2024-04-11, 11:47
Medlem
Om valpen inte alls är rumsren vid 5 mån trots träning och möjlighet att göra sina behov ute har det rent kroppsliga orsaker, dvs hunden är ej färdigvuxen i den delen av kroppen. Det är inte alls ovanligt. Det finns absolut inget sätt att påskynda. Din valp är inte fysiskt förmögen att hålla sig. Ha tålamod.

Skippa tillsägningen, det är inte så att en hund vill kissa inomhus. Beröm däremot när den kissar utomhus. Belöna med lek och skoj.
Citera
2024-04-11, 13:41
Medlem
Beröm den när den uträttar behov ute, ignorera det inne.
Citera
2024-04-11, 16:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?
1. Låt valpen sova i ett begränsat utrymme där den inte kan kissa utan att kissa i sin sovplats, tex i spjälsäng.
2. Ha valpen kopplad inomhus under all dess vakna tid.
3. Fya aldrig valpen när den börjar kissa. Lyft bara upp den och bär ut. Bli bättre på att se valpens signaler.
4. Gå alltid till samma plats för att kissa och bajsa.
5. Säg "kissa" varje gång valpen kissar. Säg "bajsa" när den bajsar. Beröm när den gör ifrån sig ute, men ge inte godis. Detta kommer att hjälpa dig efter 1-2 veckor då valpen kissar och bajsar på kommando.
6. Har du inte betingat ett ord som beröm än, så gör detta!

Viktigast är att ha valpen kopplad och hos dig 24/7.

Gör du detta till 100% är valpen rumsren om högst 14 dagar.
Citera
2024-04-11, 16:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leanderine
Om valpen inte alls är rumsren vid 5 mån trots träning och möjlighet att göra sina behov ute har det rent kroppsliga orsaker, dvs hunden är ej färdigvuxen i den delen av kroppen. Det är inte alls ovanligt. Det finns absolut inget sätt att påskynda. Din valp är inte fysiskt förmögen att hålla sig. Ha tålamod.

Skippa tillsägningen, det är inte så att en hund vill kissa inomhus. Beröm däremot när den kissar utomhus. Belöna med lek och skoj.
Min nuvarande valp håller sig hela natten. Han är 3 månader.
Citera
2024-04-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Min nuvarande valp håller sig hela natten. Han är 3 månader.

Ja. Det gjorde min senaste valp också. Men alla valpar är inte skapta lika. Det kan ta längre tid och fortfarande vara helt normalt.
Citera
2024-04-11, 19:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leanderine
Ja. Det gjorde min senaste valp också. Men alla valpar är inte skapta lika. Det kan ta längre tid och fortfarande vara helt normalt.
Borträknat "stress/upphetsning - skvätt" så ska en valp vara rumsren vid 4 månader om pottränad rätt och om det inte är något fysiskt fel.
Citera
2024-04-11, 19:26
Medlem
zombie-nations avatar
Är det en liten ras skulle jag testa med låda vid ytterdörren med något som känns naturligt i, inte papper. Sedan många rastningar så att hunden föredrar naturligt material att kissa på ute. Om det funkar har man sedan en hund som man antingen rastar när den närmar sig lådan, eller som kan gå på låda.
Citera
2024-04-11, 19:38
Medlem
LadySwedens avatar
Att göra ifrån sig när man är nödig är självbelönande, som det kallas. Dvs det känns skönt och som en lättnad.

Därför kommer valpen att fortsätta kissa och bajsa där den kissar och bajsar, och just därför är det av yttersta vikt att alltid lyfta ut valpen för att göra dens behov.
Citera
2024-04-11, 19:55
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Ett tips är att lägga tidningarna som den ska kissa nära dörren där ni går ut och inte sprida ut dem överallt eller i olika rum.

Nej, aldrig uppmuntra till kiss inomhus.
Citera
2024-04-11, 22:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Vår Schäferflicka blev rumsren på nolltid. Först sov min hustru bredvid henne på golvet, sedan bar hon henne till tidningarna innnanför dörren. Sedan fattade den lilla söta hunden att nyckeln till att skita eller pissa var dörren, och senare utanför. Jag lärde henne senare att pissa och skita på kommando, utanför tomten på en värdelös bit mark där avloppsanläggningen låg. Mycket vackert lärt. Mycket vackert måste jag säga. Hon satt sig och sket, vände sig om och skrynklade på nosen, sparkade med baktassarna något, var synnerligen noga med att aldrig någonsin trampa i sin egen skit, som vore det en trampmina.

Innan fick jag köra över hennes skitkorvar med gräsklipparen, något som var inte helt trevligt, men kanske bra för gräsmattan.

Grannhyndan ville också skita på vår gräsmatta, men icke sin egen, men den saken satt jag stopp för, med hat från grannen som tyckte att jag var ogin, stygg och elak.

Det var så vackert, när jag kunde säga till min Schäfertik: Gå och pissa eller skit med dig ! så gjorde hon just detta, och på rätt ställe dessutom. Hon förstod många ord. Ordet "kom" eller "komma" var särskilt betydelsefullt och då blev hon agiterad, för det kunde betyda att en främmande människa anlände, med ihållande skall som följd. Inte aggresivt, men varnande.

Brevbäraren dog nästan av hjärtslag när hon reste sig på bakbenen och satte klorna i hans nedvevade sidoruta, stack in huvudet när han svängde in på garageinfarten. Hon ville bara veta vem han var och lukta på honom, för att se, eller känna om han var farlig, haha.

Han blev inte biten alls. Han vevade upp rutan som en giljotin, men underifrån, tills jag gick ut och lugnade ned hunden, så att hon förstod att det var ingen fara. Efteråt skulle han kunnat gått ut och klappat hunden, tryckt sin näsa mot hennes fuktiga nos när jag stod intill, och efter ett antal möten, för alltid.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-11 kl. 22:55.
Citera
2024-04-12, 03:24
Medlem
Pungsvings avatar
Med förståelse och tålamod. Har du inte det så sälj hunden. Köp en plastfisk och häng den på väggen.
Citera
2024-04-13, 21:31
Medlem
Deimos01s avatar
Skäll inte på valpen, det skapar bara osäkerhet och gör valpen orolig, då är det större risk att den gör sina behov inomhus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in