2024-04-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag kan inte uttala mig om det då jag inte läst den. Men vad jag kan se i presentationen av boken är det enda faktafelen är att socialtjänsten skulle kidnappa barn och eventuellt kostnaderna som kan variera kraftigt. Dock är LVU väldigt dyrt och det finns folk som blir väldigt rika på de omhändertagna barnen och som har intressen i att ha barn fortsatt omhändertagna, vilket givetvis borde ifrågasättas och kritiseras.

Varför dyker alltid "konspirationsteorier" upp som argument så fort någon kritiserar myndigheters och statens maktmissbruk? Missbruk av LVU ska självklart kunna kritiseras, eftersom det är en kostsam och direkt skadlig vårdform, som absolut inte ska överanvändas i onödan.
Jag kan uttala mig om boken eftersom jag faktiskt har läst den för några månader sedan .
Var ju pga konspirationsteorier Ove flitigt spred på nätet som han blev utslängd ur centerpartiet boken är fylld med detta precis som vad som finns i de sammanhang där ove dyker upp på youtube mm
2024-04-16, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag kan uttala mig om boken eftersom jag faktiskt har läst den för några månader sedan .
Ok så vad exakt är det i boken som inte stämmer då, du som läst den? ska göra det själv vid tillfälle.

Citat:
Var ju pga konspirationsteorier Ove flitigt spred på nätet som han blev utslängd ur centerpartiet boken är fylld med detta precis som vad som finns i de sammanhang där ove dyker upp på youtube mm

Ok men vad har det med bokens innehåll att göra? Nu är det väl boken som diskuteras och inte andra alternativa teorier?

Jag skulle säga att det är ytterst vanligt att politiker som kritiserar LVU och handläggningen runt LVU blir utfrysta och blir kallade för "konspirationsteoritiker" och "desinformatörer" och behöver till slut avgå. Alla skyddar varandra och ingen vill ta ansvar när det brister och blivit fel. Mycket pga att det är just politiker som tar besluten om LVU och de vill ju inte ha fel. Hur skulle det se ut?

Sedan vet jag inte vad Ove Svidén haft för andra teorier som ställt till det för honom i centerpartiet, men att kritisera LVU är en helig ko inom politiken som inte tåls att diskuteras.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-04-16 kl. 10:32.
2024-04-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ok så vad exakt är det i boken som inte stämmer då, du som läst den? ska göra det själv vid tillfälle.

Ok men vad har det med bokens innehåll att göra? Nu är det väl boken som diskuteras och inte andra alternativa teorier?

Jag skulle säga att det är ytterst vanligt att politiker som kritiserar LVU och handläggningen runt LVU blir utfrysta och blir kallade för "konspirationsteoritiker" och "desinformatörer" och behöver till slut avgå. Alla skyddar varandra och ingen vill ta ansvar när det brister och blivit fel. Mycket pga att det är just politiker som tar besluten om LVU och de vill ju inte ha fel. Hur skulle det se ut?

Sedan vet jag inte vad Ove Svidén haft för andra teorier som ställt till det för honom i centerpartiet, men att kritisera LVU är en helig ko inom politiken som inte tåls att diskuteras.
Han pratade om judisk världskonspiration bland annat samt de stora svenska pedofilnät som fick barn genom lvu ..
2024-04-16, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Finns inte så många klipp på youtube. Har bara sett denna:

https://www.youtube.com/watch?v=LZYo5c_SJfY

Och det låter inte som att det inte skulle kunna hända i svenska kommuner.

Det kostar att säga emot narrativet och det är inte bara Ove som fått gå. Det händer i stort sett varje politiker som ifrågasätter LVU och handläggningen.

Här ju ett ypperligt bra exempel på vad som händer när man i egenskap av politiker börjar ifrågasätta tjänstemännen och kompisarna i socialnämnden.

https://kuriren.nu/nyheter/gallivare/artikel/de-befarar-kollaps-av-rattssamhallet-jag-kommer-aldrig-att-svika-barnen/joo92dqj
2024-04-16, 11:17
Medlem
Citat:
Finns inte så många klipp på youtube. Har bara sett denna:

https://www.youtube.com/watch?v=LZYo5c_SJfY

Och det låter inte som att det inte skulle kunna hända i svenska kommuner.

Det kostar att säga emot narrativet och det är inte bara Ove som fått gå. Det händer i stort sett varje politiker som ifrågasätter LVU och handläggningen.

Här ju ett ypperligt bra exempel på vad som händer när man i egenskap av politiker börjar ifrågasätta tjänstemännen och kompisarna i socialnämnden.

https://kuriren.nu/nyheter/gallivare/artikel/de-befarar-kollaps-av-rattssamhallet-jag-kommer-aldrig-att-svika-barnen/joo92dqj
Fanns massor förut innan han avled kanske plockats bort , bland annat med en kvinna som hamnade på lpt och som räknades som en som spred quanon i sverige .
2024-04-16, 11:21
Medlem
Evighetslive med J*ssica som så amerikan hon påstår sig vara inte vet att pray inte är samma sak som prey
2024-04-16, 14:58
Medlem
Citat:
Att förbjuda vissa åsikter enligt ditt förslag är den värsta sortens diktatur per definition.

Precis.

Vem ska avgöra vad som är "falsarier" och "konspirationsteorier" och förbjudna åsikter som inte får spridas?

Du låter faktaresostent. Konspirationsteorier är just det, falsarier och osanningar.

Att rikta kritik mot LVU behöver inte vara vare sig "falsarier" eller "konspirationsterorier". I en demokrati har alla rätt till sina åsikter även om de inte uppskattas av alla.

Det har jag inte heller sagt. Det jag sagt är att ett gäng på TikTok sprider lögner om sitt föräldraskap och socialtjänsten.

Jag menar att det är en samhällsfara att utan motbevis få sitta och ljuga för kreti och pleti. Om inte soc kan göra sitt jobb så hotas barns liv, trygghet och säkerhet.

En av anledningarna till mördandet av judar i ww2 var…konspirationsteorier. De lever vidare idag bl.a. genom vissa av som som anser sig ha fått sina barn ”kidnappade” av soc. Två svenskar sköts ihjäl i Bryssel för att de var svenskar. Vad tror du gärningsmannen hade för bild av Sverige? Just det. Konspirationsteoretikernas.
2024-04-16, 15:13
Avslutad
MammaEmma har klargjort att samarbetet med Malin upphört. De ville inte lika och drog åt olika håll.
2024-04-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
MammaEmma har klargjort att samarbetet med Malin upphört. De ville inte lika och drog åt olika håll.
Ja , nu har E klargjort detta , ingen kan jobba med M
2024-04-16, 15:36
Avslutad
Marlene har sagt till Brasilien att sluta skicka hit bananer pga Sveriges beteende. Så nu får vi klara oss på bara potatis för det är det enda vi har utan hjälp från andra länder enligt henne.

Mamma Emma är förresten skrämmande lik Magdalena Andersson.

Marlenes söön kunde tala flera språk riktigt bra.
4 år gammal.
Men nu är han stum.
Senast redigerad av Lailatjej 2024-04-16 kl. 16:06.
2024-04-16, 16:17
Medlem
J*ssica är arg för att läkare inte gör vårdplan vid lvu , hon vill att socionomer ska hjälpa familjer i hemmet och byta blöjor .
Hon ropar efter tiktok AI att hindra kommentarer.
Hennes dom skulle vara intressant hon har påstått att barnen togs för att pappan var våldsam mot henne nu säger hon att hon varit på utredningshem
2024-04-16, 17:40
Medlem
nu sitter Fia o Sulle o suger i sig när ett barn går in i liven....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in