2024-04-15, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Är Kräftan anställd hos något av Jockes bolag?

Nää.
Citera
2024-04-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nää.

Intressant då hur han ska kunna få ut pengarna?
Han har inget eget företag och har inte en anställning.

Är det brorsan som hoppar in igen och trixar runt så att Kräftan kan få ut pengarna?
Citera
2024-04-15, 19:06
Medlem
Är det sant att dom har flyttat till Ryd eller är det bara en rykte? Om det är sant så är det ju bara förjävla roligt! På bottenplan dessutom 😂
Vänta bara tills ryktet sprids att en SDare med massor av märkeskläder bor i Ryd på bottenvåningen haha!
Citera
2024-04-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Varför får jag inte följa folk jag vetat existerat sen vi var 14 och gick högstadiet? Jag visste vem Chrippa var innan vissa här var födda. Vi är samma ålder och uppväxta 12 km från varandra. Nåt problem eller? Tom Jocke minns mig från innan han blev känd.

Folk fattar inte att man följer dårar för att det är som komedi för oss normala 😂

Seriöst?! Fan vad världen är liten! Jag har själv bott i närheten när jag var yngre 😂 Är dock runt Linneas ålder. Men flyttade hem till Japan 4 år sen.
Citera
2024-04-15, 19:11
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-W12
Är det sant att dom har flyttat till Ryd eller är det bara en rykte? Om det är sant så är det ju bara förjävla roligt! På bottenplan dessutom 😂
Vänta bara tills ryktet sprids att en SDare med massor av märkeskläder bor i Ryd på bottenvåningen haha!

Vet inte? Tror dom skulle titta på någon annan lägenhet idag så det är nog inte klappat och klart?
Citera
2024-04-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Är det han som filmar då? Kan det inte lika gärna vara Linnea?

Spelar det roll vem som filmar? Eller har saken att göra med att han kör alldelles för fort, mest troligtvist påverkad tror jag också.
Citera
2024-04-15, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelhjelm
Spelar det roll vem som filmar? Eller har saken att göra med att han kör alldelles för fort, mest troligtvist påverkad tror jag också.

Vem kör inte för fort på motorvägen? Fler än dom som kör laglydigt kan jag lova
Folk går bananas när Chrippa kör för fort, men lättar inte själv på högerfoten, Dubbelmoral
Senast redigerad av Goldentie 2024-04-15 kl. 19:17.
Citera
2024-04-15, 19:17
Medlem
Citat:
Intressant då hur han ska kunna få ut pengarna?
Han har inget eget företag och har inte en anställning.

Är det brorsan som hoppar in igen och trixar runt så att Kräftan kan få ut pengarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Undrade det samma.. Men då fick jag till svar att jag var IQ befriad

Citat:
Intressant svar på frågan.
Träffade du en känslig punkt kanske

Det är i sig inga konstigheter, det är ett arvode som ska betalas ut till Skabbe enligt ett avtal. Jämför t ex med en frilansjournalist eller debattör som skriver artiklar för en tidning (även om de flesta frilansare har bolag, förstås), eller någon som har ett uppdrag i en förening som ersätts ekonomiskt. Sånt sker ju hela tiden.

Om en person "bara" arvoderas för ett uppdrag, och inte är anställd, spelar ingen roll. Den som arvoderar är avgiftspliktig och ska betala in arbetsgivaravgifter på 30 procent.

Citat:
Begreppet arbetsgivare används inte i lagtexten utan i stället sägs att den som utger avgiftspliktig ersättning ska betala arbetsgivaravgifter (2 kap. 1 § SAL). Det betyder att förutom arbetsgivare är normalt även andra som ger ut avgiftspliktig ersättning skyldiga att betala avgifter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/1316.html
Citera
2024-04-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Det är i sig inga konstigheter, det är ett arvode som ska betalas ut till Skabbe enligt ett avtal. Jämför t ex med en frilansjournalist eller debattör som skriver artiklar för en tidning (även om de flesta frilansare har bolag, förstås), eller någon som har ett uppdrag i en förening som ersätts ekonomiskt. Sånt sker ju hela tiden.

Om en person "bara" arvoderas för ett uppdrag, och inte är anställd, spelar ingen roll. Den som arvoderar är avgiftspliktig och ska betala in arbetsgivaravgifter på 30 procent.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/1316.html

Varför ska Jocke betala ut något? Han har väl inget med Kräftans arvode då att göra.
Citera
2024-04-15, 19:34
Medlem
Citat:
Varför ska Jocke betala ut något? Han har väl inget med Kräftans arvode då att göra.

Skabbes intäkter från YT ska, enligt honom och den feta matmissbrukaren, först gå till Ninetone. Ninetone har en massa kreatörer engagerade, t ex J&J AB och Anjo AB, som får ersättning efter prestation.

Skabbe får inte ha företag efter konkursen, så han får fakturera J&J AB. J&J AB är då avgiftsskyldiga. Avtalet mellan Skabbe och J&J AB, ingicks medan Jocki hade fullmakt. Så har jag förstått det.
Citera
2024-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vem kör inte för fort på motorvägen? Fler än dom som kör laglydigt kan jag lova
Folk går bananas när Chrippa kör för fort, men lättar inte själv på högerfoten, Dubbelmoral

Jag gör det dagligen. Max 100 kn/h är lagligt här, brukar köra 105-115. Inte mer än så.
Skillnad på 5-10 jämfört med 30-40. Men men ok…
Citera
2024-04-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelhjelm
Jag gör det dagligen. Max 100 kn/h är lagligt här, brukar köra 105-115. Inte mer än så.
Skillnad på 5-10 jämfört med 30-40. Men men ok…

Brukar ni också äta keso med nån sorts spade och flippra med mobilen medan ni kör +120 på motorvägen?
https://ibb.co/s2KNr25
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in