2024-04-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Enligt källa på X.com så har Istael bestämt sig för att bomba Irak inatt.

Irak? Har du länk till källan? Vilken soppa detta är.
2024-04-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Båda sidor dödar varandras barn.

Islam-iran såg Oktoberattacken/Oktobermassakern som ett svar på judarnas ockupation av Palestina.

Israel anföll dendär ayatollahrövslickande religiösa dåren nära ambassadbyggnaden och i en precision-strike slog ut en toppgeneral inom Iranska revolutionsgardet. Gårdagens missilattack från Iran var att hävda sig (och visa makt inom Iran) mot Israel som REVENGE för att Israel precisionsbombat en toppgeneral inom Iranska revolutionsgardet.

Ärendet avslutat. Hoppas USA/Sverige får Israel att visa avhållsamhet och inte se Iran´s missilattack som en attack utan som en hämnd (att hävda sig, såsom muslimer gör) för att Israel slog ut en toppgeneral i precisions-attack.

Det är dags att byta om till ateism och sluta glo på historian. Nu vet iaf vi var vi har båda parter: de kollar på historian.

Palestinaockupationen,
sedan oktobermassakern,
sedan att Israel slår ut toppgeneralen,
sedan att Iran skickar massa stenåldersmissiler mot Israel igår.
Då tar det slut där.

Hoppas judarna i Israel inte vill kräva hämnd för denna lilla missilattack... Men jag tror inte det för de har 100x maktövertaget militärteknologiskt. De skulle kunna förinta Iran på nolltid (för de har USA´s och Väst´s hjälp) men det skulle leda till katastrofala förluster för Iran har kvar 99% av sitt arsenal. Och såklart vill ju vi här i Sverige inte att 100 miljoner (siffran stämmer inte exakt, men det vore enormt mänskligt lidande av ateister och djur om det utbröt ett storkrig i regionen - eller ska man säga "re-LIGIONEN" istället för "re-GIONEN" för det är religionen allt bottnar i.

Om araberna och judarna konverterade till teknologisk vetenskap, eller sizerange.com, så skulle krig inte uppstå framöver - de skulle ha en sak mindre att bråka om (den mest fundamentala saken för dessa heliga-krigs-älskande religiösa folks).

De har inte västs stöd för sin nya "förintelse" krigslusta. Framför allt inte i valtider i USA. De har militärt mindre övertag mot Iran än ryssarna mot Ukraina, så det blir ingen walk in the park för Israel om de försöker ge sig på Iran utan att plocka fram sina olagliga massförstörelsevapen. Vid en eskalering är det dock sannolikt att hela arabvärlden sluter upp mot Israel, och ett skit litet land som Israel kan lätt blir en glashög om man synar kärnvapenkortet från Pakistan etc.
2024-04-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
https://www.i24news.tv/en/news/israel/defense/artc-herzog-israel-considers-all-options-after-iran-declares-war

”Following Iran's recent attack involving hundreds of drones and missiles, President Isaac Herzog declared that Israel is "considering all options" to ensure the protection and defense of its people.

While emphasizing that Israel is not seeking war, Herzog characterized the attack as a "declaration of war" and underscored the need for a firm response to Iranian aggression.”

Israel väljer att hålla alla dörrar öppna. Svårt att sina om vad svaret från deras sida kommer bli.

Min gissning är att Israel svar kommer bli mer preciserat och ”småskaligt”. Iranska ledare som anses hotfulla mot Israel kan komma att mördas likt aktionen i Damaskus för en vecka sedan.

Det kan även hända att ett kraftigare våld utövas mot de nationer som stöttade Iran under gårdagskvällen (Jemen, Libanon, Syrien och Irak) som en markering att hålla sig utanför denna konflikt.

Men jag blir heller inte förvånad om vi inte ser några konkreta motangrepp. Gårdagens attack hjälpte Israel att återvinna ett moraliskt överlägga som man tidigare hade förlorat. Nu är Israel åter i en offerposition och kan utnyttja den positionen i konflikten med Palestina.
2024-04-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Det gjorde jag inte. Du hävdade att landningsbanan går att fixa. Jag menar att om en robot träffar en flygbas med över 500kg last, begränsas inte skadan till en landningsbana.

Nära banan finns oftast inte mycket annat än öppna ytor, risken att en bomb på 500kg eller mer skulle skada annat är liten, men finns såklart.

avstånden från banor till närmsta hus brukar vara ganska långa avstånd
2024-04-14, 23:10
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu var det ju du som påstod att Israel aldrig attackerat först vilket de flesta utom du vet inte stämmer med verkligheten.

Som sagt.. ett eller ett par fall, för att "bevisa" att jag har fel. Dessutom ett fall (6-dagars) där de flesta förstår att Israel inte hade några val, p.ga ekonomiska attacker och militära hot från Egypten. Även där var det alltså inte Israel som började.

Israel har alltid försvarat sig, eller agerat i preventivt syfte mot aggressiv och hotfull motpart. Även om du skulle hitta undantagsfall så förändrar inte det helhetsbilden.

Din argumentation är antingen intellektuellt ohederlig, enormt okunnig, elak eller bara dum.

Inte så mickrande. Oavsett hur många kompisar med palestinasjalar du har som tycker som dig.
2024-04-14, 23:11
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
De har inte västs stöd för sin nya "förintelse" krigslusta. Framför allt inte i valtider i USA. De har militärt mindre övertag mot Iran än ryssarna mot Ukraina, så det blir ingen walk in the park för Israel om de försöker ge sig på Iran utan att plocka fram sina olagliga massförstörelsevapen. Vid en eskalering är det dock sannolikt att hela arabvärlden sluter upp mot Israel, och ett skit litet land som Israel kan lätt blir en glashög om man synar kärnvapenkortet från Pakistan etc.
De har mitt stöd iaf för vi/jag vill inte se en massa radioaktivitetsLidande människor på vår planet. Primater på planeten har kaosat sönder i skitregionen mellanöstern. Och det är religionens (religionsBias'ens / den religiösa dvs vidskepliga önsketänkande verklighetsfrånvända instinktens) fel.

Iran-Israel-kriget borde få ett stopp nu, nu när vi vet var vi har båda sidor. Nu går jag och lägger mig! Godnatt! Hoppas världen finns kvar imorgon... tur att det sker små (tidsmässigt minut för minut) eskaleringar och inte jättesnabba eskaleringar.
2024-04-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Min gissning är att Israel svar kommer bli mer preciserat och ”småskaligt”. Iranska ledare som anses hotfulla mot Israel kan komma att mördas likt aktionen i Damaskus för en vecka sedan.

Det kan även hända att ett kraftigare våld utövas mot de nationer som stöttade Iran under gårdagskvällen (Jemen, Libanon, Syrien och Irak) som en markering att hålla sig utanför denna konflikt.

Men jag blir heller inte förvånad om vi inte ser några konkreta motangrepp. Gårdagens attack hjälpte Israel att återvinna ett moraliskt överlägga som man tidigare hade förlorat. Nu är Israel åter i en offerposition och kan utnyttja den positionen i konflikten med Palestina.

Din gissning låter vettig, men det skulle mycket väl kunna leda till ännu mer vedergällningar. Blir en ond spiral.

Gällande Gaza verkar inte Israel bry sig så mycket om omvärldens tyckande längre. De kör på oavsett.
2024-04-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag menar att Israel har attackerat Libanon.
Dom inriktar sig mot civila mål.
Oskyldiga.
Inte militärer eller människor som strider.

Till skillnad från Irans attack som riktade sig enbart mot militära mål.

Nu hittar du på för att rädda ditt skinn i tråden!
Så du menar att STATEN Libanon har blivit attackerad???

Ja men...ok..skulle inte du gått o lagt dej för länge sen?
Senast redigerad av Svet-Landa 2024-04-14 kl. 23:50.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Nära banan finns oftast inte mycket annat än öppna ytor, risken att en bomb på 500kg eller mer skulle skada annat är liten, men finns såklart.

avstånden från banor till närmsta hus brukar vara ganska långa avstånd

Explosionen av deras ballistiska robotar av typer som
Shahab-1 (Scud B)
SRBM cep ~500 m
Shahab-2 (Scud C)
SRBM cep 700 m
Qiam-1, Qiam-1 (mod.)
SRBM cep <500 m
Fateh-110 (including Khalij Fars and Hormuz) SRBM cep 100 m

Det var fler träff än bara 1. Så Franges analys kan inte stämma.
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Tror du att Iran velat förinta en stad? Då hade kriget varit ett faktum. Hårfin gräns, hade skadan varit värre hade konflikten eskalerat avsevärt, vilket jag antar inte Iran eller någon vill.
Det hade varit bättre om de förde dialoger men mullorna är lika impulsiva som schimpanser. Inte hade jag kastat stenar på ditt hus för att vi inte kommer överens.

Nu går det iofs inte jämföra med vad som händer i Mellanöstern. Israel blir attackerade men sen visar de vilka jävla och djur de är genom att döda barn så jag väljer dessvärre ingen sida. Men Iran har väl inget med den konflikten att göra förutom att islamister älskar varandra.
2024-04-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Det hade varit bättre om de förde dialoger men mullorna är lika impulsiva som schimpanser. Inte hade jag kastat stenar på ditt hus för att vi inte kommer överens.

Nu går det iofs inte jämföra med vad som händer i Mellanöstern. Israel blir attackerade men sen visar de vilka jävla och djur de är genom att döda barn så jag väljer dessvärre ingen sida. Men Iran har väl inget med den konflikten att göra förutom att islamister älskar varandra.

Ja, folk väljer sida som om det handlade om fotbollslag. De styrande tar beslut, sen får civilbefolkningen lida.

Bara för man är emot Israels metoder i Gaza så får man automatiskt stämpel som Hamasälskare.
2024-04-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Explosionen av deras ballistiska robotar av typer som
Shahab-1 (Scud B)
SRBM cep ~500 m
Shahab-2 (Scud C)
SRBM cep 700 m
Qiam-1, Qiam-1 (mod.)
SRBM cep <500 m
Fateh-110 (including Khalij Fars and Hormuz) SRBM cep 100 m

Det var fler träff än bara 1. Så Franges analys kan inte stämma.

Det visar bara felen inom en cirkel på 500m tex, betyder att dom kan hamna käpprätt åt helvete också

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in