Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Inte igen...
Strafförelägganden lämnar dokument efter sig, vilka är som domar. Penningböter såsom ordningsböter gör det inte. Gå nu tillbaka till din gata och lappa bilar.
Det här inte första gången du påstår saker som inte stämmer!
En Ordningsbot är en Allmän Handling, och det är inget jag hittat på själv, för jag har bland annat en dom från Kammarrätten som backar upp vad jag säger! En Ordningsbot är en allmän Handling därför att dokumentet är upprättad och bevarad hos polisen, men alla Allmänna Handlingar är inte Offentliga!
Polisen Ta del av allmän handling
Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga. Det står i tryckfrihetsförordningen, som är en av Sveriges grundlagar. En allmän handling kan till exempel vara en text, bild, film eller ljudinspelning. För att vara allmän ska handlingen vara förvarad hos polisen och antingen ha kommit in till myndigheten eller ha upprättats (skapats) där. Alla allmänna handlingar är inte offentliga
En allmän handling kan innehålla uppgifter som omfattas av sekretess och som alltså inte är offentliga.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/ta-del-av-allman-handling/
Får man ta del av en Allmän Handling då är den offentlig, får man inte det enligt lag då är den inte offentlig, och således omfattas av Sekretess! En Journalist ville ta del av Allmän Handling Ordningsböter, men Polismyndigheten satte sig på tvären, men Kammarrätten upphävde Beslutet, och skickade ärendet tillbaka till polisen för Handläggning!
Kammarrätten
Saken
Rätt att ta del av allmän handling
KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE
Kammarrätten upphäver Polismyndighetens beslut och visar målet åter till
Polismyndigheten för ny handläggning.
YRKANDEN M.M. Sidan 2
Maria Elowsson vidhåller sin begäran att få ta del av vissa preciserade
grupper av ordningsböter som utfärdats av Polisregion Stockholm under
perioden 26 januari – 1 februari 2015. Hon anför bl.a. följande.
Omfattningen av en myndighets efterforskningsskyldighet avgörs inte av
hur myndigheten väljer att ordna sitt arkiv eller diarium. Om sökandens
begäran är tillräckligt preciserad är myndigheten skyldig att leta fram och
lämna ut de begärda handlingarna även om det kräver en stor arbetsinsats.
https://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2015/08/KR_Sthlm_3647_15.pdf