2024-04-15, 08:25
Medlem
Tänkte uppdatera mig om hur tredje världskriget går, slog på morgon-TV. På fyran var det reklam, över till ettan vad skådar mitt norra? Ann Blinde och Curl Böldt! Tvi.

Blev femman istället, "Välkommen till Köping", nästan samma sak som ettan men trevligare. Fick gå in på FB och uppdatera mig här i tråden, bra jobbat skribenter!
2024-04-15, 08:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Du vet att Jordanien sköt ner en stor mängd raketer?
Det är ju en rejäl bonus som borde ge mullorna och andra islamister hjärnblödning 😂😂
2024-04-15, 08:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Löjligt påstående. Märks att du inte har en blekaste aning.
Iran sitter på en av världens största nukleära Arsenal och har Mellanösterns mest avancerade utrustning och militär.

Ingen vågar bråka med Iran det kan jag lova. Allra minst USA som misslyckades i Irak som är 1/10 av vad Iran är.
Trams! Iran saknar kärnvapen och har uran till 2 stycken. Israel har ca 400.
Du är ju helt lost och bara fantiserar.
2024-04-15, 08:30
Medlem
Lenny Xs avatar
Ber om ursäkt att jag inte är särskilt påläst inom ämnet. Idiotförklaringar undanbedes.

Har någon vetskap eller någon teori om tänkbart scenario för en eventuell svensk inblandning i och med vårat natointräde?

Jag tänker ifall om Usa backar upp Israel och förklarar krig mot Iran med flera och då ska ha Nato till hjälp för att föra detta krig.
2024-04-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vem ska smälla av atombomber? Ingen av länderna ovan kommer riskera sin existens för Iran.

Dessutom saknar Iran och Saudi kärnvapen. Det finns dock ett rykte att Pakistan ska ge (leasa ut kärnvapen) till Saudi om Saudi är hotat eller Iran får kärnvapen.

Iran har dock en (indirekt) andrahandsslagförmåga på Israel genom att Hizbollah har massor projektiler. Om Hizbollah skjuter stora mängder så klarar inte de israeliska försvarssystemen det. Frågan är om Irans proxy Hizbollah vill offra sig för Iran. Länder och organisationer gör vad som är bäst för deras intresse.

PS Ett skäl till att länder håller tillbaks användandet av kärnvapen är kärnvapen-paradoxen. Om du använder kärnvapen så kommer varje land skaffa sig kärnvapen och ju fler länder som har kärnvapen så sjunker den egna säkerheten. Till ex skulle Ryssland använda kärnvapen i Ukraina skulle åtminstone varje grannland till Ryssland skaffa sig kärnvapen. Ett ex är Finlands och Sveriges anslutning till NATO. Bara att Ryssland började prata kärnvapen och annat, så minskade Rysslands säkerhet. Ju fler länder som har kärnvapen ju större risk att de används mot ditt land. Andelen tokstollar i världen är ganska konstant.
Iran och alla dom länderna jag nämnde har gott om atomvapen, samt att dom kommer backa varandra i ett sådant krig. Sedan ligger ju USA på andra sidan kartan så dom kommer förmodligen klara sig fint. Blir det första riktiga kärnvapen kriget och efteråt så blir det fred på något sätt när Israel är borta. Det tror jag händer om nu USA och Israel börjar attackera Iran.
Ja om alla skaffar kärnvapen så blir det minst sagt en intressant och sjuk värld. Vi får se hur detta utvecklar sig, men underskatta inte deras vapen och att alla hatar Israel där.

Angående Ryssland så har det bara vara hetsning för att vi ska gå med i Nato. Ryssland har aldrig haft planer på att anfalla massa länder som media gapat om.
2024-04-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om Hormussundet täpps igen blir det inte roligt nej..

70 procent av oljan går till Asien, främst Indien, Japan och Kina kommer bli galna.Musk kommer bli glad. Vi i väst kommer bli mycket ledsna.

Tron att Kineserna kommer hjälpa Iran, om Iran stänger Hormuz är bara skitsnack. Kineserna behöver sin olja. Och innan någon tokstolle skriker Ryssland så kan ni glömma det. Logistiken är för svag för det.

20 procent av världen LNG går genom där. Tyskarna lär nog frysa nästa vinter. Av de 70 procenten kan cirka 25 procent (av 70) ta en annan väg. (Pipeline till röda havet)
2024-04-15, 08:32
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Hälften av robotarna kraschade.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/direktrapport-oroligheterna-i-mellanostern/
Omkring hälften av de iranska ballistiska robotarna som Iran försökte skjuta mot Israel misslyckades med att lyfta eller kraschade innan de nådde sina mål, uppger tre underrättelsekällor för Wall Street Journal.

Enligt amerikanska uppgifter försökte Iran avlossa någonstans mellan 115 och 130 ballistiska robotar. Bara omkring hälften av dem behövde man ens skjuta ner alltså.

– Så var det med robotkapaciteten som Iran skrutit så om, säger en källa.

Enligt ABC News nådde nio av de ballistiska robotarna mål i södra Israel. Det handlar om två militärbaser i Negevöknen. Några betydande skador uppges inte ha uppstått.
Klassiskt sandnegrer..
Sjukt kul! Och ett bra bevis på hur värdelösa dessa getknullare är på att bygga vapen.
Ännu roligare är att höra alla knallkorkar i tråden som försöker få fiaskot framstå som en lyckad operation.😂😂
2024-04-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Iran och alla dom länderna jag nämnde har gott om atomvapen, samt att dom kommer backa varandra i ett sådant krig. Sedan ligger ju USA på andra sidan kartan så dom kommer förmodligen klara sig fint. Blir det första riktiga kärnvapen kriget och efteråt så blir det fred på något sätt när Israel är borta. Det tror jag händer om nu USA och Israel börjar attackera Iran.
Ja om alla skaffar kärnvapen så blir det minst sagt en intressant och sjuk värld. Vi får se hur detta utvecklar sig, men underskatta inte deras vapen och att alla hatar Israel där.

Angående Ryssland så har det bara vara hetsning för att vi ska gå med i Nato. Ryssland har aldrig haft planer på att anfalla massa länder som media gapat om.

Källa på det. Att Iran och Saudi har kärnvapen.

Dessa länder har kärnvapen

Russia
United States
China
France
United Kingdom
Pakistan
India
Israel
North Korea

https://www.icanw.org/nuclear_arsenals
2024-04-15, 08:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
"Stred på Israels sida" vilket skämt. I fallet med Jordanien så sköt de ned drönare som passerade det egna territoriet och upplät det egna luftrummet. Det betyder inte att strider för någon, det innebär att man försvarar det egna territoriets integritet.

https://www.dw.com/en/why-did-some-arab-countries-appear-to-help-israel/a-68815074

Ni sionister vänder och vrider på saker in absurdum. Slingar er som ormar.
Dom sköt ner drönare som var på väg mot Israel och endast idioter här i tråden försöker snacka bort detta! Iran mf länder i MÖ har själva gått bananas över detta!
Ni foliehattar verkar ha noll kontakt med verkligheten?
2024-04-15, 08:35
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Ber om ursäkt att jag inte är särskilt påläst inom ämnet. Idiotförklaringar undanbedes.

Har någon vetskap eller någon teori om tänkbart scenario för en eventuell svensk inblandning i och med vårat natointräde?

Jag tänker ifall om Usa backar upp Israel och förklarar krig mot Iran med flera och då ska ha Nato till hjälp för att föra detta krig.
Nej. Inget Nato land har blivit attackerat.
2024-04-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad är riktiga grejor. Har du någon bra källa på Irans arsenal?

USA hjälper till genom försvara Israel. USA vill inte ha en kraftig respons av två skäl

1 Valår i år och USA befolkning är trötta på krig

2 USA har sedan Obama velat lämna MÖ men det verkar att inte fungera

Mja, de e bara googla, de besitter ju 9 olika typer missiler. De slängde bara ut sina sämsta..

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja detta var ett episkt fiasko för terrorregimen i Iran. Hela världen vet nu hur värdelösa deras robotar är.
Resultatet av denna världens största robotattack är nästan obefintlig. Endast en 7 årig muslims flicka skadades.

Men att du fortsätter med ditt tjabbel?
Du har motbevisats flera gånger.
Du tror fortfarande att Iran skjöt med all sin styrka för att skapa ett storkrig?
Du lär vara en korkad sionistjävel.

Förstår ju att du är ett trollande muslimhatande troll. Men du verkar helt besatt 😂
2024-04-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Mja, de e bara googla, de besitter ju 9 olika typer missiler. De slängde bara ut sina sämsta..

Men att du fortsätter med ditt tjabbel?
Du har motbevisats flera gånger.
Du tror fortfarande att Iran skjöt med all sin styrka för att skapa ett storkrig?
Du lär vara en korkad sionistjävel.

Förstår ju att du är ett trollande muslimhatande troll. Men du verkar helt besatt 😂

Har du någon källa på vilka robotar man använde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in