2024-04-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Precis som du säger har dom kapaciteten att hantera flera antagonister samtidigt. Det jag syftade på rent specifikt var att Israel nu har en chans att dra sig ur Gaza och ändå behålla ansiktet, dels i inrikespolitiken men främst utrikespolitiskt.

Jag anade det.

En attack mot mulla-regimen är ju samtidigt en attack mot Hamas och Hizbollah .. bara inte i Gaza eller Libanon.
Många huvuden på samma orm.
2024-04-15, 21:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Det samma skrev ”DumDryg”, men det är rätt och slätt barnsligt att tro något sådant.

Visst, det kan ju bli ganska hett mellan Israel och Iran.

Bibbi är ju beroende av stöd från några riktiga tokskallar för att sitta tryggt på stolen sin.
Och Bibbi är gammal och vill inte spendera sina sista dagar i fängelse så han är nog beredd att gå ganska långt för att sitta säkert.

Men att Kina, Indien och Ryssland (&#128514 skulle riskera världskrig pga Iran?
Aldrig!

Just så.

Den här tråden har helt spårat ur, med ett gäng Call of Duty-idioter som sitter och spånar på den ena operativa fantasiplanen efter den andra, ivrigt underblåsta av den iranska regimens trogne lakej IR5, som för övrigt är känd som den störste idiot som någonsin skrivit i Vapen & Militär-forumet (där det alltså sitter folk som kan en del om militära ting och ingen litar på hans dravel, som dumskallarna här tycks göra).

Vi är nu nere på just precis den nivån IR5 älskar, där man tror att u-landet Iran har susningen av en chans mot IDF för att "de har tuffare soldater", där man tror att u-landet Iran har hemliga wunderwaffe i bergrum och tunnelsystem som USA och Israel inte känner till, där man tror att Iran kan besegra ett land som de inte ens kan ta sig till med marktrupp och där deras flygvapen är så föråldrat att deras bästa jaktflygplan knappt mäter sig med utbildningsflygplanen Israel använder.

Det är som en dålig komedifilm.
2024-04-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Var läste du det? Nyfiken. Pentagon slipper nog gissa när det gäller Israel, vettu.
Nu hittar jag inte det tyvärr, kan ha läst fel.

”#BREAKING US and Western officials anticipate that Israel will quickly respond to Iran’s attacks as soon as TODAY, WSJ reports”

Va bara en tweet utan någon vidare källa. Pudlar.
Senast redigerad av aboutblanci 2024-04-15 kl. 22:01.
2024-04-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Spelar ingen roll men ditt inlägg var det bästa i tråden. Frågan är vad som uppfattas av vem/vilka.

Om Israel gör ett misstag nu kommer också många som "ser misslyckande" se "andra saker".

Israel har inte den förmågan att utstå allvarliga attacker. Så det rekommenderas starkt att inte peppra Israel. Jag vet hur Iran denna gång kommer att agera. Det kommer bli brutalt.

Det återstår att se. Iran leker med elden, de är de som kommer gå förlorande ur denna strid oavsett. Väljer de att utföra en "brutal" attack, så kommer ett svar från USA mfl att komma.

Ingen bryr sig om vad den muslimska världen tycker, det är den västerländska världen som spelar roll speciellt om man bor i Sverige. Muslimska världen tycker alltid att den västerländska världen är ett misslyckande, här kör ju kvinnor bilar samt att homosexuella kan yttra sig fritt.

Dessutom visar det sig nu att även Hamas etc hånar Iran för attacken. Vilken lyckad attack av Iran! Haha!
Senast redigerad av loverboy69 2024-04-15 kl. 22:11.
2024-04-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Att staten Libanon blivit attackerad av Israel ligger närmare sanningen än att Iran attackerade Israel.

Eftersom Iran bara inriktade sig på militära mål kan man hävda att Iran försvarade sig mot Netanyahus lakejer.

Israel går ju mot civila mål.
Tragiskt att du visar hur okunnig du är. Attackerade Israel Staten Libanon?
2024-04-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Sen tror jag med handen på hjärtat att israeliska trupper, som består av flummiga flickor och pojkar, inte hade klarat av ett markkrig mano a mano mot iran. Där är iran mycket mer starka.

Därför tror jag israel kommer köra på nån form av distans-konfrontation. Cyber eller drönar/missil attack. Eventuellt något terror attentat för att splittra iran

Det räcker väl med att titta på en karta för att gissa att ett krig på marken inte är nära förestående?? Men det måste vara för att Israel är svaga
2024-04-15, 22:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Nu hittar jag inte det tyvärr, kan ha läst fel.
Lugnt. Det finns säkert ute på nätet nånstans, med nån som hänvisar till "källor i Pentagon", och sånt. Det myllrar alltid av overifierade uppgifter i såna här lägen, så inga konstigheter.

Edit: Sett ditt tillägg.
2024-04-15, 22:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Tippar att kalaset börjar strax efter midnatt
Vad kommer den förmodade insatsen från Israel bestå av? Missiler? Flyg? Vilka mål i Iran kan de tänka bearbeta och hur omfattande?

Sen kommer Iran svara mångdubbelt, det har de ju redan sagt att de ska göra. Men hur stort lager med missiler och robotar har de egentligen? Eller kan de tänkas ha någon överraskning i bakfickan, som tex atomvapen?
2024-04-15, 22:05
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoDenGalne
Glöm inte att de behöver usa för en fullskalig attack mot iran, då behövs det lite iscensatta iranska terrordåd mot usa baser och konsulat. Det där är de bra på, och usa kommer inte kunna säga nej även om de fattar grejen, för israel har dem by the balls.

Så ja, tyvärr tror jag israel har planerat det här länge. Det där med gaza, med libanon o syrien osv allt det är för att trigga ett svar från Iran så man kan gå helt bananas.

Nu är frågan bara om iran kommer stå helt ensamma i detta eller om de också fattat detta långt innan och hunnit säkra en potentiell allians med ryssland, turkiet, pakistan och andra länder om det värsta skulle hända

Om de inte allierat sig och fått garantier är de rätt körda, inte pga israel utan pga att om usa lägger sig i, alla andra kommer lägga sig i också precis som i irak. Då blir det svårt

Något säger mig att israel redan känt pulsen på irans alliansförmåga och iom detta beslut att "hämnas" har de också bedömt att de kommer stå rätt ensamma och att det är fritt fram att utplåna iran.

Sjuk värld vi lever i idag

Ryssland? Upptagna
Turkiet? NATO-medlem!
Pakistan? Långtbortistan...

Ingen står på Irans sida eftersom ingen vill vara med en förlorare.
2024-04-15, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad kommer den förmodade insatsen från Israel bestå av? Missiler? Flyg? Vilka mål i Iran kan de tänka bearbeta och hur omfattande?

Sen kommer Iran svara mångdubbelt, det har de ju redan sagt att de ska göra. Men hur stort lager med missiler och robotar har de egentligen? Eller kan de tänkas ha någon överraskning i bakfickan, som tex atomvapen?
Enligt experter på Al Jazeera kommer det bli flygräder mot speciella mål.
2024-04-15, 22:07
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du är sjuk. Varför vilseleder du människor på nätet?
Nej, Israel har inte sådana förmågor du påstår. Det är ett begränsad stat som utövar makt över fattiga människor som inte har tillgång till vapen

Nej Israel vinner inte ett krig mot Iran. Israel kan inte göra motstånd mot ett land som Iran.

Du har fel. Jag skulle sätta oddset till 1.1 på att Israel vinner striden mot Iran.

Å det vet dom om i Iran men dom kanske vill till himlen?
2024-04-15, 22:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur menar du här? Tror du att man vinner en konflikt mot en av världens modernaste och operativt bästa krigsmakter genom att ha "hårdare" soldater? Hur mäter du den hårdheten och vad leder den till?
Men hur ska soldater kunna mötas i strid. Kan Iran ens flytta sina soldater till Israel? De måste i så fall passera andra länder eller tänker de sig ta sjövägen på något sätt? Låter inte helt enkelt...

Problemet för Israel är väl å andra sidan att de även har en pågående konflikt i Gaza och att andra länder som omgärdar dem också är inblandade på motståndarsidan så smått och kanske kan tänkas trappa upp? Personligen skulle jag ändå vara lite orolig om jag satt i Israels krigsledning. Det kommande strategiska läget ser inte allt för optimalt ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in