2019-10-20, 17:50
Medlem
Hej,

Mitt strafföreläggande har nu äntligen gallrats från Polisens belastningsregister och från Lexbase sökmotor, men på Mr. Koll finns det fortfarande kvar. Vet någon om Mr. Koll hämtar sina domar från Lexbase? Och gallrar de i brottsregistret som de säger att de ska göra? Och hur ofta uppdaterar de mot Lexbase isåfall? Kontakta dem vill jag inte göra. Vill bara veta om mitt strafföreläggande kommer att försvinna även därifrån. Vill ju inte reta upp folket på Mr. Koll i onödan. Dom gör ju precis som dom vill med stöd av sitt utgivningsbevis.

Hur fasen kan förresten Myndigheten för Press, radio och TV gödsla med utgivningsbevis till höger och vänster på det vis dom har gjort?
Citera
2019-10-20, 18:24
Medlem
miikoss avatar
Det krävs i princip endast att man anger en ansvarig ugivare och låser sin databas, så att allmänheten inte kan göra ändringar, för att man ska kunna få utgivningsbevis. En vanlig read-only webbsida typ.

Samt det att man betalar ansökningsavgiften.
Citera
2019-10-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det krävs i princip endast att man anger en ansvarig ugivare och låser sin databas, så att allmänheten inte kan göra ändringar, för att man ska kunna få utgivningsbevis. En vanlig read-only webbsida typ.

Samt det att man betalar ansökningsavgiften.

Helt vansinnigt ju! Vari i ligger egentligen det "journalistiska"?
Citera
2019-10-21, 17:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukkolaforsen
Helt vansinnigt ju! Vari i ligger egentligen det "journalistiska"?

Ytterst ligger det "journalistiska" i att det finns tillräckligt många nyfiken-i-en-strut som vill ha lättillgänglig information som redan finns i offentliga handlingar. Allt bygger på det faktum att rättssäkerhet(!) innebär att domar skall kunna granskas och spåras av envar (en sakligt sett bra princip).

I sammanhanget (när man stadfäste offentlighetsprincipen) insåg man inte (i dåtid) att idag gångbar IT-teknologi innebar att de som efterfrågade domar fick dem i läsbar form, antingen direkt i PDF-format, eller inscanningsbart via OCR-programvara.

Nu har det visat sig att det som var (och är) allas rätt, att granska vem och hur domstolar dömer används för att generera databaser, som till skillnad från belastningsregistret inte gallras. Nu gallras heller inte domstolarnas arkiv, de varar också "för evigt", men skyddet mot onödig lättillgänglighet är borta när Lexbase (m fl) har datan sökbar.

Du har min sympati, givetvis. Efter fem respektive 10 år av hederligt leverne (man har åtminstone inte åkt fast, i alla fall) kan man ju kanske tycka att det gamla skall vara glömt. Men nej, och tacka Lexbase och framför allt Lexbases kunder (som betalar för verksamheten) för detta.
Citera
2019-10-22, 18:09
Medlem
Ingen som vet om Mr. Koll verkligen gallrar eller ej? Eller vet hur de uppdaterar sitt belastningsregister?
Citera
2019-10-22, 21:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ingen som vet om Mr. Koll verkligen gallrar eller ej? Eller vet hur de uppdaterar sitt belastningsregister?

De har inget belastningsregister, per se. Däremot samlar de historisk information från domstolarna, dvs de scrapar domarna på namn och straffmätning. Givetvis gallras inte detta, lika litet som domstolarna tömmer sina arkiv.

En i mitt tycke vettig sammanfattning av skillnaden mellan domar och domböcker respektive belastningsregistret: https://lawline.se/answers/kan-man-fortfarande-se-om-nagon-blivit-straffad-efter-att-en-dom-forsvinner-ut-belastningsregistret
Citera
2019-10-22, 21:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Dom tittar troligen även i minnesregistret och då står det kvar
Citera
2019-10-22, 21:42
Medlem
Såhär skriver dom själva. Inte direkt klockrent? Dom två första meningarna är ju motsägande?

Hur fungererar era gallringsregler för brottmål?
En person som dömts för ett brott där fängelse i som högst 2 år förekommer i straffskalan gallras efter 5 år. Om fängelse förekommer i straffskalan för brottet tillämpar vi istället en gallringstid på 20 år. Vid livstids fängelse tillämpar vi ingen gallring. Tvistemål gallras efter 20 år.
Citera
2019-10-23, 10:25
Medlem
Citat:
Såhär skriver dom själva. Inte direkt klockrent? Dom två första meningarna är ju motsägande?

Hur fungererar era gallringsregler för brottmål?
En person som dömts för ett brott där fängelse i som högst 2 år förekommer i straffskalan gallras efter 5 år. Om fängelse förekommer i straffskalan för brottet tillämpar vi istället en gallringstid på 20 år. Vid livstids fängelse tillämpar vi ingen gallring. Tvistemål gallras efter 20 år.

Hur menar de egentligen?

En person som dömts för ett brott där fängelse i som högst 2 år förekommer i straffskalan gallras efter 5 år.

Om personen för låt säga rån fick 1,5 års fängelse, gallras detta efter 5 år?
Rån har ju högre straffskalor än 2 år.
Citera
2019-10-23, 11:21
Medlem
I det fallet är det nog med all säkerhet kvar i 20 år.
Citera
2021-04-02, 13:56
Medlem
Har en fråga angående gallring på mrkoll.

Kopierat från mrkoll:
"Våra gallringsrutiner tillämpas automatiskt och baseras på den vid tidpunkten strängast möjliga påföljd det brott åtalet avser kan innebära. En domstolshandling som avser ett brott med som strängast fängelse i högst 2 år i straffskalan gallras efter att 5 år har passerat. Brottmål som kan leda till strängare straff än 2 års fängelse gallras efter 20 år. Brottmål med livstids fängelse gallras inte. Tvistemål grallras efter 20 år."

Jag är dömd för ett brott i normalgraden, vilket är högst 2 år i fängelse (fick villkorligt). Om brottet jag begick vart "grovt" så hade straffvärdet varit mer än 2år.

Min fråga är. eftersom det inte vart grovt utan "normalgraden". Innebär det då att jag komemr gallras från mrkoll efter 5?
Citera
2021-04-02, 15:15
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ytterst ligger det "journalistiska" i att det finns tillräckligt många nyfiken-i-en-strut som vill ha lättillgänglig information som redan finns i offentliga handlingar. Allt bygger på det faktum att rättssäkerhet(!) innebär att domar skall kunna granskas och spåras av envar (en sakligt sett bra princip).

I sammanhanget (när man stadfäste offentlighetsprincipen) insåg man inte (i dåtid) att idag gångbar IT-teknologi innebar att de som efterfrågade domar fick dem i läsbar form, antingen direkt i PDF-format, eller inscanningsbart via OCR-programvara.

Nu har det visat sig att det som var (och är) allas rätt, att granska vem och hur domstolar dömer används för att generera databaser, som till skillnad från belastningsregistret inte gallras. Nu gallras heller inte domstolarnas arkiv, de varar också "för evigt", men skyddet mot onödig lättillgänglighet är borta när Lexbase (m fl) har datan sökbar.

Du har min sympati, givetvis. Efter fem respektive 10 år av hederligt leverne (man har åtminstone inte åkt fast, i alla fall) kan man ju kanske tycka att det gamla skall vara glömt. Men nej, och tacka Lexbase och framför allt Lexbases kunder (som betalar för verksamheten) för detta.

Jag har iaf "bortgallrats" från mr koll och Lexbase då tiden på 5 år gick ut.
Det skedde ganska omgående dock inte på dagen. Så jag antar att Mr Koll hämtar sina uppgifter regelbundet kanske månadsvis.

Skulle en dom ligga kvar för länge så lär folk dra dem till tinget för felaktig känslig information eller liknande.

Ring dem om du anser att uppgifterna är fel och borde ha gallrats bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in