2024-04-16, 11:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vad säger FN stadgan om terrorfinansiering och kidnappning av andra länders medborgare i utpressningssyfte?
Iran är uppenbart en gangsterstat och du sitter och tycker att FN stadgan ska tillåta dessa terrormuslimer att skicka hundratals robotar mot Israel som ett svar på 1 Israelisk robot som slog ut ett gäng terrorister.

Nä som jag skrev så är det bara objektiva fakta. Har inget med att göra vad jag tycker.
2024-04-16, 11:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
https://abcnews.go.com/International/live-updates/israel-gaza-hamas-war/minor-damage-reported-at-2-israeli-air-bases-109221472?id=108860743

At least nine, betyder minst 9. Alltså det kan röra sig om fler nedslag. Det partas om att en byggnad i Tel Aviv skadades också på nätet, men har inte hittat någon officiell länk till det.
Tack! Då lär det inte dyka upp några satellitbilder som visar på några större skador av dessa ballistiska robotar.
2024-04-16, 11:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Att iran bara fick igenom 1% säger hur bra försvar Israel har.

Siffran 99 % får du ta med en nypa salt. Det är en sån där propagandasiffra de drar ur en hatt samma natt för att visa hur bra det gick. De har inte suttit och räknat fram den siffran. Men visst är det troligt att Israel sköt ned det mesta och bara en bråkdel passerade.
2024-04-16, 11:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag hoppas på att Israel svarar med en cyberattack. Om man väljer att slå mot andra mål kan de blir dödsoffer, det kan ju också hända att man vill rapportera höga dödsoffer från Irans håll.
Channel 12 reported that the war cabinet had discussed several retaliatory options that would be “painful,” but that would be aimed at avoiding a spiraling escalation.

Some of the options on the table include cyber attacks, according to a Monday report in the Wall Street Journal, along with “targeted attacks on key state-owned sites such as Iranian oil infrastructure.”
https://www.timesofisrael.com/war-cabinet-said-set-on-forceful-response-to-iran-but-one-that-wont-spark-wider-war/

Gärna något humoristisk cyber attack, tycker jag. Det ser ju ut som om Israel har bra möjligheter till detta.
Israel-linked group claims cyberattack that shut down 70% of Iran’s gas stations

The group is believed to be linked to the Israeli Military Intelligence Directorate.

Iran, long sanctioned by the West, faces difficulties in getting up-to-date hardware and software, often relying on Chinese-manufactured electronics or older systems no longer being patched by manufacturers, making them easier for a potential hacker to target. Pirated versions of Windows and other software are common across Iran.
https://www.timesofisrael.com/israel-linked-group-claims-cyberattack-that-shuts-down-70-of-irans-gas-stations/
2024-04-16, 11:52
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Nä jag är objektiv. Hur kan du får det till att jag är på den Islamiska Republikens sida? FN-stadgarna är bara objektiva fakta.

För att du motsätter dig att IDF slår mot ett möte mellan ledarskapen för Islamistiska republikens revolutionära garde och Hizbollah. Först hette det att det var en ambassad, sen ett konsulat. Det är bara spel för galleriet när ni greppar pärlhalsbanden i spelad förfasan.
2024-04-16, 11:53
Medlem
tarek90s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1245178&_sp_pass_consent=true

Fler varningar från Iran!
2024-04-16, 11:53
Avslutad
Inte för att vara så men muslimer har ju kanppast visat sig vara bra i krig direkt. Och teknologin vinner alltid och där ligger väst ljusår före vilket getknullar land som helst.
2024-04-16, 11:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Så Israel tänker svara. Och Iran kommer att svara på svar, utan förvarning denna gång. Israel vill alltså ha krig. Deras offensiva handlingar har hittills skördat betydligt fler och viktigare dödsoffer. Likt omvärlden försöker förklara så är Israel "vinnare" hittills i konflikten. Det verkar inte räcka. Storkrig är förmodligen att vänta.

Politik i Mellanöstern liknar en skolgård i lågstadiet. Man måste svara annars har man skämt ut sig. Svaren behöver inte vara fatala på något sätt, men de måste åtminstone kunna framställas som något sådant. I alla fall inför hemmaopinionen och supporters.

Iran var tvunget att svara på det israeliska angreppet som dödade topparna i det iranska revolutionsgardet på irans konsulat i Damaskus. Teheran hade inte gjort någonting när Donald Trump lät lönnmörda revolutionsgardets ledare, Qassem Soleimani, 2020, vilket ledde till stark inrikespolitisk press mot "de fega" mullorna. Detta kunde inte upprepas och alltså slog man till i förgår.

Israel måste nu svara på något sätt. Vad ska man göra? Om man väljer att slå mot Iran självt (och inte bara mot landets proxies) finns det bara begränsade möjligheter.

Jag tror att det blir svårt för israelerna att använda sitt annars utmärkta flygvapen. Turkiet, Saudiarabien och Jordanien kommer inte att ge tillstånd för överflygning och Israelerna kommer inte att trotsa något sådant.

Ett alternativ är då att flyga runt hela den arabiska halvön med hjälp av de 14 lufttankningsplan som man har till sitt förfogande. Detta kan göras rent teoretiskt, men avstånden blir mycket långa och väldigt få plan kan då användas för en attack.

Ett annat alternativ är att göra anflygningen över Syrien och Irak. Israelerna gör vad de vill inom det syriska luftrummet. I förrgår verkade IAF över Syrien i stor skala, men syrierna förmådde inte göra någonting. Man måste också kränka irakiskt luftrum, men detta tror jag att israelerna är böjda att skita i (till skillnad från Jordanien, Turkiet o Saudi). Problemet är även här avståndet. IAF kommer att komma in över iranskt luftrum i höjd med Irakiska Kurdistan och befinner sig långt från relevanta mål utan möjlighet till lufttankning över operationsområdet. Tankerplanen kommer också att vara sårbara över Irak och Syrien. Syriskt luftvärn kanske inte klarar av att skjuta ned en F-35, men en långsam Boeing 707 eller KC-130 är betydligt lättare att plocka ned. En förlust av dessa resurser skulle kunna leda till en israelisk operativ katastrof.

Vad kan Israel göra om de inte använder flygvapnet. Jo, de kan använda sig av flottans kryssningsrobotar och arméns medeldistansrobotar av Jericho-2-typ i ett synkroniserat angrepp. Om detta är fallet måste israeliska flottans ubåtar befinna sig i slagläge i Arabiska sjön och det tar ett tag för dem att komma dit. Ubåtarna kan kanske vara utrustade och på plats till nästa helg. Kanske ett angrepp kommer då och senast måndag? Man kan också tänka sig ett angrepp med ballistiska missiler i kombination med Delilah (flygvapnets kryssningsrobotar avlossade från positioner över Syrien och eventuellt Irak), men då blir nog effekten mindre och operationen farligare, pga lufttankningen. Ett sådant angrepp skulle dock kunna göras redan i natt.
Senast redigerad av Ken Dryden 2024-04-16 kl. 11:59.
2024-04-16, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1245178&_sp_pass_consent=true

Fler varningar från Iran!

Som att väst bryr sig om vad Getknullaren säger? Israel kommer garanterat slå tillbaka. Och jag hoppas verkligen dom gör det och med ännu mer kraft. Och det roliga är att Israel kommer träffa alla sina mål.

Lika bra dom omvanldar Iran till en grusgrop en gång för alla.
2024-04-16, 11:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är en teknisk omöjlighet på Flashback, eftersom vi har användare som IR5 (väldigt aktiv i just den här tråden) och Bahram, i vars intresse det ligger att underblåsa allehanda fantasiscenarion och rena dumheter som en handfull andra användare utan militär förståelse vräker ur sig.

Diskussionen hänfaller, per automatik, till meningslösa "du sa, han sa, de sa"-argumentering, då målsättningen är att påverka okunniga debattörer i sin egen Israel-fientliga riktning, istället för att diskutera de militära operationerna ur ett nyktert och objektivt perspektiv.

Vi som har viss förståelse för såväl militär teknik som militära organisationer och operativ verklighet förstår mycket enkla och grundläggande fakta kring olika länders militära kapacitet, baserat på vilken teknisk och operativ nivå de besitter. Iran är, generellt sett, på en teknisk nivå som är åratal, till årtionden bakom Israel. De har inte möjlighet att möta Israel i modern strid vare sig på land, på eller under vatten, eller i luften. Det är ett faktum.

Med det sagt, så har Iran satsat på andra kort, där de haft viss framgång och är rätt duktiga. Det handlar om enklare robotsystem, det handlar till viss del om billiga drönarsystem och det handlar om att underblåsa konflikter i andra länder och stödja destabiliserande terrororganisationer. Rent objektivt är jag beredd att säga att Iran är klart kompetenta på dessa områden.

Men...

Det betyder inte att Iran är världens starkaste militärmakt. Det betyder inte att Iran har ett stealth-flygplan som är bättre än allt USA (eller för den delen Israel) har. Det betyder inte att de har hundratusentals högt kvalificerade robotar i bergrum som man aldrig övat med eller ens testat, som kan plockas fram och avlossas i gigantiska robotsvärmar på några timmars förvarning. Det betyder inte att Iran kan lägga 10k sjöminor per dag och vinna mot amerikanska hangarfartygsstridsgrupper med armador av Boghammar-liknande småbåtar.

Ovanstående är sådant som IR5 och Bahram hävdat i diskussioner tidigare, som gör att de inte är möjliga att ta på allvar, ens för någon med mycket grunda och basala militära kunskaper.

Slutsatsen blir, precis som du skriver, att de av politiska och ideologiska/religiösa skäl hatar Israel. De hatar Israel så till den milda grad att hatet mot Israel i allmänhet och judar i synnerhet är viktigare och större för dem än sitt eget folks överlevnad och framgång (därav regimen i Irans misslyckande med i stort sett allting beträffande mänskliga rättigheter och ekonomi, trots att de är en av världens största oljenationer). De kan inte, under några som helst omständigheter, se objektivt på den pågående konflikten och dess militära parametrar, då antisemit-masken genast börjar borra nya hål i hjärnan på dem så fort Israel nämns vid namn.
Bra, välformulerat inlägg på det stora hela. Eftersom jag tror på en hederlig debatt vill jag vara tydlig med att jag inte stödjer Israel, men det retar mig att man inte klarar av att se nyktert på situationen. Irans slagkraft är inte jämförbar med Israels. Eller som i lördags/söndags, när folk satt och postade felaktiga uppgifter och idiotiska fejk-videor med en utomeuropeisk målgrupp. Vad får man ut av det?

Det är så omdömeslöst.
2024-04-16, 11:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Nä som jag skrev så är det bara objektiva fakta. Har inget med att göra vad jag tycker.
Ska vi hålla oss till det hade Israel rätt att attackera terroristerna på konsulatet eller vad tycker du?
2024-04-16, 11:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
För att du motsätter dig att IDF slår mot ett möte mellan ledarskapen för Islamistiska republikens revolutionära garde och Hizbollah. Först hette det att det var en ambassad, sen ett konsulat. Det är bara spel för galleriet när ni greppar pärlhalsbanden i spelad förfasan.

Nä jag är bara intresserad av objektiva fakta om händelsen. Totalt ointresserad av känsloargument och heja på den ena sidan och muslimer eller judar är dumma osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in