2024-04-15, 01:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Ser folk påstå detta hela tiden. Det var väl en byggnad JÄMTE ambassaden som bombades? Och då faller hela ditt resonemang. Israel har rätt till självförsvar nu.

Dom bo*bade ambassaden och d*dade deras militära ledare.
2024-04-15, 01:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tycker du att den krigshandling som Iran utförde är att jämföra med en bombning av en byggnad/annex som tillhör ett konsulat?

Vad jag tycker är irrelevant, jag försöker förstå vad du menar.

Om det Iran utförde är ”över” proportionerligt, hur Visar dom då att dom inte vågar?
Är inte det kaxigt isåfall?

Om du vill dra ”ned” svaret till en handgranat, så är det väl DÅ dom inte vågar?
Ta inte mina frågor personligt, jag vill bara förstå vad du menar alltså.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-15 kl. 01:28.
2024-04-15, 01:28
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är så jag också förstår detta. Tyvärr köper folk vilken skit som helst så som Aftonbladets Wolfgang Hansson. Han skrev detta;

Det Iran har gjort är som du skriver. Iran överväldigar det israeliska försvarssystem med drönare och drar sedan i väg ett fåtal robotar. Det primära syftet var att skicka ett meddelande till den israeliska regeringen att Iran kan nå israeliska mål i Israel.

Iron Dome är ett ett kostnadseffektivt system designat för att förstöra drönare, raketer och robotar. Iron Dome har en högst begränsad räckvidd och är inte heller designad för att skjuta ned mer avancerade drönare, raketer och robotar. Det är inte heller poängen med Iron Dome.

Israel utsätts ofta för raket och drönarattacker från Gaza. Det handlar om hemmagjorda blinda raketer och på senare tid civila drönare med en liten sprängladdning. De största palestinska raketerna bär så mycket sprängmedel att de kan spränga en liten bil. Hamas använder dem primärt mot civila mål.

Att skjuta ned palestinska drönare och raketer är (ekonomiskt) dyrt. Israel utvecklade därför Iron Dome. Varje robot går på $40,000 - vilket i sammanhanget är kostnadseffektivt för den här typen av moderna (kort)distanssystem. Israel har även David's Sling, Arrow 2 och Arrow 3 för att skjuta ned avancerade robotar så som Iskander.

Lyckligtvis har inte terroristorganisationer eller för den delen Hamas tillgång till någonting tyngre än hemmagjorda raketer. Däremot har många länder i MENA-regionen avancerade system så som Algeriet, Armenien, Azerbaijan, Egypten, Syrien, Turkiet, Jordanien, Kuwait, Qatar, Saudiarabien, Pakistan och Iran.

Iran har extra-ordinära militära resurser och har tämligen moderna inhemska vapensystem. Det är därför en konflikt med Iran är tämligen ovälkommen för framförallt USA. Det är USA som i slutändan måste gå i krig med Iran eftersom Israel av naturliga anledningar inte kan.

Iran är ett av världens tjugo största länder till ytan med en befolkning på närmare 90 miljoner. Vidare är Iran omgivet av höga berg. Iran har också tämligen moderna vapen som bygger på sovjetiskt och amerikansk design. Iran är inte att leka med;

https://missilethreat.csis.org/country/iran/

Ett konventionellt krig mellan USA och Iran skulle bli blodigt för USA även om USA troligen skulle gå ut som segrare. Ett krig mellan USA och Iran är något som Israel gärna vill se. Den israeliska lobbyn i Washington DC har drivit den här frågan de senaste trettio åren. Iran stödjer sedan länge terroristorganisationen Hamas och Hizbollah. Israel svarade med att att bomba det iranska konsulatet i Damaskus. Detta är dock ett brott mot internationell lag precis som Israels förödelse i Gaza. Iran svarade med gårdagens attack. Om Israel väljer att eskalera vet jag inte men om så sker lär detta bli en blodig historia. Vi får se vad som händer det kommande året. Amerikanerna vill definitivt inte ha ett krig med Iran över Israel. I synnerhet inte nu när det begår ett krig i Europa.

Den väg Israel kommer att välja, tror jag, är att tömma Gaza på folk helt och hållet. Kan inte palestinierna leva fredligt vid Israels gräns, så tar man bort dem. För det finns egentligen inga alternativ. Och detsamma kommer att ske med Libanon, om inte Hezbollah skärper sig. Misstänker att det är anledningen till att Israel kallar in 50.000 reserver till nu.

Och om det krävs, så kommer Israel även att ge sig på Iran. Man är trötta på iranska proxykrig och därav attacken i Damaskus. Israelerna håller på att tappa tålamodet helt, och har ingen anledning att inte attackera Iran direkt numera (efter gårdagens iranska krigsförklaring). Man har visat att man slå till i Iran sen tidigare och är inte det minsta rädda för perserna.

Och brinner det av ordentligt så kommer USA att hjälpa till, oavsett vad man påstår nu. Ryssens stöd till Iran är noll värt eftersom ryssen inte ens klarar av Ukraina. En front till är döden för ryssen så det är bara att räkna bort honom.

Iran har också en splittrad inhemsk befolkning, där en stor del gärna befrias från mullornas tyranni.

Och du har dessutom Saudi, Irak, Jordanien och turkarna som kanske inte har så mycket emot att tvåla till iranierna.

Jag tror att iranierna är som irakierna för 20 år sedan. Ett folk som gillar att sitta och skramla på åsnerygg och känna sig stora, starka och smarta.

Jag skulle iaf gärna se ett nedmonterat ledarskap i Iran. Det landet ställer till med ordentligt mycket skit i världen. Tillsammans med ryssen.
2024-04-15, 01:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Ja helt klart. Ska Israel få bomba ambassader helt ostraffat? Klart det får konsekvenser

Okej så att hota ett helt lands säkerhet är lika med att spränga en liten byggnad. Det får stå för dig. Jag tycker du har helt fel.
2024-04-15, 01:33
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Ja helt klart. Ska Israel få bomba ambassader helt ostraffat? Klart det får konsekvenser

Med tanke på att Iran startade kriget, ja.
2024-04-15, 01:35
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Frågan är hur stabilt Iran är egentligen?En sak är säker iallafall Israel har betydligt bättre uppbackning från sitt folk än Iran. Sedan kanske ett eventuellt storkrig skulle svetsa samman Iran .
I Internet-tidsåldern är nog Iran inte stabilt (dvs mullorna skulle nog ganska snabbt avrättas av den inhemska befolkningen) om Israel slår till på rätt sätt.

Finns nog ingen sympati bland 99% av Iranierna att utkämpa något religiöst krig över gamla heliga skrifter...

Men vad vet jag: kanske Irans regim kan bomba sönder sitt egna Internet - men då skulle väl Elon Musk's satelliter reparera kopplingen. Då kommer alls iranier sitta på twitter och undra hur de hamnade i fötterna på ett religiöst krig mellan mullor och...
de kommer använda teknik/Twitter där Västlig info kommer finnss tillgänglig.

Ser inte hur muslimsk/religiös hatpropaganda skulle kunna få alla Iranier att greppa vapen i ett 2024-jihad mot judar (som till 99% f.ö. är sekulära ateister dvs på teknikens och vetenskapens sida, precis som jag).

Shia-aktien sjunker medan innovationsAktien stiger. TeknikAktien stiger på bekostnad av shia-aktien. Bra investeringstips.

Palestinierna är fö sunni medan Iran är shia. Muslimer. Heliga böcker. Godnatt.

Men som svar: jag tror ej Iran har en särskilt stabil regim, speciellt om 1 år (om världen finns kvar då - och den verkar kunna vara kvar då / bli kvar, med tanke på att tit for tat utväxlingarna av dårskap i kriget sker minut för minut istället för sekund för sekund.

Nejmen ärligt talat: inte ska världen ta slut för ett heligt krig. Gud finns ju inte! och så tänker nog de flesta iranier och de flesta israeler. Det är the parties of God som sätter veto för fred i regionen! Bort med detdär Allah-tramset men var vänstervridna om ni vill, Palestinier!

Vänster-högar orskar inte stora konflikter längre, och de är förståbara. Att araber har mörkare hud och judarna större näsor, dvs ras-frågan, är heller inte annat än en no-brainer att starta krig över. Det är religion som är boven i dramat.

Önskar jag kunde glida till Ayatollorna och ba "so, Allah huh?" men det kan jag inte - och i Blinken's diplomati gör man inte heller såna oartigheter. Men det vore rätt väg att gå eftersom allting handlar om religion och religiösa platser (typ Al Aqsa-moskén och klagomuren), och be'ende dårar på båda sidor.

USA ska också ge fan i kristendomen, tycker jag. Men vad vet jag för jag är svensk. Tänkte bara vädra den tanken att snart kommer anti-religionsfrihet inte behövas, för världen är redan nu till stor del ateister. Eller åtminstone kan/kommer vara det imorgon. Allt som krävs är ett "so... Allah, huh?" av Blinken eller motsvarande.

Anti-religionsfrihet dvs ett förbud av religion kommer inte behövas imorgon, för imorgon kommer alla vara vetenskapliga ateister. Eller ha varit det i 15 minuter tack vare sizerange.com, och då blivit mer rationellt osäkra på sina religioner/gudar - även om de fortfarande fortsätter tro (kristendomen, islam, judendomen).

Det finns lixom inte mycket annat att bråka/kriga om i Universum än:
näsans storlek och hudens nyans,
kvinnor (war brides / våldtäkt) naturresurser och mat,
gamla oförrätter/historia som båda kan ta del av och där båda sidor visat sig vara urusla, till skillnad från Sveriges track-record,
eller religionerna (som går att fixa med lite tankekraft över natt tack vare vetenskapen).

Väck med religionerna så finns det inget att bråka/kriga om !
2024-04-15, 01:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad jag tycker är irrelevant, jag försöker förstå vad du menar.

Om det Iran utförde är ”över” proportionerligt, hur Visar dom då att dom inte vågar?
Är inte det kaxigt isåfall?

Om du vill dra ”ned” svaret till en handgranat, så är det väl DÅ dom inte vågar?
Ta inte mina frågor personligt, jag vill bara förstå vad du menar alltså.

Om de hade vågat så hade städer brunnit. Nu brinner en landningsbana på landsbygden.

Eller är Iran så dåligt utrustade att de inte kan mer?
2024-04-15, 01:37
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Är det nio av hur många vi pratar om ? Var det 300 eller 500 pjäser som skickades totalt?

Oavsett hur du svarar så får du äta en sula.

Tror det var 130 drönare, 150 raketer (vanliga gamla på lager) lite annat krams och sen 10-15 "riktiga" ballistiska bjässar.

De 300 drönare och raketer vart billiga sådana för att skapa kortslutning på iron dome, så de ballistiska skulle tränga igenom irakiskt, jordanisk och usa/uk/FR försvar, och slutligen sitt verkliga och legitima mål - IDF baser.

Dessutom förvarnade Iranierna USA 72h innan attacken så civila kunde ta sig bort från målplatsen.

Nu är inte jag någon expert, men det låter onekligen som ett noggrannt kalkylerat, medvetet och på flera dimensioner professionellt gjort av Iran. Man kan inte direkt säga samma sak om IDF som bombar hus och civila till höger och vänster.
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Dom skulle aldrig "gett" Israel till det judiska folket. Varför vill dom ens bo där?

Israel är en militärbas för USA, får vi ett tredje världskrig så kommer det definitivt vara pga Israel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Med tanke på att Iran startade kriget, ja.

Jag tar egentligen inte någons sida, Iran är ett skitland och Israel likaså.

Men naivt att inte tro på att en vedergällning skulle ske. Det är storpolitik, det måste hända.
2024-04-15, 01:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Okej så att hota ett helt lands säkerhet är lika med att spränga en liten byggnad. Det får stå för dig. Jag tycker du har helt fel.

Nu visste såklart Iran att deras drönare och raketer skulle bli nedskjutna av Israel så att säga att de hotade hela landets säkerhet är lite överdrivet.

Iran markerade mot Israel och ingen dog som tur är. Nu får vi bara hoppas att Israel inte eskalerar konflikten.
2024-04-15, 01:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Om de hade vågat så hade städer brunnit. Nu brinner en landningsbana på landsbygden.

Eller är Iran så dåligt utrustade att de inte kan mer?

Okeeeej, så du tycker att det hade varit proportionerligt om dom dragit på mer alltså…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in