2024-04-15, 13:54
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du får ta i beräkningen att Israel har världens mest bevakade luftrum och världens mest avancerade luftförsvar. Ukraina har det inte.
Lägg där till att det är en mycket mindre landyta Israel ska försvara än Ukraina.
Det är fortfarande världens största robot och drönaranfall! Om man skulle räkna om det hela beroende på storlek på landet som man attackerade blir attacken helt enorm.
Att kalla den begränsad är ju ett bevis på svagbegåvning.
2024-04-15, 13:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det vore bättre om vi kunde hålla oss till att analysera detta episka robotfiasko som Iran drog i väg och vilka följder det kan få.

Ja hur tror du det kommer att gå för Israel? Jag tror Israel kommer med ett svar och att Iran då utför en ny attack precis som de har utlovat, sedan är kriget ett faktum.

USA, England, Frankrike kommer känna sig skyldiga att försvara Israel. Vilka som sluter upp på Irans sida är svårt att bedöma. Men de kan nog få materiellt stöd av Ryssland, Kina, Nordkorea i alla fall.

Med andra ord är tredje världskriget igång. Vad är din analys?
2024-04-15, 13:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det är fortfarande världens största robot och drönaranfall! Om man skulle räkna om det hela beroende på storlek på landet som man attackerade blir attacken helt enorm.

Vem har kallat det begränsat och är svagbegåvad? Israel har fortfarande världens mest skyddade luftrum.
2024-04-15, 14:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Men det är ju intressant att du håller med Scott Ritter om att "Iran gave one of the greatest military displays in recent history", när du propsar på att det var världens största robot och drönaranfall.
2024-04-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ska passa på och understryka att jag uppfattar att Irans slutliga svar satt jävligt långt inne, men Israel är en hund som man bör låta bli att peta på i nuläget.

Tydligen lyckades Hamas överlista och bryta sig igenom kanske världens mest övervakade gräns och härja i Israel i nästan en dag utan att Israel fixade försvar. Det imponerar inte

Jag tror att det är en hel del i den attack Iran gjorde som mest var för att visa Israel att de kan träffa om de vill med tanke på hur attacken genomförts. Det sipprar fram mer och tekniken som använts. Missiler som skulle träffa har också träffat.
2024-04-15, 14:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ja hur tror du det kommer att gå för Israel? Jag tror Israel kommer med ett svar och att Iran då utför en ny attack precis som de har utlovat, sedan är kriget ett faktum.

USA, England, Frankrike kommer känna sig skyldiga att försvara Israel. Vilka som sluter upp på Irans sida är svårt att bedöma. Men de kan nog få materiellt stöd av Ryssland, Kina, Nordkorea i alla fall.

Med andra ord är tredje världskriget igång. Vad är din analys?
Jag tror Israel kommer att svara med attacker i Iran mot militära mål och eller högprofilerade personer.
Är inte 100 på att Iran efter detta fiasko kommer att försöka med nåt liknade. Troligtvis låter de sina proxys skicka raketer och annat mot Israel.
Men man kan aldrig veta med muslimer….
2024-04-15, 14:04
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Vem har kallat det begränsat och är svagbegåvad? Israel har fortfarande världens mest skyddade luftrum.
Några blattar i tråden. Jag menade inte dig.
2024-04-15, 14:04
Medlem
Citat:
Jag tror Israel kommer att svara med attacker i Iran mot militära mål och eller högprofilerade personer.
Är inte 100 på att Iran efter detta fiasko kommer att försöka med nåt liknade. Troligtvis låter de sina proxys skicka raketer och annat mot Israel.
Men man kan aldrig veta med muslimer….

Vi får väl se, jag tror inte de kommer svara.
2024-04-15, 14:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Tydligen lyckades ett Hamas överlista och bryta sig igenom kanske världens mest övervakade gräns och härja i Israel i nästan en dag utan att Israel fixade försvar. Det imponerar inte

Jag tror att det är en hel del i den attack Iran gjorde som mest var för att visa Israel att de kan träffa om de vill med tanke på hur attacken genomförts. Det sipprar fram mer och tekniken som använts. Missiler som skulle träffa har också träffat.
Jag hade Israels superaggressiva hållning i åtanke. Det är ju värre än kanske nånsin efter attackerna den 7/10. De är i stånd till vad som helst.
2024-04-15, 14:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Men det är ju intressant att du håller med Scott Ritter om att "Iran gave one of the greatest military displays in recent history", när du propsar på att det var världens största robot och drönaranfall.
Nja att kalla ett sånt fiasko för en uppvisning håller jag inte med om. Han låter ju då som blattarna i tråden som försöker förminska fiaskot.
2024-04-15, 14:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vi får väl se, jag tror inte de kommer svara.
Ja. I får se! Skulle det inte bli nåt svar är det väl första gången Israel avstår.
2024-04-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ja. I får se! Skulle det inte bli nåt svar är det väl första gången Israel avstår.
Har du granskat hur Iran genomförde sitt svar? Det säger en hel del och svarar israel tror jag nästa svar från Iran inte alls kommer vara lika försiktigt, då kommer det flyta blod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in