Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Hmm, undra vem som är dum i huvudet. Jag skrev ju att jag skulle ta av kapitalet också.
Sen skrev jag att jag kommer få pension. Sen nämde jag väl arv också. Sen förstår du väl att jag får loss jäkligt mycket pengar när jag säljer mitt hus. Så räkna gärna igen åt mig.
Här är förutsättningarna
ITP 6000 i månaden mellan 55-65.
65- ca 18.000 i månaden. Båda före skatt.
Arv 1 miljon
Försäljning av hus om 10 år. 8-10 miljoner.
Ska bli kul att se.
Räkna på att jag bränner allt tills jag är 80.
Hur mycket blir det i månaden?
Ber om ursäkt att jag sa att du var dum i huvudet, det jag syftade på att säga är att du är retarded.
Är hela 15 sidor på denna tråd, har ej läst alla inlägg och kommer inte göra det heller.
Oavsett situation så vore det bättre investera en liten del av dom 3 miljonerna i en fond eller aktierna man vet kommer gå bra så man för högre avkastning än 4%.
Dessutom 1 miljon arv är inte mycket pengar och arv kan man inte alltid räkna med att man får eftersom allt möjligt kan hända i framtiden.
Sen är det inte säkert att du säljer huset om 10 år för nåt kan ha hänt, samma sak med priset. Utöver det så behöver du betala vinst skatt på försäljningen och om du lyckas sälja så finns det chans att du köper en BR eller hyr vilket kommer kosta pengar i slutändan.
Just nu är du inte ekonomiskt oberoende eftersom du har inte tillräckligt med pengar för bara att sluta helt plötsligt.
Låt oss säga du slutar jobbet vid 55 års åldern så kommer du om jag förstått det rätt få 6000kr i IPN innan skatt som blir då 4200kr och 7000kr/månad genom ränta efter skatt, så total beloppet hamnar på 11,200kr vilket är inte mycket alls.
Även om du bor i en villa så har du ju visa kostnader, låt oss säga att du är en gammal gubbe så du inte bryr dig så vatten får du ifrån en brunn och elen får du ifrån sol paneler så finns det ända några utgifter du har kvar.
Utöver det så lägger du kanske 3200kr/mån på mat så har du kvar 8000kr kvar, sen lägg internet, hemförsäkring, gymkort och andra små kostnader och minst 2000kr försvinner och du är nere på 6000kr/månad som du typ kan inte göra mycket med.
Och det är baserat på att 4% ränta på sparkontot inte går ner eller försvinner helt.
Finns ingen anledning räkna på det eftersom om man ska hålla på med så befängda saker som du gör, så kan du ju bara räkna på att du hittar en lott på marken där du vinner +100 miljarder.