Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Rysslands krig mot Ukraina och Iran m fl:s krig/ attacker mot Israel hör ihop. Tror säkert också vi redan hade haft en kinesisk invasion av Taiwan om Ryssland lyckats med sin invasion på ett enkelt sätt. Men Kina fick en tankeställare när de såg omvärldens reaktion på Ukrainakriget så de har avvaktat (men inte lagt ner) med sina planer.
Om oroligheterna i Mellanöstern hänger ihop med kriget i Ukraina ställer jag mig lite tveksam till. Det kan vara så men jag personligen är för dåligt insatt för att kunna ha några synpunkter. Jag tror mera att det är en konsekvens av att det är allmänt oroligt i världen.
Att Kina fick en tankeställare är nog helt sant och det finns en aspekt till på det här. Nämligen att Kina är väldigt sugna på några ryzzka områden borta i öst. Områden med gått om råvaror och lite folk. Skulle de få för sig att ta över är det nog inte mycket Kreml kan göra. Det är ju knappast så att Nordkorea, Iran eller deras polare i Afrika skulle skicka trupper för att hjälpa till med att mota bort kinesen. Resten av världen skulle nog mest skratta och sedan gå och köpa popcorn.
Sedan är det naturligtvis lika fel om Kina tar land från ryzzland som att ryzzland tar land från Ukraina men jag har svårt att se att speciellt många skulle ställa sig i kö för att hjälpa ryzzen.