2024-04-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
1. Låt valpen sova i ett begränsat utrymme där den inte kan kissa utan att kissa i sin sovplats, tex i spjälsäng.
2. Ha valpen kopplad inomhus under all dess vakna tid.
3. Fya aldrig valpen när den börjar kissa. Lyft bara upp den och bär ut. Bli bättre på att se valpens signaler.
4. Gå alltid till samma plats för att kissa och bajsa.
5. Säg "kissa" varje gång valpen kissar. Säg "bajsa" när den bajsar. Beröm när den gör ifrån sig ute, men ge inte godis. Detta kommer att hjälpa dig efter 1-2 veckor då valpen kissar och bajsar på kommando.
6. Har du inte betingat ett ord som beröm än, så gör detta!

Viktigast är att ha valpen kopplad och hos dig 24/7.

Gör du detta till 100% är valpen rumsren om högst 14 dagar.

Det är väl ändå inte ok att ha valpen kopplad under hela dess vakna tid? Menar då enligt Jordbruksverket och dyl. Vill minnas att de ska ha viss rörelsefrihet…
Citera
2024-04-14, 15:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är väl ändå inte ok att ha valpen kopplad under hela dess vakna tid? Menar då enligt Jordbruksverket och dyl. Vill minnas att de ska ha viss rörelsefrihet…
Jo det är helt ok.
Citera
2024-04-15, 20:11
Medlem
Citat:
Jo det är helt ok.

Nej. Det är absolut inte ok att ha valpen kopplad inomhus.
Citera
2024-04-15, 20:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wife76
Nej. Det är absolut inte ok att ha valpen kopplad inomhus.
Inte ok enligt vem?

Jo, det finns inget regelverk som säger att du inte får ha valpen i koppel, varken inomhus eller utomhus. Du får inte ha den i bur däremot, eller en för begränsad yta.

Snarare är det mycket vettigt att ha valpen hos sig för många fler uppfostringssyften än enbart att få den rumsren. Det enda som kan tala emot är att det kräver massor av engagemang, om nu ägaren är av det latare slaget.
Citera
2024-04-15, 20:42
Medlem
Citat:
Inte ok enligt vem?

Jo, det finns inget regelverk som säger att du inte får ha valpen i koppel, varken inomhus eller utomhus. Du får inte ha den i bur däremot, eller en för begränsad yta.

Snarare är det mycket vettigt att ha valpen hos sig för många fler uppfostringssyften än enbart att få den rumsren. Det enda som kan tala emot är att det kräver massor av engagemang, om nu ägaren är av det latare slaget.

Googla kopplad hund inomhus så får du se. Det gäller inte bara reglerna som finns utan rent folkvett att man inte har en hund speciellt inte en valp kopplad inomhus.
Citera
2024-04-15, 20:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Googla kopplad hund inomhus så får du se. Det gäller inte bara reglerna som finns utan rent folkvett att man inte har en hund speciellt inte en valp kopplad inomhus.
Lägg ned! "Googla!" är kanske en källhänvisning på familjeliv.se, men inte på Flashback.

"Rent folkvett" minsann. Du kan istället bara erkänna att du hade fel.

Edit;

Snäll som jag är, så googlade jag faktiskt. Första träffen;

"Välj ett läderkoppel eller ett koppel i textil och som är cirka 1,5 meter långt. Precis som med halsband och sele kan du låta valpen vänja sig inomhus där den inte störs av annat. Lägg lite godis på golvet eller håll en bit i handen som kan locka valpen att följa dig."

https://www.skk.se/sv/hundagande/kopa-hund/valp-unghund/ga-fint-i-koppel/

För att inte vara för dryg, så ska jag hjälpa dig att förstå tankefelet du gör:
Du läser antagligen att jag skulle ha skrivit "binda upp", men jag skrev "koppla".
Senast redigerad av LadySweden 2024-04-15 kl. 21:22.
Citera
2024-04-15, 20:51
Medlem
Citat:
Lägg ned! "Googla!" är kanske en källhänvisning på familjeliv.se, men inte på Flashback.

Aha, inte direkt oväntad reaktion. Man har inte mer rätt för att man härjar. Härja på du. Idioti att ha en valp kopplad inomhus.
Citera
2024-04-15, 20:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Aha, inte direkt oväntad reaktion. Man har inte mer rätt för att man härjar. Härja på du. Idioti att ha en valp kopplad inomhus.
Jag uppdaterade mitt inlägg.

Du är fullständigt ute och cyklar. Tur för dig att jag tillhör de snällare typerna på Flashback.
Citera
2024-04-15, 21:11
Medlem
Citat:

Edit;

Snäll som jag är, så googlade jag faktiskt. Första träffen;

"Välj ett läderkoppel eller ett koppel i textil och som är cirka 1,5 meter långt. Precis som med halsband och sele kan du låta valpen vänja sig inomhus där den inte störs av annat. Lägg lite godis på golvet eller håll en bit i handen som kan locka valpen att följa dig."

https://www.skk.se/sv/hundagande/kopa-hund/valp-unghund/ga-fint-i-koppel/

För att inte vara för drygt, så ska jag hjälpa dig att förstå tankefelet du gör:
Du läser antagligen att jag skulle ha skrivit "binda upp", men jag skrev "koppla".

Ditt citat handlar ju om koppelträning. För att förtydliga: Att lära hunden gå i koppel. 😂
Citera
2024-04-15, 21:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ditt citat handlar ju om koppelträning. För att förtydliga: Att lära hunden gå i koppel. 😂
Duktigt av dig

Det är alltså, för att förtydliga, din "källhänvisning". Inte min.

Du anser att man inte bör ha valpar kopplade inomhus. Det är inte en speciellt intressant upplysning, men då vet vi.
Senast redigerad av LadySweden 2024-04-15 kl. 21:23.
Citera
2024-04-15, 22:07
Medlem
Klart man inte har en valp kopplad inomhus.
Citera
2024-04-16, 06:48
Medlem
Citat:
Duktigt av dig

Det är alltså, för att förtydliga, din "källhänvisning". Inte min.

Du anser att man inte bör ha valpar kopplade inomhus. Det är inte en speciellt intressant upplysning, men då vet vi.

https://www.skk.se/sv/hundagande/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

Det är som vi konstaterat inte tillåtet att stänga in hunden i en bur, och det är inte heller tillåtet att hålla hunden kopplad inomhus.

Samma sida du själv länkat till.

Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in