2024-04-15, 08:49
Medlem
papperskulas avatar
Gjorde en hjulinställning i höstas i samband med skiftet till vinterdäck då sommardäcken (fram) hade blivit snedslitna på insidan.

Skulle byta till sommardäck nu , men hade såklart glömt av under vintern att två av däcken var snedslitna..

Är det okej att sätta dit och köra med snedslitna däck ? Läste någonstans att 1.6mm gäller för 75% av spårytan

Kommer hjulinställningen jag gjorde i höstas påverkas negativt om jag sätter dit snedslitna däck ?
Citera
2024-04-15, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Gjorde en hjulinställning i höstas i samband med skiftet till vinterdäck då sommardäcken (fram) hade blivit snedslitna på insidan.

Skulle byta till sommardäck nu , men hade såklart glömt av under vintern att två av däcken var snedslitna..

Är det okej att sätta dit och köra med snedslitna däck ? Läste någonstans att 1.6mm gäller för 75% av spårytan

Kommer hjulinställningen jag gjorde i höstas påverkas negativt om jag sätter dit snedslitna däck ?

Du bör inte sätta ditt nedslitna däck om du nyss balanserat om de.
Citera
2024-04-15, 09:11
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:

Köp nya däck istället för att chansa, det är ingen lek.

Hade en vän som körde med snedslitna åretom däck, de small, han lever inte längre.
Citera
2024-04-15, 09:11
Medlem
daf66s avatar
Lär slita mer på däcken, men då de redan är "skit" så kör på denna säsong eller så.

Men ja, mindre greppyta, sämre vägegenskaper kommer du få. Fast förr körde man med diagnoaldäck så...
Senast redigerad av daf66 2024-04-15 kl. 09:16.
Citera
2024-04-15, 09:49
Medlem
Beror på mycket.
Hur gamla är däcken?
Hur mycket mönsterdjup på mitten av däcken.
Däcken så slitna att mönstret är borta eller bara mindre på insidan av däcken.

Låt säga att du har runt 3 - 5 mm mitt på slitbanan och mönstret finns kvar på insidan - då skulle jag fortsätta och köra på däcken.

En bild hade gjort det lättare att uttala sig om lämpligheten/olämpligheten att köra vidare på de snedslitna däcken.

Själv kör jag aldrig på däck som har mindre än 4 mm mönsterdjup.
Citera
2024-04-15, 10:31
Medlem
eldrattans avatar
Kör lugnt när det är vått. Annars spelar det ingen roll.
Citera
2024-04-15, 11:36
Medlem
Satsa på 3 mm 75% av ytan
Citera
2024-04-15, 15:42
Medlem
Man gör inte en hjulinställning utan att kolla hjulupphängningen om det är något som behöver fixas.

Vad för bil handlar det om?
Citera
2024-04-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Man gör inte en hjulinställning utan att kolla hjulupphängningen om det är något som behöver fixas.

I en normal 4-hjulskontroll ingår inställning av alla hjulvinklar.
Vid kontrollen/inställningen uppenbaras om det finns fysiska-/krockskador och eventuellt slitage på leder, bussningar o dyl.
En seriös 4-hjulskontrollant upplyser bilägaren om dessa skador och om det är lönt att åtgärda defekterna.

Vad är det för bil, ålder och körsträcka.
Många äldre bilar med "sofistikerade" hjulupphängningar lönar sig inte att låta åtgärda på märkesverkstad.

Men i ditt fall kanske bara hjulskränkningen(toe-in/toe-out) som behöver justeras.
Hade bara ena sidans däck varit kraftigt snedslitet hade det varit en annan, och alvarligare, femma.
Citera
2024-04-16, 10:00
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du bör inte sätta ditt nedslitna däck om du nyss balanserat om de.

Jag gjorde en hjulinställning i höstas i samband med skiftet till vinterdäck, sabbas den altså om jag sätter dit dom kassa däcken ?

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Beror på mycket.
Hur gamla är däcken?
Hur mycket mönsterdjup på mitten av däcken.
Däcken så slitna att mönstret är borta eller bara mindre på insidan av däcken.

Låt säga att du har runt 3 - 5 mm mitt på slitbanan och mönstret finns kvar på insidan - då skulle jag fortsätta och köra på däcken.

En bild hade gjort det lättare att uttala sig om lämpligheten/olämpligheten att köra vidare på de snedslitna däcken.

Själv kör jag aldrig på däck som har mindre än 4 mm mönsterdjup.

Lite osäker, men om jag minns rätt har jag kört dom 1.5 sommar, ena däcken har inge mönster kvar på insidan, och det andra mönster som är mindre än 1mm,

Bilder & mått;
https://pic8.co/sh/QlPNym.png
https://pic8.co/sh/73nXEb.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen

En nissan från 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
I en normal 4-hjulskontroll ingår inställning av alla hjulvinklar.
Vid kontrollen/inställningen uppenbaras om det finns fysiska-/krockskador och eventuellt slitage på leder, bussningar o dyl.
En seriös 4-hjulskontrollant upplyser bilägaren om dessa skador och om det är lönt att åtgärda defekterna.

Vad är det för bil, ålder och körsträcka.
Många äldre bilar med "sofistikerade" hjulupphängningar lönar sig inte att låta åtgärda på märkesverkstad.

Men i ditt fall kanske bara hjulskränkningen(toe-in/toe-out) som behöver justeras.
Hade bara ena sidans däck varit kraftigt snedslitet hade det varit en annan, och alvarligare, femma.

Det är en Nissan från 2013, har väl gått snart 20.000 mil
Senast redigerad av papperskula 2024-04-16 kl. 10:04.
Citera
2024-04-16, 10:59
Moderator
Citat:
Jag gjorde en hjulinställning i höstas i samband med skiftet till vinterdäck, sabbas den altså om jag sätter dit dom kassa däcken ?
Nej, kör vidare så länge däcken är godkända.
Citera
2024-04-16, 14:23
Medlem
Citat:
Bilder & mått;
https://pic8.co/sh/QlPNym.png
https://pic8.co/sh/73nXEb.jpg
De där däcken hade jag utan minsta tvekan kört vidare på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in