Citat:
Ursprungligen postat av
ItsWednesday
Jag fabriksåterställde luren förra veckan och blev således tvungen att förnya mitt bank-ID.
Inga problem tänkte jag. Det har jag gjort många gånger förr med hjälp av dosan till kortet. Men den här gången fungerade det inte, fick bara felmeddelande när jag knappade in svarskoden.
Så jag ringde bankens support som upplyste mig om att de (såklart) håller på att avskaffa systemet med bankdosorna och att mitt enda alternativ var att antingen förnya mitt bank-ID med ett annat bank-ID på en annan enhet eller att gå till mitt lokala bank-kontor för att få det förnyat in person, så att säga.
Ett bankkontor som endast är öppet två dagar i veckan, medan räkningar och skit väntar på att betalas.
Tjejen i supporten avrådde mig dessutom från att införskaffa bank-ID på fil (på datorn alltså), för att det är tydligen väldigt begränsat?
Jag tycker det är rätt orimligt att man ska förväntas ha två digitala enheter med bank-ID för att kunna förnya det ena om det behövs. Men det är kanske normalt, vad vet jag?
Men hur gör ni andra? Kör ni på den metoden eller är ni kunder hos en bank som fortfarande har dosor och kontor som är öppna dagligen?
Drygt att dem helt plötsligt bestämt sig för att bankdosan inte längre är ett giltigt inloggningssätt.
Kan tycka banken borde informera om det till dem som har en bankdosa som fortfarande är "aktiv" om man tänker stänga ner det systemet.
Men att man behöver två olika inloggningsvägar, speciellt om man är kund i en bank som är jobbig att ta sig till och som bara har öppet på icke passande tider få dagar i veckan, så är det en självklarhet att man måste ha ett alternativt inloggningssätt.
Och att man behöver ett alternativt bank id eller besöka banken manuellt för ett nytt BankID är också en självklarhet för mig.
Att nu nuvarande bankid försvinner när man nollställer telefonen är vel heller ingen överraskning direkt.
Har man ingen alternativ enhet att ha ett alternativt Bankid på så tycker jag inte det är så konstigt att man måste åka till bankkontoret för att fixa ett nytt.
Bankid på fil kan vara tillfredställande, men de flesta banker tillåter inte att man loggar in ens på banken med bank id på fil. Utan beror på vilken bank man har. Ovanligt otillgängliga banker tenderar dock att vara "snällare" med vad man tillåter att man gör med BankID på fil.
Och tillslut. Ingen kommer bli sur eller ens skicka ut en påminnelseavgift för att man är ett par dagar sen med en räkning. Först vid 4 dagar tidigast som det oftast skickas ut påminnelse. Kommer orginalbetalningen i samma veva som påminnelsen stryks ofta påminnelse avgiften per automatik med, om inte så brukar den vara väldigt enkel att få bort om man bara kontaktar mottagaren, så länge man inte satt i system att betala räkningar för sent.
Så även att du försöker betala räkningar sista betalningsdagen så kommer inget hända trots att banken bara är öppet två dagar i veckan så länge betalningen faktiskt sker samma dag som man får tillgång till bankid igen.
Sen håller jag med om att det är drygt att åka till ett bankkontor och att det är en stress att inte ha sina räkningar betalda i tid.