2024-04-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
10% om året lär du inte fixa över tid men 4-6% och jämna steg med inflationen.

Pratar om utdelning och inte tillväxt, tillväxt ska vara mer än +10% per år.
Citera
2024-04-14, 11:05
Medlem
Comitiums avatar
När jag får frågan om vad jag gör brukar jag säga att jag är ekonomiskt oberoende. Jag ser då den roliga reaktioen och hur de slits mellan den omedelbara avunden som inte får visas och kravet att verka positiv. När jag stressat dem ett tag förtydligar jag med att jag är pensionär och får mina pengar regelbundet varje månad så visst är jag ekonomiskt oberoende. Kul att se hur lättade de då blir och riktigt pustar ut.
Citera
2024-04-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuReLuB
Läs på lite och få erfarenhet så ser du att det inte är självklart tid. Du tror inte att alla skulle garantera den avkastningen och mer därtill om det var så enkelt?
Kan inte hjälpa att så många tror att det är svårt.
Kanske kan det bero på hjärntvätten att det inte går att prestera över index?
Samt myten att 99% av alla som vågar sig på nåt annat än att sätta alla sina pengar i en indexfond kommer vara förlorare?
Mest märkligt av allt är att så många som aldrig räknat på nån egen strategi själv känner ett tvångsmässigt behov av att självsäkert påstå dessa myter.

Om man nu inte har en aning annat än det man läst av diverse experter som ger råd till amatörer som inte aktivt vill göra nåt, kanske det vore bättre att vara tyst än att bevisa sin okunskap?

Kanske är det så att om man inte själv har kapacitet att prestera nåt så vill man inte erkänna att nån annan kan göra det heller?

Mycket intressant fenomen det här faktiskt.
Citera
2024-04-14, 11:14
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför skulle man inte kunna få 10% avkastning?
På mitt tradingkonto har jag hittills i år 325%.

Jo jag vet att alla är det här på Flashback men man förväntas ta en lägre risk med pensionspengarna.
Citera
2024-04-14, 11:16
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Pratar om utdelning och inte tillväxt, tillväxt ska vara mer än +10% per år.

Ja, man ska nog räkna med 10% tillväxt om året utöver utdelningarna, det blir några procent om året mer än inflationen.
Citera
2024-04-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ja, man ska nog räkna med 10% tillväxt om året utöver utdelningarna, det blir några procent om året mer än inflationen.

Jag ser det som att 10% av ens summa får man garanterat i utdelning och sen ska man sikta på MINST +25% i tillväxt UTÖVER utdelningen och man ska ha detta mål VARJE ÅR detta är dock ett mål för dom som sparar långsiktigt och inte för folk som håller på med daytrading.

Dom som håller på med daytrading kan ha mycket högre tillväxt % som mål.
Citera
2024-04-14, 12:23
Medlem
Citat:
Jo jag vet att alla är det här på Flashback men man förväntas ta en lägre risk med pensionspengarna.
Ännu en myt som behöver krossas.
Att det alltid är en större risk att investera för att få högre avkastning.
Att ha 100% av sitt kapital placerat i en indexfond är mycket större risktagande än att investera små belopp med höga hävstänger.
Just för den lilla del man för tillfället har placerat med hög hävstång är det skyhögt högre risk, men man måste se till helheten av hela sitt kapital.
Citera
2024-04-14, 12:43
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
När jag får frågan om vad jag gör brukar jag säga att jag är ekonomiskt oberoende. Jag ser då den roliga reaktioen och hur de slits mellan den omedelbara avunden som inte får visas och kravet att verka positiv. När jag stressat dem ett tag förtydligar jag med att jag är pensionär och får mina pengar regelbundet varje månad så visst är jag ekonomiskt oberoende. Kul att se hur lättade de då blir och riktigt pustar ut.

Gratulerar, du är så långt ifrån ekonomiskt oberoende man kan komma. Ekonomiskt oberoende är du enbart om ingenting som händer ekonomiskt kan påverka din levnadsstandard. Det kanske till och med är så att du måste vara helt självförsörjande med allt du någonsin kan behöva, så att du inte på något sätt skulle påverkas om ekonomi baserat på fiktiva betalmedel försvann över en natt, för att kunna kalla dig själv ekonomiskt oberoende. Allt annat är en lögn.
Citera
2024-04-14, 12:45
Medlem
haha beror väl på hur gammal man är
ock vilken standard men vill ha ,utgifter mm
själv gjorde jag min fire resa för 8 månader sen
har en stående överföring på 12 tusen /mån men funderar på att minska till 10 papp/mån
9 år kvar till pensionen (68) hoppas jag kan ta ut pensionen vid 64
lever ganska snålt men tänkte unna mig att varje år tillbringa dec i thailand

ock man behöver inte 100 miljoner för att vara ekonomiskt oberoende
om man är lite ekonomisk
Senast redigerad av diseledvin 2024-04-14 kl. 12:55.
Citera
2024-04-14, 14:04
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Gratulerar, du är så långt ifrån ekonomiskt oberoende man kan komma. Ekonomiskt oberoende är du enbart om ingenting som händer ekonomiskt kan påverka din levnadsstandard. Det kanske till och med är så att du måste vara helt självförsörjande med allt du någonsin kan behöva, så att du inte på något sätt skulle påverkas om ekonomi baserat på fiktiva betalmedel försvann över en natt, för att kunna kalla dig själv ekonomiskt oberoende. Allt annat är en lögn.

Du tar då i och du behöver väl inte vara så extrem. Jag har min stadiga inkomst som är väl tilltagen och jag behöver inte snåla in på något alls. Jag känner mig väldigt ekonomiskt oberoende. På den punkten har jag inga bekymmer alls.
Citera
2024-04-14, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Skuldfri i ett hus och ca 3 miljoner på banken.

Har du löpande inkomst över det tre miljonerna eller planerar du att leva av endast ränta på de tre miljonerna?
Citera
2024-04-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Har du löpande inkomst över det tre miljonerna eller planerar du att leva av endast ränta på de tre miljonerna?
Enbart ränta och ta av kapitalet.
Men jag har ju pension så småningom och även någon slant i arv när den dagen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in