Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Antar det redan har spekulerats en hel del i tråden ang Irans hot om "vapen som ännu inte använts".
Vad tror ni det för wunderwaffe Iran talar om?
Putin hotade ju Ukraina och omvärlden med hypersoniska robotar, som enligt honom var helt ostoppbara. Men när robotarna väl dök upp ovanför Kiev fick världen en aha-upplevelse när de gamla Patriot-systemen från 90-talet kunde skjuta ner robotarna utan problem.
Kommer Irans hemliga vapen lyckas bättre?
Jag håller med. De vapen som jag tror att Iran antyder att de ska använda är nog två "hypersoniska" projekt som landet arbetat med:
1) Fattah-1 - en hypersonisk ballistisk robot, med en räckvidd på 1400 km, en maxhastighet på Mach 13 och en stridsspets om 350 kg (allt på pappret).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fattah-1_(missile)
2) Fattah 2 - en hypersonisk glidfarkost (HGV), med en räckvidd på 15-1800 km, en maxhastighet på Mach 15 och en stridsspets om ett par hundra kg (på pappret).
Iran, liksom Kina, befinner sig inom "russosfären" vad gäller militärteknologi och doktrin. I den propagandakontext som utgår från "russosfären" utgör "hypersoniska vapen" ett trollspö eller krigets heliga Graal, som löser alla problem. På västsidan kan man nog säga att beteckningen "stealth" delvis har fungerat på ett liknande sätt.
Jag tror inte att Fattah-2 kommer att fungera. Om det israeliska luftförsvaret är på tårna bör deras Arrow kunna plocka ned Fattah-1 (Iranierna disponerar väl ett tiotal). För att "få igenom" denna robot bör dessutom ett överbelastningsangrepp ske i form av ett "strike package" med allehanda andra vapensystem som skickas iväg i mängd (dvs drönare, andra ballistiska robotar, etc). Det skulle då handla om ett angrepp i paritet med vad som hände i förrgår. Klarar iranierna något sådant? Vem vet.