2024-04-15, 21:48
Medlem
sunlesss avatar
När börjar kalaset inatt?
Vad kommer hända efter attacken?
Detta känns totalt poänglöst.
2024-04-15, 21:49
Medlem
Jag tror iran förväntade sig en misslyckad attack och vill att israel ska attackera med flyg eller mark trupp för att försvara hårt (regelrätt avrättning) eller ta gisslan.
2024-04-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det kan nog dröja flera dygn innan nånting händer. En hämndaktion på så stort avstånd är väl inget som man bara drar ut och fixar i en handvändning. Jag gissar på natten till lördag.

Eller så bränner man kort och gott iväg en svärm robotar precis när som helst.

Ja antagligen, kommer så mycket blandad information hela tiden. Läste att pentagon trodde det skulle ske inatt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Precis. Det började med attacken mot Irans ambassad i Syrien. Hade Israel varit smarta hade de inte genomfört detta, då det är ett klart avsteg ifrån att bara bekämpa Hizbollah. Nu attackerade de Iran direkt vilket är något helt annat. Man hade också som du är inne på kunna säga att man är kvitt om nu Irans attack inte gjorde så stora skador som det påstås. Men det gjorde man inte heller. Helt klart att man ifrån israeliskt håll söker att eskalera det hela. Man måste hitta en förevändning för att helt etniskt rensa ut Gaza och Västbanken, det är min teori.

Tragiska är nog att Israelerna inser problematiken, och fixar både honom, hans mamma, pappa och alla andravid tillfälle för att de inser att det är potentiella terrorister. Och säger inte att det är fel men..

Här är deras problem, vi anser samma sak. Det måste vara extremt jobbigt för dem..
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vansinne, med tanke på att de mer eller mindre redan var kvitt. Israel vill ha en upptrappning, det är rätt så uppenbart med tanke på att de dessutom lönnmördade de iranska generalerna dessförinnan. Att Iran skulle besvara elden räknade de givetvis med, och nu kan de få trappa upp konflikten ytterligare trots hela världens avrådan. Allt enligt planen, förmodligen.

Glöm inte att de behöver usa för en fullskalig attack mot iran, då behövs det lite iscensatta iranska terrordåd mot usa baser och konsulat. Det där är de bra på, och usa kommer inte kunna säga nej även om de fattar grejen, för israel har dem by the balls.

Så ja, tyvärr tror jag israel har planerat det här länge. Det där med gaza, med libanon o syrien osv allt det är för att trigga ett svar från Iran så man kan gå helt bananas.

Nu är frågan bara om iran kommer stå helt ensamma i detta eller om de också fattat detta långt innan och hunnit säkra en potentiell allians med ryssland, turkiet, pakistan och andra länder om det värsta skulle hända

Om de inte allierat sig och fått garantier är de rätt körda, inte pga israel utan pga att om usa lägger sig i, alla andra kommer lägga sig i också precis som i irak. Då blir det svårt

Något säger mig att israel redan känt pulsen på irans alliansförmåga och iom detta beslut att "hämnas" har de också bedömt att de kommer stå rätt ensamma och att det är fritt fram att utplåna iran.

Sjuk värld vi lever i idag
2024-04-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur menar du här? Tror du att man vinner en konflikt mot en av världens modernaste och operativt bästa krigsmakter genom att ha "hårdare" soldater? Hur mäter du den hårdheten och vad leder den till?
Du är sjuk. Varför vilseleder du människor på nätet?
Nej, Israel har inte sådana förmågor du påstår. Det är ett begränsad stat som utövar makt över fattiga människor som inte har tillgång till vapen

Nej Israel vinner inte ett krig mot Iran. Israel kan inte göra motstånd mot ett land som Iran.
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z00plon
Jag tror iran förväntade sig en misslyckad attack och vill att israel ska attackera med flyg eller mark trupp för att försvara hårt (regelrätt avrättning) eller ta gisslan.

Marktrupp?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Så du menar, på fullt allvar, att du tror att Kina och Indien skulle lägga sig i en konflikt på Irans sida, när fienden är Israel och kanske USA?

Hur tänker du då?

Det samma skrev ”DumDryg”, men det är rätt och slätt barnsligt att tro något sådant.

Visst, det kan ju bli ganska hett mellan Israel och Iran.

Bibbi är ju beroende av stöd från några riktiga tokskallar för att sitta tryggt på stolen sin.
Och Bibbi är gammal och vill inte spendera sina sista dagar i fängelse så han är nog beredd att gå ganska långt för att sitta säkert.

Men att Kina, Indien och Ryssland 😂 skulle riskera världskrig pga Iran?
Aldrig!
Senast redigerad av TimmieStark 2024-04-15 kl. 21:55.
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Ja antagligen, kommer så mycket blandad information hela tiden. Läste att pentagon trodde det skulle ske inatt.
Var läste du det? Nyfiken. Pentagon slipper nog gissa när det gäller Israel, vettu.
2024-04-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Tippar att kalaset börjar strax efter midnatt

Jag tror inte du behöver sitta uppe. Lär nog dröja
2024-04-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Just nu verkar du inte få rätt. Expressen skriver att Israel skjuter upp offensiven i Gaza och att de bestämt sig för att svara Iran efter krigskabinettet sammanträtt.

Ok, tror du att du får rätt angående dina spådommar om tredje världskriget?

Vi får vänta och se vem som kommer närmast sanningen.

Edit: Att Israel kommer att svara på Irans angrepp har jag alltid menat, men jag tror och hoppas att det blir ett så pass måttligt svar att Iran inte lägger så mycket energi på det.
Senast redigerad av TimmieStark 2024-04-15 kl. 22:04.
2024-04-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Iran känns ju oerhört svaga. Protesterna 2022 visade hur svagt stöd regimen har, tom fotbollslaget protesterade, jag menar hur ofta tar ett fotbollslandslag aktiv politisk ställning? Ganska uppseendeväckande

Håller med dig!
Iran är alldeles för svaga för att ensam ta en ledande ställning mot den f.d. supermakten USA.
Det finns massor med andra länder som med förenade ansträngningar kommer lyckas mycket bättre.
Tänker då främst på Kina, som har en industriell förmåga som vida överträffar USA.
Man brukar förresten nuförtiden indela världsstatistiken i 3 klasser.
1. Världen totalt.
2. Kina.
3. Alla andra länder förutom Kina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in