och använder Israel som den enande externa fienden för att kunna upprätthålla sin maktbas på ena sidan.

På andra sidan har vi ett land som är en demokrati som inte vill leva under ständigt existentiellt hot.

Du kan vara "opartisk" i den konflikten, sure.
2024-04-16, 12:05
Medlem
HomoDeuss avatar
Man bör komma ihåg att kamelryttarna är i ett enormt underläge gentemot Israel och väst, sedan länge. Så väl avseende samhällsbyggnad, humanism som teknologi.

Man har ett fruktansvärt uppdämt behov av någon slags framgång, vilken som helst, att man naturligtvis jublar och slår sig för bröstet bara man träffar något med en slangbella. Och använder slangbelleträffen som bevis för en överdådig makt, när man väl lyckats träffa.

Man behöver ju känna sig stolt naturligtvis.

Iran skulle kunna vara ett enormt framgångsrikt, produktivt och älskat land med alla sina rikedomar och kultur. Synd att man kastar bort allt och tvingar sig själva och sitt folk till så mycket lidande. Allt för en skäggig och våldsam pedofil som påstog sig företräda ett osynligt spöke bland molnen, och en stenålderskultur som lever kvar i en "vi mot dem"-bymentalitet där man ska mäta pitt hela tiden.

Israelerna har kommit lite längre, även om de fortfarande tror på tomten och anser sig vara tomtens folk. Farligt det med, och leder till felbeteenden.

Trist kan man tycka. Men man får inse att vår världs folk befinner sig lite överallt på skalan över samhällsutveckling. Från stenåldersfolk i skynken i djungel, till AI & rymd-samhällen i Cali. Och att kulturerna är därefter.

Bra att tänka på både när man pratar militärt skydd från ökensamhällen, som när man pratar integration.
2024-04-16, 12:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra, välformulerat inlägg på det stora hela. Eftersom jag tror på en hederlig debatt vill jag vara tydlig med att jag inte stödjer Israel, men det retar mig att man inte klarar av att se nyktert på situationen. Irans slagkraft är inte jämförbar med Israels. Eller som i lördags/söndags, när folk satt och postade felaktiga uppgifter och idiotiska fejk-videor med en utomeuropeisk målgrupp. Vad får man ut av det?

Det är så omdömeslöst.

Nej det är ju så det är. Jag hade helst sett att Polen hade slagit tillbaka tyskarna 1939, det finns säkert folk som gärna hade sett att Tyskland vände nederlaget till seger 1945, o.s.v. o.s.v. Det är inte realistiska önskningar och de bör lämnas därhän för att få en objektivt riktig diskussion.

Om diskussionerna som sådana ska byggas på rena fantasier och "min pappa sa att..."-argument, så blir det taffligt, trist och intellektuellt en låg och meningslös diskussion. Dessvärre har många, förmodligen p.g.a. minskande bildning, oerhört svårt att skilja på sina egna önskningar och förhoppningar, och den objektiva verkligheten.

Jag hade helst sett att SD fick 51% av rösterna i nästa riksdagsval, men rimligen och med historiska siffror att hämta, så är det en närmast orimlig önskan. Definitivt inte en önskan att bygga något rimligt resonemang kring i diskussion.
2024-04-16, 12:07
Medlem
Citat:
Nej det var inte världens största robotattack. Ryssland avfyrade fler robotar 24 februari 2022 tydligen.

Det va väl runt 160 st som skickades då
2024-04-16, 12:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Robot och drönarattack då! Hur många robotar avfyrade Ryssland då?
Rent proportionellt med tanke på landyta så lär denna vara mångdubbelt större
2024-04-16, 12:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Det va väl runt 160 st som skickades då

160 ryska robotar skickades iväg den 24 februari, 2022, att jämföra med 150 iranska robotar i tandem med 170 "mördardrönare" nu i förgår.
2024-04-16, 12:11
Medlem
HomoDeuss avatar
Skadorna på Nevatim

https://twitter.com/AnalyticaCamil1/status/1780161617474265149
2024-04-16, 12:13
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ok, upprepar samma inlägg:

USA medger att det var 9 robotar som slog ner.

At least nine Iranian missiles that breached Israel's air defenses struck two of Israel's air bases, but no significant damage was reported, a senior U.S. official told ABC News.

https://abcnews.go.com/International...2?id=108860743

Iran lyckades penetrera världens mest avancerade luftförsvar, som samtidigt hade understöd av USA, England, Frankrike och sätta ner robotar på mål de pekat ut 200 mil bort.

Du länkar till en text som är nästan två dygn gammal. Fem projektiler nådde marken enligt senaste information.

Så du imponeras av att man från 200 mil lyckas få in några slumpträffar på en yta stor som Gamla Stan? Hade man sannolikt klarat redan på 1600-talet om man bara haft tillräckligt med krut för avståndet.
2024-04-16, 12:13
Medlem
ThinkRightlys avatar
Varför skulle Israel vilja vedergälla egentligen?
Det skulle kännas onödigt, eftersom de är jämna nu, eftersom Israel attackerade och sedan attackerade Iran. Båda har attackerat en gång.
Och Irans attack ledde till mycket mindre skada än Israels attack. Så Israel har ändå sista ordet/överhanden/stoltheten/avskräckningsförmågan kvar även om Israel inte skulle vedergälla.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-04-16 kl. 12:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in