2024-04-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Nej nu är du ute och cyklar, det är hur mycket den felar i precision, en Tomahawk tex har cep på 10 m står jag 20 meter bort så är jag inte säker.

"Cirkulär felsannolikhet (engelska: Circular error probable, förkortat CEP) är ett mått på ett vapens precision. Det definieras som den radie inom vilken 50% av alla projektiler träffar."

T-80U sa det också till dig igår
Jag tror att det är du som är ute och cyklar.
Om roboten levererar en last på 700kg och felar 10m och du står 20m längre bort så kommer du ändå att dö. Man räknar nog med att en robot med en last på 500kg kan skada 300-400 meter runt nedslaget om den felar 400m.
2024-04-15, 16:53
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Absolut, sådana raketer kan byggas enkelt, men de har inte i närheten av den räckvidd som skulle krävas och funktionen på dem skulle bli så osäker, samt träffsannolikheten inom någon rimlig radie för målet så erbarmligt låg, att målet måste vara i storlek med ett helt land för att man ens ska ha rimlig träffsannolikhet.

Allt detta förutsatt att sådana enkla raketer skulle kunna ta sig 1000-1200 km (vilket är avstånden vi talar om), vilket de inte är i närheten av att klara av.

Slutligen måste man också betänka att 100 000 sådana raketer, även om de hade räckvidden, skulle slå ner i tiotusental i Palestina, Jordanien, Syrien och eventuellt Egypten. Det tror jag nog att de här länderna hade haft ett och annat att säga om, oavsett vad de tycker om Israel.
De 100k+ raketerna kan väl fraktas på flak till Iran-stödda proxies nära Israel, och avfyras därifrån? Det behöver ju inte avfyras från Iran's soil.
2024-04-15, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Men tror du inte att Iran, likt Nordkorea har mot Seoul, 100k+ skrotmissiler pekade mot Israel?

300 missiler för markering som i gårdagens attack är en sak.
100k+ bitar flygande avgasrör med granater längst fram skulle överrumpla det Israeliska luftförsvaret.

Och vem som helst kan väl bygga sådana skrotmissiler utan att USA kan veta hur många Iran har?

Jag tror inte Iran behöver avancerade system för att orsaka ett massivt krig och massiv skada i regionen/för Israel. De valde att inte gå den vägen idag.

Speciellt Iran's religiösa proxies som Hezbollah, Hamas och Islamic Jihad bor ju nära Israel så de kan väl bara skicka över en massa flygande skräpraketer?

Menar bara att Iran knappast behöver avancerad teknik för att slå till hårt...

Det är väll precis det dom behöver då vi såg hur det gick med deras attack nu senast? Israel har alldeles för väl utvecklade system för att Iran ska ha en chans att göra större skada.
2024-04-15, 16:57
Medlem
Man undrar hur stor eldkraft simultant Iran kan mobilisera?

För detta var ju inte mycket att skrämmas med.
2024-04-15, 16:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Jag tror att det är du som är ute och cyklar.
Om roboten levererar en last på 700kg och felar 10m och du står 20m längre bort så kommer du ändå att dö. Man räknar nog med att en robot med en last på 500kg kan skada 300-400 meter runt nedslaget om den felar 400m.

Det kan du tro, men det är han inte.

CEP står för just det jag skrev till dig igår, och som användaren Jaay skrev till dig i ditt citerade inlägg.

Bl.a. var det därför ryssarna länge höll fast vid större verkan i sina kärnstridsspetsar än amerikanerna gjorde, just det att de ryska stridsspetsarna, p.g.a. lägre precision, hade en sämre, till mycket sämre CEP, vilket man då valde att åtgärda genom att öka förstörelsekraften så att önskat resultat uppstod även om kärnstridsspetsen detonerade t.ex. 300, 500 eller 800 meter fel i förhållande till målkoordinater.
2024-04-15, 16:58
Medlem
Citat:
Nja. De har lyckats så till vida att de kan propagera för sin egen befolkning att de skjutit robotar, varav några slagit ner i hatobjektet Israel, men de har inte ställt till en tiondel av den skada som Israel ställde till för dem, för en avsevärt större insats av olika vapensystem, dessutom.
Men du uppfattas inte direkt seriös när du förnekar att Iran träffade sina mål.

Iranier är inte så lättlurade som du beskriver. De har en hög andel högutbildade och så enkelt kan man inte ljuga för dem.
Senast redigerad av JoF538 2024-04-15 kl. 17:00.
2024-04-15, 17:00
Medlem
Citat:
Det kan du tro, men det är han inte.

CEP står för just det jag skrev till dig igår, och som användaren Jaay skrev till dig i ditt citerade inlägg.

Bl.a. var det därför ryssarna länge höll fast vid större verkan i sina kärnstridsspetsar än amerikanerna gjorde, just det att de ryska stridsspetsarna, p.g.a. lägre precision, hade en sämre, till mycket sämre CEP, vilket man då valde att åtgärda genom att öka förstörelsekraften så att önskat resultat uppstod även om kärnstridsspetsen detonerade t.ex. 300, 500 eller 800 meter fel i förhållande till målkoordinater.

Men om en robot felar 500m så säger man till att dess verkan täcker precisionen.
2024-04-15, 17:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
De 100k+ raketerna kan väl fraktas på flak till Iran-stödda proxies nära Israel, och avfyras därifrån? Det behöver ju inte avfyras från Iran's soil.

Det kan man göra, men då är du där igen. Att transportera 100 000 raketer är en väldigt stor militärlogistisk operation, som humint-underrättelseinhämtningen knappt skulle klara av att misslyckas att få reda på, för att inte tala om satellitövervakningen.

Det blir med stor sannolikhet inte någon hemlighet att en sådan operation sker, med andra ord.

Vi talar nog förbi varandra lite dock. Du talar om vad som rent teoretiskt skulle kunna vara möjligt. Jag talar om vad som har rimlig chans att lyckas, från operationsstart till fullbordat faktum. Chansen att man skulle kunna bygga, transportera, dölja och sedan gruppera och använda så många raketer utan att Israel får reda på det i förväg och agerar därefter är mycket mycket liten.
2024-04-15, 17:03
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Det är väll precis det dom behöver då vi såg hur det gick med deras attack nu senast? Israel har alldeles för väl utvecklade system för att Iran ska ha en chans att göra större skada.
Om Iran skickar 100k+ bitar flygande skrot så kan väl iron dome inte skjuta ned allt? Iron dome blir överbelastat i en överbelastningsattack. Dvs jag tror Iran, om de är en par med Nordkorea gällande antalet missiler dvs militärt arsenal, hade kunnat - vad som i praktiken blir att hela nationen suicidbombar Israel - orsaka Israel stor skada, hade de viljat. Men 300 missiler är ju ingenting förutom en markering i jämförelse.
2024-04-15, 17:11
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Det kan man göra, men då är du där igen. Att transportera 100 000 raketer är en väldigt stor militärlogistisk operation, som humint-underrättelseinhämtningen knappt skulle klara av att misslyckas att få reda på, för att inte tala om satellitövervakningen.

Det blir med stor sannolikhet inte någon hemlighet att en sådan operation sker, med andra ord.

Vi talar nog förbi varandra lite dock. Du talar om vad som rent teoretiskt skulle kunna vara möjligt. Jag talar om vad som har rimlig chans att lyckas, från operationsstart till fullbordat faktum. Chansen att man skulle kunna bygga, transportera, dölja och sedan gruppera och använda så många raketer utan att Israel får reda på det i förväg och agerar därefter är mycket mycket liten.
Sant. Jag bollar bara idéer.

Poängen med min skrift var väl att om Iran gav ordet till Hezbollah att avfyra allt de har, så kan jag tänka mig stor oundviklig skada på Israel. Men jag kan ha fel och Iron dome / USA är starkt nog att defensivt försvara mot den attacken?

I Nordkorea vs Sydkorea-läget så har ju Sydkorea också Iron dome och USA på sin sida. Men alla vet att Sydkoreas huvudstad skulle bli mos, om krig utbröt, för Nordkorea (som rimligtvis är en par med Iran militärmässigt (?)) har en massa simpelt flygande exploderande skrot redo att flyga mot Sydkorea. Dvs det skulle bli katastrofala förluster för Sydkorea, fast Nordkorea är i 80-talet teknikmässigt såsom Iran är.

Är läget detsamma mellan Israel's fiender och Israel?

Jag vet ärligt inte, så jag frågar.

Men det apropå att de 300 missilerna var en markering (för Damaskusmordet på generalen) och inte en attack.
Om Israel inte ser det som en attack så finns ingen anledning att retaliate'a/gå till motattack.
2024-04-15, 17:18
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man undrar hur stor eldkraft simultant Iran kan mobilisera?

För detta var ju inte mycket att skrämmas med.
Israel fick ju hjälp av USA samt Storbrittanien..de hade kanske inte klarat av det själva..?
2024-04-15, 17:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Men du uppfattas inte direkt seriös när du förnekar att Iran träffade sina mål.

Jag har aldrig med en enda stavelse skrivit att Iran inte träffade sina mål.

Satte de målen ur spel under överskådlig tid? Ledde träffarna i målen att den israeliska förmågan att föra luftstrid minskade radikalt och i så fall hur länge? Ledde träffarna till mänskliga och materiella förluster av någon dignitet?

Se på bilden i mitten av i inlägget: Det här, alltså innanför den röda markeringen, är F17 i Kallinge utanför Ronneby. Området är, som du ser, rätt väl tilltaget och hela området är Blekinge flygflottilj.

De fyra blå markeringarna är teoretiska träffpunkter för fientliga ballistiska robotar med en 500 kg stridsspets med spräng och splitterverkan.

Då frågorna:

Har fienden träffat F17 med fyra robotar? Alla robotarna slog ju ner på F17s inhägnade område.
Kan byggnader och eller flygplan ha skadats?
Är flygflottiljen satt ur operativt skick med de träffarna?

Bilden: https://postimg.cc/9R9tp6FB

Om du frågar mig så har 4 fientliga robotar slagit ner på flygflottiljen F17. Som det ser ut så kan start och landningsbanan behöva sopas från nedfallande sten, sand, grus och jord samt eventuellt träddelar. Vidare behöver banan kontrolleras för skador i beläggningen från t.ex. splitter eller nedfallande delar av robotarna.

Utöver det har byggnader fått vissa splitterskador i den mittre delen av bilden och slutligen har möjligen helikoptrar skadats i den övre högra delen av bilden, men om plattorna var tomma så är det mest asfaltering som skadats och möjligen också byggnader som fått skador på tak eller väggar.

Glasrutor kommer att ha spruckit eller splittrats på flera håll på det militära området.

Men... Flygflottiljen är inte nära att vara satt ur spel, varken temporärt eller på längre sikt. Banan kommer att vara i användbart skick troligen inom loppet av en timme. I händelse av direktträff på banan, alltså ett annat scenario än mitt exempel, hade man varit tvungna att reparera den, vilket kan ta 2-6 timmar.

Poängen med detta är att Iran mycket väl kan ha träffat sina mål, och samtidigt inte ha åstadkommit några större skador trots detta.
Senast redigerad av T-80U 2024-04-15 kl. 17:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in