2024-04-16, 09:37
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Jag är en medlem på ett forum och jag försöker diskuterar med hjälp av andra. Källorna kan jag ifrågasätta ändå eftersom jag är säker på att våra makthavare vill att vi ska tro att Israel är stor och stark. Vi sparar säkert pengar för att köpa massa prylar från USA. Affärerna äventyras om folket vet att systemen inte fungerar. Lär inte funka mot Ryssland heller.

Jag förstår att det är bättre att inte ha några källor som kan ifrågasättas. Då kan man ju spekulera helt frikopplat från verkligheten. Starkt att du står för det.
2024-04-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jag förstår att det är bättre att inte ha några källor som kan ifrågasättas. Då kan man ju spekulera helt frikopplat från verkligheten. Starkt att du står för det.
Ja, man får spekulera. Men jag tycker att många i tråden underskattar Iran och deras kompetens. Ärligt talat måste jag erkänna att jag tror att efter den här operationen kommer många länder vara intresserade av att köpa iranska vapensystem.
2024-04-16, 09:44
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ja, man får spekulera. Men jag tycker att många i tråden underskattar Iran och deras kompetens. Ärligt talat måste jag erkänna att jag tror att efter den här operationen kommer många länder vara intresserade av att köpa iranska vapensystem.

Du tänker att man resonerar som du, avsaknaden av bevis för att attacken gjorde skada innebär bevis för att attacken gjorde skada?

Det låter som lite svajigt underlag för att göra investeringar i miljardklassen, men men...
2024-04-16, 09:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Knepigt när en del debattörer är starkt patriotiska och partiska och tror en massa saker. Låt oss i stället vara realistiska. Det är nog fel att säga att Iran vore som en fluga man smäller så där utan vidare, men deras kapacitet är begränsad. De kommer att få hushålla vid en slagväxling med Israel. Lägg till det en del frågetecken kring radar, luftvärn, m.m.
2024-04-16, 09:47
Medlem
Citat:

Deras anfall är ungefär som en utvecklingsstörd lyckades knyta skorna första gången och klappar händerna åt sig själv, och du är hans utvecklingsstörda vän som sitter bredvid och är jätteimponerad.

Hade det varit ett lyckat anfall så hade det stått i tidningar och skador hade visats av Iran själva inte minst, lyckas dom sälja en robot på rea till Nordkorea så har dom tur
2024-04-16, 09:48
Medlem
tenebriss avatar
Intressant också att se om iranier vill dö för mullorna i anfallsstrid. Tvek från min sida
2024-04-16, 09:51
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
De har uppnått sina mål. De har svarat i proportion till Israels attack. Folk som hävdar att detta var ett fiasko är bara okunniga. Iran har kontrollerat utgången med träffar mot militära mål.
Fiaskot är på Israels och USA:s luftförsvar. De har inte kunnat avvärja en enkel attack på ett längre avstånd med förvarningar.

Det är fullständigt obegripligt att ni inte ser komedin i det här.
Sedan behöver man vara seriös och uppriktig i en diskussion för att kunna höja nivån. Ni vill inte att Iran ska vinna något, ok. Men det är en åsikt och inställning som inte har med attacken att göra.
Det är nog så att Israel har bättre grejor än Iran.
2024-04-16, 09:59
Medlem
Citat:
Folk som säger att 99% blev nedskjutna vet uppenbarligen inte vad de pratar om! Aftonbladet skriver sånt, jepp. Men det är en sanning med modifikation. Iran matade Israels luftvärn med mindre mål. I slutet landade vilka robotar som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Har du någon källa där Iran gör en BDA och då menar jag inte propagandan där de säger saker. Har du bilder, analyser. Det enda vi har är IDF utalande plus am källor. Men inga bilder från basen eller andra mål.
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Radar cross section, du tror väl inte man ser insekter på radarskärmen? om du nu tänker så intelligent så ska du veta att SU-57 är 0,5m2 stor på radar cross section, då skulle hela skärmen bli vit
Tänk lite.

En enorm fördel Iran har, det är att man kan tillverka tusentals med superbilliga s.k. mopeddrönare.
Kostnaden för varje luftvärn-raket till att skjuta ner dessa är minst 10 gånger priset för drönaren.
Israel kommer inte ha en chans värja sig mot ett massanfall med några tusen sådana drönare!
2024-04-16, 10:01
Medlem
Enligt IDF träffade 4 robotar basen. Skadorna var små

"He said four missiles struck the base: One near a runway, two in open areas, and one near a building that was under construction, causing slight damage to it."

"All these impacts will be fixed in the coming days. This base functions around the clock, it functioned during Operation Iron Shield, and, even today, planes took off from this base to defend the skies of the State of Israel,” Hagari said"

De länder som sköt ner drönare och kryssningsrobotar var Israel, USA, Storbritanien, Frankrike, Jordanien och andra. Ingen av dem nådde Israeliskt luftrum.

https://www.timesofisrael.com/idf-chief-visits-airbase-hit-in-iranian-attack-says-it-will-be-met-with-a-response/
2024-04-16, 10:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Ska tillägga att jag är imponerad på sätt och vis av den iranska attacken och att jag tycker att den var hyfsat proportionerlig, men jag har fortfarande svårt att se hur Iran skulle kunna genomföra nåt mer omfattande som svar när Israel slår till. Misstänker även att Iran är tämligen försvarslöst vid ett israeliskt motangrepp.
2024-04-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En enorm fördel Iran har, det är att man kan tillverka tusentals med superbilliga s.k. mopeddrönare.
Kostnaden för varje luftvärn-raket till att skjuta ner dessa är minst 10 gånger priset för drönaren.
Israel kommer inte ha en chans värja sig mot ett massanfall med några tusen sådana drönare!

Ja men dessa moppedrönarna kan skjutas med billigare vapen. Just nu testar Israel ett laservapen och då talar vi om 2-10 dollar per avfyrning.
2024-04-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag känner till den iranska doktrinen. Svarar Israel, kommer Iran att attackera på ett sätt så att utgången får förödande konsekvenser för Israel.

Israel kommer att förlora sitt anseende... den myt de har byggt upp om sig själva och det kommer skada Israel mest

Den som förlorat sitt anseende är du och Iran.
Ni blev totalt bortgjorda nu. 99% av det ni skickade blev enkelt bortplockat. Så värdelösa är ni.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in