Citat:
Ursprungligen postat av
Flundran90
Frågan är hur stabilt Iran är egentligen?En sak är säker iallafall Israel har betydligt bättre uppbackning från sitt folk än Iran. Sedan kanske ett eventuellt storkrig skulle svetsa samman Iran .
I Internet-tidsåldern är nog Iran inte stabilt (dvs mullorna skulle nog ganska snabbt avrättas av den inhemska befolkningen) om Israel slår till på rätt sätt.
Finns nog ingen sympati bland 99% av Iranierna att utkämpa något religiöst krig över gamla heliga skrifter...
Men vad vet jag: kanske Irans regim kan bomba sönder sitt egna Internet - men då skulle väl Elon Musk's satelliter reparera kopplingen. Då kommer alls iranier sitta på twitter och undra hur de hamnade i fötterna på ett religiöst krig mellan mullor och...
de kommer använda teknik/Twitter där Västlig info kommer finnss tillgänglig.
Ser inte hur muslimsk/religiös hatpropaganda skulle kunna få alla Iranier att greppa vapen i ett 2024-jihad mot judar (som till 99% f.ö. är sekulära ateister dvs på teknikens och vetenskapens sida, precis som jag).
Shia-aktien sjunker medan innovationsAktien stiger. TeknikAktien stiger på bekostnad av shia-aktien. Bra investeringstips.
Palestinierna är fö sunni medan Iran är shia. Muslimer. Heliga böcker. Godnatt.
Men som svar: jag tror ej Iran har en särskilt stabil regim, speciellt om 1 år (om världen finns kvar då - och den verkar kunna vara kvar då / bli kvar, med tanke på att tit for tat utväxlingarna av dårskap i kriget sker minut för minut istället för sekund för sekund.
Nejmen ärligt talat: inte ska världen ta slut för ett heligt krig. Gud finns ju inte! och så tänker nog de flesta iranier och de flesta israeler. Det är the parties of God som sätter veto för fred i regionen! Bort med detdär Allah-tramset men var vänstervridna om ni vill, Palestinier!
Vänster-högar orskar inte stora konflikter längre, och de är förståbara. Att araber har mörkare hud och judarna större näsor, dvs ras-frågan, är heller inte annat än en no-brainer att starta krig över. Det är religion som är boven i dramat.
Önskar jag kunde glida till Ayatollorna och ba "so, Allah huh?" men det kan jag inte - och i Blinken's diplomati gör man inte heller såna oartigheter. Men det vore rätt väg att gå eftersom allting handlar om religion och religiösa platser (typ Al Aqsa-moskén och klagomuren), och be'ende dårar på båda sidor.
USA ska också ge fan i kristendomen, tycker jag. Men vad vet jag för jag är svensk. Tänkte bara vädra den tanken att snart kommer anti-religionsfrihet inte behövas, för världen är redan nu till stor del ateister. Eller åtminstone kan/kommer vara det imorgon. Allt som krävs är ett "so... Allah, huh?" av Blinken eller motsvarande.
Anti-religionsfrihet dvs ett förbud av religion kommer inte behövas imorgon, för imorgon kommer alla vara vetenskapliga ateister. Eller ha varit det i 15 minuter tack vare sizerange.com, och då blivit mer rationellt osäkra på sina religioner/gudar - även om de fortfarande fortsätter tro (kristendomen, islam, judendomen).
Det finns lixom inte mycket annat att bråka/kriga om i Universum än:
näsans storlek och hudens nyans,
kvinnor (war brides / våldtäkt) naturresurser och mat,
gamla oförrätter/historia som båda kan ta del av och där båda sidor visat sig vara urusla, till skillnad från Sveriges track-record,
eller religionerna (som går att fixa med lite tankekraft över natt tack vare vetenskapen).
Väck med religionerna så finns det inget att bråka/kriga om !